Ludzie i style

Jak Polacy kupują w sieci. Znamy nawyki kupujących.

Materiały klienta
Często, z umiarkowanym budżetem i z naciskiem na jakość – wybory Polaków w sklepach internetowych mogą zaskakiwać. Jak kupujemy w sieci? Sprawdzamy wyniki najnowszych badań konsumenckich.

E-handel rośnie w siłę

O tym, że Polacy coraz częściej kupują przez Internet mówi się od dawna. Odsetek konsumentów robiących zakupy w sieci co roku zwiększa się o kilka punktów procentowych, a pandemia i czas lockdownu z pewnością zadziałały w tym roku na korzyść e-handlu. Tym bardziej nie dziwi fakt, że aż 43,1% Polaków przyznaje, że zakupy modowe w sklepach internetowych robi co najmniej raz w miesiącu, a kolejne 11,5% - raz na dwa tygodnie.

Jak często robisz zakupy modowe online?Materiały klientaJak często robisz zakupy modowe online?

Z jeszcze większą częstotliwością przeglądamy oferty sklepów online z branży fashion. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Domodi – właściciela serwisów domodi.pl, allani.pl i homebook.pl, ponad 60% ankietowanych sprawdza asortyment ulubionych marek w sieci kilka razy w tygodniu, a kolejne 23,1% - kilka razy w miesiącu. Czy możemy więc przypuszczać, że e-zakupy są przyszłością sektora modowego?

Jak często przeglądasz internetowe serwisy z ofertą modową?Materiały klientaJak często przeglądasz internetowe serwisy z ofertą modową?

Jakość i wyprzedaże vs. budżet Polaków na zakupy modowe w sieci

O ile wyniki dotyczące częstotliwości robienia zakupów przez Internet wskazują jednoznacznie na coraz większą popularność modowych platform e-commerce, o tyle przeznaczony na ubrania, buty czy dodatki budżet miesięczny jest najlepszym dowodem na to, że Polacy przy tego typu zakupach kierują się wciąż zdrowym rozsądkiem. 35,4% ankietowanych wydaje online na ubrania i dodatki od 100 do 200zł miesięcznie, 27,7% - od 50 do 100zł. A zaledwie 8,4% ankietowanych przyznaje się do wydatków powyżej 500zł.

Jaki budżet miesięcznie przeznaczasz na zakupy modowe?Materiały klientaJaki budżet miesięcznie przeznaczasz na zakupy modowe?

Kwoty te mogą zaskakiwać w odniesieniu do rosnącego zainteresowania rzeczami wyższej jakości, o której mówi aż 80,8% Polaków. Okazuje się, że to nie niska cena, ale właśnie wysoka jakość jest dla nas aktualnie silniejszą motywacją zakupową. Rosnąca świadomość konsumentów w zakresie zrównoważonej mody nie idzie jednak w parze z chęcią wydania większych kwot.

Które zdanie jest Ci bliższe?Materiały klientaKtóre zdanie jest Ci bliższe?

Wciąż czekamy na wyprzedaże, by kupić ubrania w sieci w najlepszych cenach. 85,4% korzystających z modowych sklepów internetowych woli zaczekać na sezonowe obniżki cen i zaoszczędzić, niż wydać na wymarzoną rzecz więcej w ofercie regularnej.

Które zdanie jest Ci bliższe?Materiały klientaKtóre zdanie jest Ci bliższe?

Szybciej i łatwiej – czy modowe zakupy w sieci mogą być jeszcze bardziej wygodne?

Powody, dla których Polacy zamieniają tradycyjne zakupy na te robione przez Internet są znane od dawna. Mowa tu nie tylko o możliwości kupowania z dowolnego miejsca na świecie, o dowolnej porze dnia czy nocy, ale także o szybkości wyszukiwania.

Okazuje się jednak, że nie dotyczy to branży modowej, w której wybór jest tak duży, że przeszukiwanie ofert sklepów internetowych może trwać godzinami. Mimo to, to właśnie bezpośrednie strony konkretnych marek cieszą się wciąż największą popularnością wśród Polaków. Do kupowania w sklepach internetowych ulubionych firm przyznaje się 26,6% ankietowanych. Na kolejnych miejscach uplasowały się z kolei popularne platformy typu marketplace (z Domodi czy Allani korzysta blisko 23% badanych) oraz e-sklepy multibrandowe, oferujące asortyment różnych marek (10,8%).

Gdzie szukasz oferty modowej?Materiały klientaGdzie szukasz oferty modowej?

Problemy z zakupami w sieci? Na to narzekają klienci sklepów internetowych z modą

Co ciekawe, to właśnie internetowe strony marketplace czy sklepy multibrandowe są najlepszym sposobem na uniknięcie długich godzin spędzonych na poszukiwaniu w sieci, na które narzeka ponad 40% Polaków. Z badań wynika, że kupowalibyśmy ubrania przez Internet jeszcze chętniej, gdyby proces wyszukiwania interesujących nas ofert mógł przebiegać szybciej i sprawniej.

Z którą z poniższych opinii sie utożsamiasz?Materiały klientaZ którą z poniższych opinii sie utożsamiasz?

Przydatne dla kupujących przez Internet będą też z pewnością filtry wyszukiwania dostępne często w tego typu miejscach w sieci. Aż 57,7% badanych przyznaje bowiem, że zbyt duży wybór produktów może przytłoczyć, a nawet zniechęcić do dalszych poszukiwań.

Które zdanie jest Ci bliższe?Materiały klientaKtóre zdanie jest Ci bliższe?

Zbyt mała liczba filtrów na stronach internetowych nie jest jednak głównym problemem napotykanym przez konsumentów w sklepach online. O wiele większym dylematem okazuje się obawa o rozmiarówkę, którą 87,7% ankietowanych uznaje za podstawowy minus e-zakupów w dziale z modą. Wysoko na liście problemów z zakupami w sieci pojawiły się też: brak darmowego zwrotu (26,9%) czy nieintuicyjna strona (7,7%).

Z jakimi problemami najczęściej spotykasz się podczas zakupów modowych w internecie?Materiały klientaZ jakimi problemami najczęściej spotykasz się podczas zakupów modowych w internecie?

Kto kupuje w sieci? Modowe platformy coraz popularniejsze wśród osób 50+!

Jednym z największych zaskoczeń badania są jednak z pewnością dane demograficzne ankietowanych, z których wynika, że coraz częściej w sieci kupują kobiety po pięćdziesiątce. To właśnie grupa 50+ okazała się najliczniejszą (39,3%), a zaraz po niej w rankingu pojawiły się osoby w wieku 45-54 lat (18,8%). To kolejna duża zmiana w stosunku do danych z poprzednich lat, w których wśród korzystających z internetowych sklepów dominowali młodzi w przedziale 16-35 lat.

Dane demograficzneMateriały klientaDane demograficzne

Niezmiennie z platform e-commerce najczęściej korzystają mieszkańcy dużych miast (powyżej 500 tys. Mieszkańców – 23%, 200-500 tys. Mieszkańców – kolejne 11,5%), ale wśród ankietowanych silną grupę stanowili też mieszkańcy polskich wsi (20,4%) oraz małych miasteczek (14,7%).

A jak odnosi się budżet miesięczny na zakupy modowe online do wielkości i dochodu gospodarstwa domowego? Łączny dochód gospodarstwa domowego wskazany przez największą liczbę ankietowanych (29,2%) określiło na kwotę od 3001-5000zł. Wśród badanych było też najwięcej osób żyjących w gospodarstwach domowych liczących 2 lub 3 osoby (odpowiednio: 33,9% i 19,6%). To oni kupują ubrania, buty i dodatki przez Internet!

Dene demograficzneMateriały klientaDene demograficzne

Badanie zostało przeprowadzone w Grupie Domodi w lipcu 2020.

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

Niezwykły film o Tonym Haliku

Nowy film przypomina postać Tony’ego Halika – polskiego podróżnika, honorowego „białego Indianina”, nieustraszonego reportera, który realizm magiczny uprawiał w życiu i pracy.

Aneta Kyzioł
18.09.2020
Reklama