Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Kłopoty Neonet. Coraz trudniej zarabiać na RTV i AGD

Otwarcie sklepu sieci Neonet w 2014 r. we wrocławskim budynku Sky Tower Otwarcie sklepu sieci Neonet w 2014 r. we wrocławskim budynku Sky Tower Tomasz Szambelan / Agencja Wyborcza.pl
Czy mniejszy Neonet przetrwa w rywalizacji z dwoma liderami rynku?

Kłopoty sieci elektromarketów Neonet zaniepokoiły jej klientów. Sama spółka, obchodząca w tym roku 20. urodziny, twierdzi, że niesłusznie: sklepy działają, kupować można w nich nadal, a złożone zamówienia mają być realizowane. Neonet podkreśla, że nie chce wcale upadłości, ale planuje restrukturyzację. Jednak nie ukrywa swoich kłopotów finansowych.

Czytaj też: PE bierze pod lupę producentów sprzętu RTV i AGD

RTV i AGD. Dwóch liderów i średniak

Neonet ze swoimi ok. 300 sklepami stacjonarnymi to gracz średniej wielkości na bardzo konkurencyjnym polskim rynku sieci RTV i AGD. Sieć z siedzibą we Wrocławiu wciąż próbuje się rozwijać, a najnowszy sklep otworzyła w dniu, gdy na jaw wyszedł wniosek o upadłość złożony w tutejszym sądzie. Dane za ostatni rok finansowy pokazują niezbicie znaczne pogorszenie kondycji właściciela tej sieci.

Nie jest on zresztą osamotniony w swoich kłopotach. Liderami polskiego rynku elektromarketów są właściciele Mediaexpert oraz Euro RTV AGD – w obu przypadkach to spółki z kapitałem krajowym. Ich roczne przychody przekraczają wyraźnie 10 mld zł rocznie (dla porównania: Neonet ma niespełna 3 mld zł). Jednak nawet w Euro RTV AGD doszło niedawno do zwolnień i oszczędności, a spółka kontrolująca sieć zanotowała znaczny spadek zysków.

W marnej kondycji znajduje się MediaMarkt Polska, mający tylko ok. 80 placówek w Polsce, ale za to o dużej powierzchni (roczne przychody nieco powyżej 4 mld zł). Jego straty ostatnio pokrywał niemiecki właściciel, który zresztą może zostać przejęty przez chińskiego giganta JD.com.

Czytaj też: Sąd ogłosił upadłość właściciela sieci Avans

Mniej mieszkań, mniejsze marże

Sieci ze sprzętem elektronicznym i gospodarstwa domowego muszą odnaleźć się w świecie, gdzie znaczenie sklepów stacjonarnych spada, a handlu internetowego rośnie. Z drugiej strony fizyczne obiekty są wciąż potrzebne, a klienci odwiedzają je choćby po to, by porozmawiać z doradcami czy zobaczyć, jak towary wyglądają w rzeczywistości, a nie na ekranie komputera. Jednak utrzymanie sklepów jest bardzo kosztowne, więc opłacać może się tylko największym graczom. A Neonet do tego grona nie należy. Nie jest w stanie wydawać tyle na reklamę co właściciele Euro RTV AGD czy Mediaexpert, którzy od dawna wręcz zalewają media swoimi ogłoszeniami. Zwłaszcza ta druga sieć gustuje w może i irytujących spotach, które jednak zapewniły jej ogromną rozpoznawalność

Ostatnie miesiące to trudny okres dla wszystkich sprzedawców elektroniki użytkowej. O ile bardzo pomógł im okres pandemii, o tyle teraz spadł popyt na sprzęt potrzebny do pracy czy nauki zdalnej. Nie pomogło też rozdawanie przez rząd laptopów czwartoklasistom. Z kolei rynek AGD ucierpiał, gdy spadła liczba kupowanych mieszkań po gwałtownym wzroście stóp procentowych w ubiegłym roku (i równie szybkim spadku liczby udzielanych kredytów). Duży sprzęt, jak pralki, lodówki czy piekarniki, kupowany jest przede wszystkim podczas wyposażania nowego lokalu. Z powodu dużej konkurencji sieci elektromarketów muszą zadowalać się niskimi marżami. To znów element pomagający największym na rynku. Kto sprzedaje mniej, temu coraz trudniej się utrzymać. Jednak właśnie w imię ochrony tej konkurencji potrzebujemy również średnich graczy, jak Neonet. Bo to dzięki nim liderzy rynku muszą nieustannie wymyślać nowe reklamy i promocje.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną