Świat

Chce zwolnić

Niemiecka kampania wyborcza skręciła na drogi: Sigmar Gabriel, lider opozycyjnej SPD, chciałby wprowadzić ograniczenie prędkości na wszystkich niemieckich autostradach do 120 km na godzinę. Powód? Gabriel cytuje najnowsze statystyki, z których wynika, że na autostradach z limitami dochodzi do mniejszej liczby wypadków niż tam, gdzie można pędzić, ile silnik pozwala. Inicjatywę skrytykował niemiecki automobilklub ADAC (24 maja obchodzi setną rocznicę powstania), przypomina, że autostrady skupiają jedną trzecią ruchu drogowego, ale dochodzi na nich do zaledwie 11 proc. najpoważniejszych wypadków. Według ADAC, znacznie bardziej niebezpieczne są drogi krajowe, bo to tam ginie około 60 proc. uczestników ruchu.

Rząd Angeli Merkel jest tradycyjnie sceptyczny. Minister transportu odpowiada SPD, że i tak na około 40 proc. z 12,8 tys. km autostrad obowiązują jakieś ograniczenia, zazwyczaj do 130 km na godzinę. Zamach na niemieckie przywiązanie do szybkich samochodów i swoboda na autostradach budzi kontrowersje także w samej SPD, od pomysłu dystansuje się m.in. Peer Steinbrück, kandydat partii na kanclerza. Ani jego, ani rządzącej CDU/CSU nie przekonują również argumenty ekologiczne. Choć federalna agencja ochrony środowiska od lat przypomina, że wolniejsza jazda to mniejszy hałas i mniejsza emisja CO2.

Polityka 20.2013 (2907) z dnia 14.05.2013; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 10
Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Alkohol w Polsce: jest nieźle, dopóki się nie sprawdzi, jak jest naprawdę. Pijemy ostro, ale inaczej

Na ulicach coraz mniej pijanych, w statystykach spożycia spadki. Jest nieźle, dopóki się nie sprawdzi, jak jest naprawdę. Lekarze zbadali włosy kobiet w ciąży, połowa z nich popijała alkohol. Polacy dalej ostro piją, ale bardziej się tego wstydzą i chętniej by przestali.

Juliusz Ćwieluch
28.01.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną