„Polityka”. Pilnujemy władzy, służymy czytelnikom.

Prenumerata roczna taniej o 20%

OK, pokaż ofertę
Świat

Kolejowa ofensywa

Chiny i Rosja nie przestają rywalizować o ekonomiczne cele w Azji Środkowej. Chiny i Rosja nie przestają rywalizować o ekonomiczne cele w Azji Środkowej. Chen Tuanjie/ChinaFotoPress / Forum

Kirgistan i Chiny planują budowę magistrali kolejowej łączącej oba państwa oraz Uzbekistan. Kirgistan oferuje dostęp do swoich złóż srebra, miedzi i węgla, a Chińczycy dają pieniądze na budowę kolei i w przyszłości zobowiązują się otworzyć w Biszkeku filie swoich banków oraz udzielić Kirgizji i Uzbekistanowi dogodnych kredytów. Wcześniej Kirgizi proponowali realizację projektu Moskwie, ale usłyszeli, że z przyczyn politycznych jest to niemożliwe. Teraz rosyjscy eksperci biją na alarm, bo Chiny tworzą kolejny przyczółek ekonomiczny w poradzieckiej Azji Środkowej, traktowanej przez Rosję jako własna strefa interesów. Wojskowi wskazują, że w przypadku konfliktu z Rosją magistrala daje Chinom dogodną trasę przerzutu wojsk na Syberię, Powołże i Ural.

Polityka 37.2012 (2874) z dnia 12.09.2012; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 11
Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

Rynek

Życie usłane Lotosem. Sprawdzamy, ile ludzie bliscy Obajtkowi zarabiają w norweskiej spółce Orlenu

Dochody uzyskiwane i opodatkowane w Norwegii stanowią w tym kraju informację publiczną. Zapytaliśmy więc tamtejszy urząd podatkowy o zarobki w orlenowskiej spółce.

Anna Dąbrowska, Mieszko Czarnecki
03.06.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną