Ludzie i style

Koniec z tym garbem?

Czy Volkswagen Beetle odejdzie do lamusa? Czy Volkswagen Beetle odejdzie do lamusa? Fernando Donasci / Forum
Sensacja! Volkswagen nie będzie już produkował garbusa! Taka wiadomość obiegła w zeszłym tygodniu serwisy informacyjne. Trudno uwierzyć, że to koniec. Ale może wcale nie trzeba wierzyć.

21 i pół mln wyprodukowanych samochodów; do tego dwie dekady produkcji nowych wersji nawiązujących do słynnego poprzednika. VW Garbus to fenomen na skalę światową. Nie przeszkodziły mu ani nazistowskie korzenie, ani zniszczony w czasie wojny niemiecki przemysł. Samochód stał się nieodłącznym elementem mnóstwa zjawisk XX w. – od symbolu ekonomicznej prosperity po ikonę ruchu hipisowskiego. Jego sylwetka pozwalała go rozpoznać wszędzie i o każdej porze; garbus trafił do popkultury, filmu, komiksów i animacji. Nawet gdy koncern produkował już szerszą gamę modeli, przez wiele lat „volkswagen” oznaczał w rozmowach właśnie garbusa. Garbus jest jednym z nielicznych symboli samochodu jako takiego.

Dlatego trudno uwierzyć, by taki twór miał na stałe zniknąć.

Garbus zjeżdża z taśmy

Oczywiście informacja o zaprzestaniu produkcji dotyczy już „nowego” garbusa o nazwie handlowej Beetle. Stary, poczciwy garbus, łatwo rozpoznawalny z daleka po okrągłej karoserii i charakterystycznym terkocie chłodzonego powietrzem silnika, odszedł na zasłużoną emeryturę już w 2003 r. – a i tak przez ostatnie 23 lata był produkowany jedynie w Meksyku. Pod koniec 1997 r. na rynek wszedł nowy garbus. Teraz koncern narzeka, że jego sprzedaż (już drugiej generacji) jest za niska. Ludzie dostali szmergla na punkcie suvów i nie chcą kupować niczego innego. Nie ma rady, garbusa trzeba zwijać. Ostatni garbus, zresztą też produkowany w Meksyku, ma zjechać z taśmy w lipcu przyszłego roku.

Czytaj także: Słynny dostawczy Volkswagen Typ 2 przez 63 lata też odszedł do historii

Nigdy nie mów nigdy

Na razie o wynik handlowy koncernu nie musimy się martwić. Już zapowiedziano przygotowanie dwóch garbatych edycji pożegnalnych, które z pewnością poprawią chwilowy wynik handlowy volkswagena, jak to dzieje się zawsze przy zapowiedzi wycofania z produkcji lubianych, ikonicznych modeli samochodów. A potem? Wszystko zależy od prawdziwych intencji firmy. Jak tajemniczo skomentował potencjalną przyszłość garbusa szef amerykańskiego oddziału VW Hinrich Woebcken: „never say never”. Zresztą podana z tak długim wyprzedzeniem zapowiedź końca produkcji też pozostawia spore pole do manewru. Zawsze będzie można powiedzieć, że klienci i fani VW nadesłali tysiące listów, w których błagają o zmianę fatalnej decyzji. W końcu garbus to symbol Niemiec, ważny nie mniej niż piwo, Wurst i Brama Brandenburska.

Czytaj także: W sierpniu zarejestrowano rekordową liczbę nowych aut w Polsce

Nowy życiorys garbusa

Niewykluczone więc, że zapowiedź końca garbusa jest w rzeczywistości pierwszym punktem jego nowego życiorysu. Historia zna już takie przypadki. Gdy w latach 80. koncern Coca-Cola postanowił wycofać klasyczny napój, by – w zamiarze wzmocnienia swojej pozycji wobec coraz silniejszej Pepsi – zastąpić go słodszą New Coke, w USA o mało nie doszło do rewolucji i stara cola musiała szybko wrócić na półki. Koncern BMW bardzo udanie ożywił legendę Mini, a zachęcony jego sukcesem Fiat przedstawił nowego Fiata 500 urodą nawiązującego do wielkiego (choć maleńkiego) poprzednika. W tym samym szeregu stał dotąd VW Beetle, więc nawet jeżeli jego sprzedaż nie jest w tej chwili zadowalająca, nic nie stoi na przeszkodzie, by temat pociągnąć. Ubrać garbusa w nowe nadwozie, oczywiście wciąż zaopatrzone w facjatę smutnego spaniela, skierować ofertę do nowej grupy docelowej i atakować! Potencjał bez wątpienia jest.

Może garbusa przerobić na małego suva? Skoro Porsche produkuje Cayenne, Lamborghini Urusa, a Rolls-Royce wprowadza na rynek Cullinana – wszystko jest możliwe. To tylko kwestia woli politycznej. Designerzy zrobią swoje, inżynierowie dołożą silnik (elektryczny?), a potem wystarczy tylko porządna kampania reklamowa skierowana we właściwą stronę. Legenda garbusa przez jakiś czas przetrwa nawet bez garbusa. A potem przedłuży mu życie na kolejne pokolenia.

Czytaj także: Czym będziemy jeździć w niedalekiej przyszłości

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

Katarzyna Nosowska dla „Polityki”: Jestem moim planem na życie

Dziś w stosunku do artystów jest coś chłodnego – mówi Katarzyna Nosowska, tegoroczna laureatka towarzyszącej Paszportom POLITYKI nagrody specjalnej Kreator Kultury.

Bartek Chaciński
20.01.2022
Reklama