Rynek

7 sprawdzonych pomysłów na rozwój biznesu w kryzysie

7 sprawdzonych pomysłów na rozwój biznesu w kryzysie 7 sprawdzonych pomysłów na rozwój biznesu w kryzysie mat. pr.
Globalne załamania gospodarcze stanowią spore wyzwanie szczególnie dla branż, które zostają nimi dotknięte w największym stopniu. Niosą za sobą konieczność weryfikacji modeli biznesowych, które w obliczu załamania rynków finansowych po prostu przestają działać.

Najbardziej kreatywni przedsiębiorcy potrafią przekuć rynkową bessę w hossę dla swojej działalności. Dziś przedstawiamy 7 sprawdzonych pomysłów na rozwój biznesu w czasie kryzysu. Pozwolą one nie tylko przetrwać, lecz odnieść sukces w tym trudnym okresie.

Prowadzisz restaurację? Daj możliwość zamawiania online!

Jedną z pierwszych branż, która odczuła zamrożenie gospodarki przez rządy na całym świecie, była gastronomia. Dla wielu osób decyzja o zamknięciu lokali stała się początkiem końca działalności. Pojawiła się jednak grupa biznesmenów, która znalazła pomysł na przetrwanie.

Sposobem okazała się intensyfikacja działań poprzez internet i zaczerpnięcie z rozwiązań, które od lat sprawdzają się na rynku e-commerce. Restauracje, które uruchomiły możliwość zamawiania online potraw ze swojego menu, odnotowały dużo mniejszy spadek przychodów.

Dla restauratorów, którzy nie posiadają własnej floty pojazdów i nie realizowali dotąd dowozów, ratunkiem okazało się zawiązanie umów z pośrednikami. Firmy takie jak Pyszne.pl czy UberEATS umożliwiły im ekspresowe wdrożenie całkowicie nowej oferty dowozowej.

Interesującym sposobem na podratowanie restauracyjnego budżetu stała się również sprzedaż voucherów z niewielkim rabatem. W tym przypadku również głównym kanałem promocji i dystrybucji jest internet – media społecznościowe oraz newslettery e-mail.

Masz sklep? Pozwól klientom zrobić zakupy przez internet!

Niezależnie czy prowadzisz sklep spożywczy, sprzedajesz sprzęt AGD, czy też prowadzisz hurtownię owoców i warzyw powinieneś umożliwić swoim klientom zamówienie produktów przez internet. Uruchomienie strony www pozwoli na dotarcie do nowych odbiorców.

Biznesy lokalne mogą w ten sposób dotrzeć do ludzi, którzy korzystali z ich asortymentu przed kryzysem. Sprzedaż wysyłkowa z bezpośrednim dowozem zakupów pod konkretny adres w czasie od 6 do 12 godzin stanowi sporą konkurencję dla tradycyjnego e-commerce (więcej na temat prowadzenia sprzedaży przez internet tutaj).

W przypadku sklepów prowadzących sprzedaż detaliczną sprzętu gospodarstwa domowego, urządzeń RTV, a także elektroniki użytkowej internet może być doskonałym sposobem na krajową, a nawet międzynarodową ekspansję działalności, bez ponoszenia dużych kosztów.

Jeżeli prowadzimy warzywniak, to świetnym pomysłem będzie stworzenie prostego systemu internetowego umożliwiającego zamawianie świeżych warzyw i owoców do domu lub biura. Możemy również przygotować gotowe „zdrowe paczki” z konkretnymi produktami.

Jesteś właścicielem kwiaciarni? Stwórz własną dostawę kwiatową!

Miejskie kwiaciarnie i pracownie florystyczne to kolejne rodzaje działalności, które mogą w znacznym stopniu odczuć zahamowanie gospodarki. W ich przypadku jednak również możliwa jest zmiana, a właściwie rozszerzenie modelu biznesowego o kolejne usługi.

Doskonałym sposobem na wykorzystanie internetu w czasie kryzysu jest poszukiwanie nowych klientów na terenie miasta i okolicznych miejscowości poprzez udostępnienie możliwości zamówienia bukietu na konkretny adres bez wychodzenia z domu.

Przemyślana oferta poczty kwiatowej nie tylko pozwoli dotrzeć do nowych odbiorców, ale przyczyni się również od zwiększenia świadomości naszej marki wśród konsumentów. Zadowolony klient z pewnością odwiedzi nasz punkt stacjonarny w przyszłości.

Rozwijając swój sklep internetowy w tym obszarze, można również wykorzystać techniki cross-selling. Kwiaty od wieków są dobrym sposobem na wyrażenie uczuć. Można więc pokusić się o współpracę z lokalną cukiernią i do bukietu dołączyć wyśmienite praliny.

Zajmujesz się treningiem personalnym? Działaj online!

Zamknięte kluby fitness, siłownie i hale sportowe to kolejne miejsca, które ucierpiały z powodu załamania gospodarczego. Były miejscem codziennej pracy wielu profesjonalnych trenerów personalnych, którzy na bezpośrednim kontakcie z klientem opierali działalność.

Jednocześnie rzesze klientów, którzy dotąd prowadzili sportowy i zdrowy tryb życia, musiały znaleźć sposób na kontynuowanie treningów w domowym zaciszu. Niestety często samo zamówienie podstawowego sprzętu (hantli, ławeczek czy wyciągu) jest niewystarczające.

W dobie powszechnego dostępu do internetu i urządzeń mobilnych można w łatwy sposób przenieść biznes offline do świata online. Zdalne prowadzenie treningów i stała kontrola nad postępami podopiecznych jest możliwa dzięki aplikacjom monitorującym ich aktywność.

Doświadczeni trenerzy mogą również uruchomić kanał na YouTube i w ten sposób budować swoją markę osobistą. W przyszłości może to zaowocować możliwością sprzedaży własnego e-booka czy indywidualnych planów treningowych do szerokiego grona odbiorców.

Uczysz języków? Prowadź lekcje przez internet!

Szkoły językowe podobnie jak powszechne placówki edukacyjne zostały zamknięte z powodu zamrożenia wielu sektorów gospodarki. Część nauczycieli i pedagogów musiała z dnia na dzień zreorganizować swoją pracę i rozpocząć nauczanie zdalne ze swojego domu.

W wielu przypadkach możliwe jest prowadzenie zajęć z języka angielskiego poprzez telekonferencję albo rozmowę z użyciem aplikacji takich jak Skype. Istnieje również wiele platform, które pozwalają na udostępnianie materiałów do nauki i przeprowadzanie testów.

Dla nauczycieli językowych prowadzących indywidualną działalność dobrym pomysłem będzie tworzenie swojego bloga lub vloga. Zgromadzenie zaangażowanej społeczności pozwoli na monetyzację działań i sprzedaż własnych kursów albo indywidualnych konsultacji.

Osoby znające niszowe języki, takie jak islandzki czy arabski mogą w ten sposób przybliżać również kulturę krajów, których obywatele posługują się nimi, poprzez tworzenie ciekawych treści w internecie. Może okazać się to dobrym preludium do rozpoczęcia własnego biznesu.

Jesteś szkoleniowcem? Zacznij prowadzić webinary!

Praktycznie z dnia na dzień, poprzez decyzje rządów, niemalże w 100% została zawieszona działalność branży szkoleniowej. Obostrzenia dotknęły w szczególności ludzi, którzy swoje szkolenia prowadzili wyłącznie stacjonarnie, nie budując swojego wizerunku w internecie.

Kryzys to jednak dobry czas na zredefiniowanie modelu biznesowego swojej działalności w tym sektorze. Budowa marki osobistej poprzez prowadzenie video bloga oraz webinarów to doskonały pomysł, który z pewnością zaprocentuje w postaci szkoleń offline w przyszłości.

Specjalistyczna wiedza szkoleniowców to niejednokrotnie wartościowy materiał, na podstawie którego mogą oni stworzyć niejeden poradnik w formie e-booka. Dystrybucja książki elektronicznej przez internet pozwala dotrzeć również do nowych klientów.

Jeśli dotąd prowadziliśmy indywidualne szkolenia face-to-face, to dobrym pomysłem może być również uruchomienie konsultacji online. Bez wychodzenia z domu możemy prowadzić sesje coachingowe, jak i profesjonalne doradztwo biznesowe dla klientów z całego świata.

Rząd zamroził Twoją branżę? Nie strać kontaktu z klientami!

Istnieją niestety branże, w których prowadzenie działalności w trakcie kryzysu jest praktycznie niemożliwe. Warto zatem przemyśleć możliwości dywersyfikacji biznesu i otwarcia się na nowe kierunki sprzedaży oraz usługi, których dotąd nie oferowaliśmy.

Nie można jednak zapominać, że nasi klienci wciąż egzystują i po odmrożeniu gospodarki z pewnością będą ponownie zainteresowani oferowanymi przez nas produktami. Niezmiernie istotne jest, by prowadzić działania marketingowe online i podtrzymywać kontakt z nimi.

O ile wcześniej nie prowadziliśmy komunikacji w kanałach takich jak Facebook czy Instagram, to zdecydowanie powinniśmy wykorzystać ten czas na ich rozpoczęcie. Nauka nie zajmie wiele czasu, a dostępne w internecie darmowe materiały pomogą nam w rozwoju.

Media społecznościowe to oczywiście niejedyny obszar, na którym powinniśmy się skupić. Warto rozważyć uruchomienie profilu na YouTube czy stworzenie newslettera. Dobrym pomysłem może być także sprzedaż voucherów na skorzystanie z naszych usług w przyszłości.

Wykorzystaj narzędzia internetowe i przetrwaj kryzys!

Bezsprzecznie wykorzystanie dostępnych narzędzi internetowych może nam pomóc przetrwać kryzys i wyjść z niego obronną ręką. Prowadzenie telekonferencji, sprzedaż autorskich kursów czy uruchomienie zamówień online to tylko kropla w morzu możliwości.

Tekst przy współpracy z https://carted.pl/.

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ludzie i style

Dlaczego Donald Trump nie zatańczy na TikToku?

Gdy jedni prezydenci pokazują się na TikToku, inni próbują go zbanować. Popularna wśród młodzieży – i nie tylko – aplikacja już została usunięta z Indii. Następne będą USA?

Michał R. Wiśniewski
12.07.2020
Reklama