Najbardziej kreatywni przedsiębiorcy potrafią przekuć rynkową bessę w hossę dla swojej działalności. Dziś przedstawiamy 7 sprawdzonych pomysłów na rozwój biznesu w czasie kryzysu. Pozwolą one nie tylko przetrwać, lecz odnieść sukces w tym trudnym okresie.
Prowadzisz restaurację? Daj możliwość zamawiania online!
Jedną z pierwszych branż, która odczuła zamrożenie gospodarki przez rządy na całym świecie, była gastronomia. Dla wielu osób decyzja o zamknięciu lokali stała się początkiem końca działalności. Pojawiła się jednak grupa biznesmenów, która znalazła pomysł na przetrwanie.
Sposobem okazała się intensyfikacja działań poprzez internet i zaczerpnięcie z rozwiązań, które od lat sprawdzają się na rynku e-commerce. Restauracje, które uruchomiły możliwość zamawiania online potraw ze swojego menu, odnotowały dużo mniejszy spadek przychodów.
Dla restauratorów, którzy nie posiadają własnej floty pojazdów i nie realizowali dotąd dowozów, ratunkiem okazało się zawiązanie umów z pośrednikami. Firmy takie jak Pyszne.pl czy UberEATS umożliwiły im ekspresowe wdrożenie całkowicie nowej oferty dowozowej.
Interesującym sposobem na podratowanie restauracyjnego budżetu stała się również sprzedaż voucherów z niewielkim rabatem. W tym przypadku również głównym kanałem promocji i dystrybucji jest internet – media społecznościowe oraz newslettery e-mail.
Masz sklep? Pozwól klientom zrobić zakupy przez internet!
Niezależnie czy prowadzisz sklep spożywczy, sprzedajesz sprzęt AGD, czy też prowadzisz hurtownię owoców i warzyw powinieneś umożliwić swoim klientom zamówienie produktów przez internet. Uruchomienie strony www pozwoli na dotarcie do nowych odbiorców.
Biznesy lokalne mogą w ten sposób dotrzeć do ludzi, którzy korzystali z ich asortymentu przed kryzysem. Sprzedaż wysyłkowa z bezpośrednim dowozem zakupów pod konkretny adres w czasie od 6 do 12 godzin stanowi sporą konkurencję dla tradycyjnego e-commerce (więcej na temat prowadzenia sprzedaży przez internet tutaj).
W przypadku sklepów prowadzących sprzedaż detaliczną sprzętu gospodarstwa domowego, urządzeń RTV, a także elektroniki użytkowej internet może być doskonałym sposobem na krajową, a nawet międzynarodową ekspansję działalności, bez ponoszenia dużych kosztów.
Jeżeli prowadzimy warzywniak, to świetnym pomysłem będzie stworzenie prostego systemu internetowego umożliwiającego zamawianie świeżych warzyw i owoców do domu lub biura. Możemy również przygotować gotowe „zdrowe paczki” z konkretnymi produktami.
Jesteś właścicielem kwiaciarni? Stwórz własną dostawę kwiatową!
Miejskie kwiaciarnie i pracownie florystyczne to kolejne rodzaje działalności, które mogą w znacznym stopniu odczuć zahamowanie gospodarki. W ich przypadku jednak również możliwa jest zmiana, a właściwie rozszerzenie modelu biznesowego o kolejne usługi.
Doskonałym sposobem na wykorzystanie internetu w czasie kryzysu jest poszukiwanie nowych klientów na terenie miasta i okolicznych miejscowości poprzez udostępnienie możliwości zamówienia bukietu na konkretny adres bez wychodzenia z domu.
Przemyślana oferta poczty kwiatowej nie tylko pozwoli dotrzeć do nowych odbiorców, ale przyczyni się również od zwiększenia świadomości naszej marki wśród konsumentów. Zadowolony klient z pewnością odwiedzi nasz punkt stacjonarny w przyszłości.
Rozwijając swój sklep internetowy w tym obszarze, można również wykorzystać techniki cross-selling. Kwiaty od wieków są dobrym sposobem na wyrażenie uczuć. Można więc pokusić się o współpracę z lokalną cukiernią i do bukietu dołączyć wyśmienite praliny.
Zajmujesz się treningiem personalnym? Działaj online!
Zamknięte kluby fitness, siłownie i hale sportowe to kolejne miejsca, które ucierpiały z powodu załamania gospodarczego. Były miejscem codziennej pracy wielu profesjonalnych trenerów personalnych, którzy na bezpośrednim kontakcie z klientem opierali działalność.
Jednocześnie rzesze klientów, którzy dotąd prowadzili sportowy i zdrowy tryb życia, musiały znaleźć sposób na kontynuowanie treningów w domowym zaciszu. Niestety często samo zamówienie podstawowego sprzętu (hantli, ławeczek czy wyciągu) jest niewystarczające.
W dobie powszechnego dostępu do internetu i urządzeń mobilnych można w łatwy sposób przenieść biznes offline do świata online. Zdalne prowadzenie treningów i stała kontrola nad postępami podopiecznych jest możliwa dzięki aplikacjom monitorującym ich aktywność.
Doświadczeni trenerzy mogą również uruchomić kanał na YouTube i w ten sposób budować swoją markę osobistą. W przyszłości może to zaowocować możliwością sprzedaży własnego e-booka czy indywidualnych planów treningowych do szerokiego grona odbiorców.
Uczysz języków? Prowadź lekcje przez internet!
Szkoły językowe podobnie jak powszechne placówki edukacyjne zostały zamknięte z powodu zamrożenia wielu sektorów gospodarki. Część nauczycieli i pedagogów musiała z dnia na dzień zreorganizować swoją pracę i rozpocząć nauczanie zdalne ze swojego domu.
W wielu przypadkach możliwe jest prowadzenie zajęć z języka angielskiego poprzez telekonferencję albo rozmowę z użyciem aplikacji takich jak Skype. Istnieje również wiele platform, które pozwalają na udostępnianie materiałów do nauki i przeprowadzanie testów.
Dla nauczycieli językowych prowadzących indywidualną działalność dobrym pomysłem będzie tworzenie swojego bloga lub vloga. Zgromadzenie zaangażowanej społeczności pozwoli na monetyzację działań i sprzedaż własnych kursów albo indywidualnych konsultacji.
Osoby znające niszowe języki, takie jak islandzki czy arabski mogą w ten sposób przybliżać również kulturę krajów, których obywatele posługują się nimi, poprzez tworzenie ciekawych treści w internecie. Może okazać się to dobrym preludium do rozpoczęcia własnego biznesu.
Jesteś szkoleniowcem? Zacznij prowadzić webinary!
Praktycznie z dnia na dzień, poprzez decyzje rządów, niemalże w 100% została zawieszona działalność branży szkoleniowej. Obostrzenia dotknęły w szczególności ludzi, którzy swoje szkolenia prowadzili wyłącznie stacjonarnie, nie budując swojego wizerunku w internecie.
Kryzys to jednak dobry czas na zredefiniowanie modelu biznesowego swojej działalności w tym sektorze. Budowa marki osobistej poprzez prowadzenie video bloga oraz webinarów to doskonały pomysł, który z pewnością zaprocentuje w postaci szkoleń offline w przyszłości.
Specjalistyczna wiedza szkoleniowców to niejednokrotnie wartościowy materiał, na podstawie którego mogą oni stworzyć niejeden poradnik w formie e-booka. Dystrybucja książki elektronicznej przez internet pozwala dotrzeć również do nowych klientów.
Jeśli dotąd prowadziliśmy indywidualne szkolenia face-to-face, to dobrym pomysłem może być również uruchomienie konsultacji online. Bez wychodzenia z domu możemy prowadzić sesje coachingowe, jak i profesjonalne doradztwo biznesowe dla klientów z całego świata.
Rząd zamroził Twoją branżę? Nie strać kontaktu z klientami!
Istnieją niestety branże, w których prowadzenie działalności w trakcie kryzysu jest praktycznie niemożliwe. Warto zatem przemyśleć możliwości dywersyfikacji biznesu i otwarcia się na nowe kierunki sprzedaży oraz usługi, których dotąd nie oferowaliśmy.
Nie można jednak zapominać, że nasi klienci wciąż egzystują i po odmrożeniu gospodarki z pewnością będą ponownie zainteresowani oferowanymi przez nas produktami. Niezmiernie istotne jest, by prowadzić działania marketingowe online i podtrzymywać kontakt z nimi.
O ile wcześniej nie prowadziliśmy komunikacji w kanałach takich jak Facebook czy Instagram, to zdecydowanie powinniśmy wykorzystać ten czas na ich rozpoczęcie. Nauka nie zajmie wiele czasu, a dostępne w internecie darmowe materiały pomogą nam w rozwoju.
Media społecznościowe to oczywiście niejedyny obszar, na którym powinniśmy się skupić. Warto rozważyć uruchomienie profilu na YouTube czy stworzenie newslettera. Dobrym pomysłem może być także sprzedaż voucherów na skorzystanie z naszych usług w przyszłości.
Wykorzystaj narzędzia internetowe i przetrwaj kryzys!
Bezsprzecznie wykorzystanie dostępnych narzędzi internetowych może nam pomóc przetrwać kryzys i wyjść z niego obronną ręką. Prowadzenie telekonferencji, sprzedaż autorskich kursów czy uruchomienie zamówień online to tylko kropla w morzu możliwości.
Tekst przy współpracy z https://carted.pl/.