Świat

Zawód: Bogini

Potomkowie Buddy

materiały prasowe
W rządzonym przez maoistów Nepalu boską władzę sprawuje mała dziewczynka.

Przyjechała na skuterku, zaparkowała pod świątynią Śiwy, przeszła obok śnieżnych lwów pilnujących rzeźbionych drewnianych odrzwi i weszła na podworzec dwupiętrowego ceglanego pałacu. W gasnącym świetle zmierzchu jej dłoń wydawała się jeszcze bardziej smagła niż była w rzeczywistości, a nieśmiały uśmiech jeszcze bardziej olśniewający. – Proszę wybaczyć spóźnienie – powiedziała po angielsku. Z Ramshilą Shakyą, byłą boginią, rozmawiamy w jej dawnym domu – pałacu Kumari Ghar, dokąd została przyprowadzona jako czteroletnie dziecko i gdzie w obcej rodzinie była wychowywana jako żywa bogini. Nie wcielenie bogini, nie symbol, tylko boska istota. – Nie miałam wątpliwości, że naprawdę jestem boginią. Przychodzili ludzie, modlili się, a ja mogłam spełnić to, o co się modlili. Szczególnie często przychodzili ci, którzy prosili o zdrowie dla chorych dzieci.

Więź genetyczna

Podróż do Nepalu to podróż w czasie. I nie chodzi o spotykane na każdym kroku zabytki, tylko o sposób myślenia Nepalczyków, ich wyobrażenia o świecie, głęboką religijność. Każda rzeźba, każdy kamień w hinduistycznej świątyni to nie symbol boga, to sam wcielony bóg. Bóstwo może też zamieszkać w żywym dziecku. Tradycja żywych bogów w Nepalu nie ogranicza się do Kumari Dewi – wyboru żywej bogini: tak samo wybiera się chłopców, którzy są inkarnacją Ganeśa i Bhairaba. Każde z trzech miast – niegdyś niezależnych państw doliny Katmandu: Bhaktapur, Patan i Katmandu – ma własną Kumari. Bogini nosi wiele przydomków, które podkreślają jej dziewictwo i są uosobieniem pierwiastka żeńskiego. Kult Kumari to swoiste połączenie buddyzmu i hinduizmu. Kumari jest hinduistycznym bóstwem, wybieranym spośród przedstawicieli buddyjskiego rodu Shakya, a czczą ją i buddyści, i hinduiści.

Gdy nadchodzi czas wyboru nowej Kumari, do świątyni przyprowadzane są wszystkie dziewczynki z rodu Shakya w wieku od trzech do czterech lat. Z tego rodu wywodził się książę Siddhartha, który dwa i pół tysiąca lat temu doznał objawienia i odkrył przed ludźmi Cztery Szlachetne Prawdy, stanowiące podstawy buddyzmu. – Jesteśmy potomkami Buddy – dumnie obwieścił mi jubiler Kamal Shakya, w którego sklepiku schroniłem się przed deszczem. Jeśli wszystkich żyjących współcześnie Shakyów łączy jakaś więź genetyczna, to nie jest bliższa niż ta, która łączy wszystkich ludzi noszących nazwisko Goldsmith. Skojarzenie nieprzypadkowe: Shakyowie w większości tradycyjnie zajmują się złotnictwem. Mojego pytania, czy wierzy w boginię Kumari, Kamal nie zrozumiał, dopytywał kilka razy. – Czy wierzę? Ależ oczywiście, że wierzę.

Pełna wersja artykułu dostępna w 47 numerze "Forum".

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Lekarka: Polska odwróciła się od pacjentek

„Osoby, które argumentują ten wyrok troską o życie i rodzinę, kradną czas kobietom. Decyzja trybunału sprawi, że te z nich, które chciały być matkami, nigdy nimi nie będą. A nas stawia w sytuacji nieetycznej” – mówi Kaja Filaczyńska, inicjatorka listu otwartego do TK, pod którym podpisało się niemal tysiąc lekarek i lekarzy.

Mateusz Witczak
23.10.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną