Kultura

Oscary rozdane! „Anora” najlepszym filmem roku. „Emilia Pérez” ukarana

Twórcy „Anory” Twórcy „Anory” Carlos Barria / Reuters / Forum
„Anora” zdobyła pięć statuetek i przewodzi stawce. Najwięksi przegrani? „Emilia Pérez” nie podniosła się po aferze, „Brutalista” poprzestał na trzech Oscarach, niepocieszeni są też pewnie twórcy „Konklawe”.

„To nagroda dla kina niezależnego” – mówił podekscytowany Sean Baker, który wbiegał na scenę najczęściej. Otrzymał statuetki za najlepszy film („Anora”), reżyserię, scenariusz i montaż. W jednym z wystąpień apelował o większe wsparcie dla kina, które nie podniosło się jeszcze po pandemii. W innym dziękował pracownicom seksualnym za ich odwagę i świadectwa; temat prostytucji Sean Baker podejmuje zresztą w swojej twórczości kolejny raz, próbując ją odkłamać i oddemonizować. Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej odebrała 25-letnia Mikey Madison, która w „Anorze” wciela się w rolę nowojorskiej striptizerki.

Adrien Brody, z nagrodą dla najlepszego aktora pierwszoplanowego (drugi raz w karierze), apelował ze sceny o lepszy świat bez rasizmu i antysemityzmu. „Brutalista” otrzymał jeszcze dwie statuetki: za zdjęcia i muzykę. Twórcy mogą być niepocieszeni.

Przypomnijmy: po dziesięć nominacji otrzymały „Brutalista” (wyszły z tego trzy Oscary) i „Wicked” (dwa), po osiem – „Konklawe” (jedna nagroda) i „Kompletnie nieznany” (zero), po sześć – „Anora” (pięć statuetek), „Substancja” (na pocieszenie została jej nagroda za charakteryzację) i druga część „Diuny” (dwie).

Kara dla „Emilii Pérez” (szczegóły awantury niżej) okazała się dotkliwa – nie otrzymała nawet Oscara za najlepszy film międzynarodowy. „Dziewczyna z igłą”, jeśli szukać polskich akcentów (ciut naciąganych, choć zdjęcia Michała Dymka należy docenić), też nie. Trofeum trafiło do „I’m Still Here” z Brazylii, opowieści o kobiecie zmuszanej przez juntę do składania fałszywych zeznań.

Adrien Brody w otoczeniu pozostałych nominowanych za pierwszoplanową rolę męskąCarlos Barria / Reuters/ForumAdrien Brody w otoczeniu pozostałych nominowanych za pierwszoplanową rolę męską

Poza pytaniem o zwycięzców w kontekście Oscarów padało w tym roku też inne: czy będą akcenty polityczne? W świecie dyplomacji w ostatnich dniach wydarzyło się sporo. Na marginesie dodajmy, że Donald Trump zapowiada od dawna reformę Hollywood z pomocą trzech weteranów kina. Co miał na myśli, nie doprecyzował.

Nawiązanie do kłótni w Gabinecie Owalnym pojawiło się szybko: gospodarz wieczoru Connan O’Brien zaapelował o odpowiedni strój (Adam Sandler wystąpił w dresie). A potem dodał już poważnie: Oscary i kino przetrwają niszczycielski żywioł (Los Angeles trawiły pożary) i politykę, która dzieli. Strażaków zaproszono na scenę Dolby Theater i dziękowano im owacjami (zmuszanie ich do odczytywania kiepskich żartów z promptera pomińmy milczeniem).

Mocnym, ważnym akcentem był Oscar dla wstrząsającego dokumentu izraelsko-palestyńskiego „Nie chcemy innej ziemi”. Wielcy dystrybutorzy nie chcieli wziąć go pod skrzydła. Twórcy wystąpili w Los Angeles z przesłaniem o równości, pokoju i bezpieczeństwie.

Zaskoczenia i pierwsze razy: pominięcie Demi Moore („Substancja”), dla której statuetka byłaby w pewnym sensie ukoronowaniem kariery. Poza tym sukces „Flow”, czyli Oscar dla Łotwy. Nagrodę dla animacji wróżono znów któremuś z wielkich studiów filmowych, ale trend wreszcie udało się przełamać. Ogromny aplauz wywołał Oscar za kostiumy dla Paula Tazewella („Wicked”), pierwszego czarnego twórcy nagrodzonego w tej kategorii. Zoe Saldana odebrała swoją pierwszą statuetkę za kobiecą rolę drugoplanową („Emilia Pérez”). W emocjonalnym wystąpieniu przypomniała dziadków, imigrantów w USA.

Zdziwienia: segment poświęcony Jamesowi Bondowi. Jak spytał retorycznie jeden z komentatorów: czy Amazon za to zapłacił? Wyjaśnijmy: Amazon właśnie kupił prawa do postaci Bonda. Mick Jagger wręczający Oscara za najlepszą piosenkę to też zdziwienie, ale o zgoła innym charakterze.

Wzruszenia: poza segmentem „In Memoriam” – Whoopi Goldberg i Oprah Winfrey oddające hołd zmarłemu Quincy’emu Jonesowi.

Oscary: noc niespodzianek

Gala rozdania Oscarów odbyła się jak zwykle w Dolby Theater w Los Angeles, za to pierwszy raz z komikiem Conanem O’Brienem w roli gospodarza. Rozdanie trwało długo, wręcz się dłużyło. Rozluźnienie na początkowym etapie zmusiło organizatorów do przyspieszenia w kulminacyjnych momentach, gdy wręczane są najważniejsze statuetki. Wyszło niefortunnie.

97. edycję rozdania statuetek Amerykańskiej Akademii Filmowej tradycyjnie poprzedziły rozmaite skandale. Tym razem najgoręcej było wokół „Emilii Pérez”, antymusicalu z 13 nominacjami. Tylko Oscara brakowało twórcom filmu, który zdobył już wszystkie ważne trofea (Europejska Nagroda Filmowa, Złoty Glob, BAFTA, Goya). Akademia wsłuchała się w głosy protestu – z odkopanych tweetów Karli Sofíi Gascón wyłoniły się poglądy rasistowskie i islamofobiczne. Meksykanie (zwłaszcza ruchy feministyczne) twierdzą, że film nie oddaje realiów kraju, ale na tle wpisów pierwszoplanowej gwiazdy widowiska to już była zapewne sprawa drugorzędna. Karla Sofía Gascón na czerwonym dywanie się nie pojawiła, przemknęła na widownię. Conan O’Brien wywołał ją ze sceny, więc nie całkiem udało się jej schować. „Jeśli wspomnisz w sieci o Oscarach, pamiętaj: nazywam się Jimmy Kimmel”, radził komik.

Bez faworyta oscarowe rozdanie zrobiło się paradoksalnie ciekawsze, a głosy akademików mocno się rozproszyły. Jak w „Konklawe”, filmie, który w związku ze stanem zdrowia Franciszka zyskał nagle aktualny kontekst. „Rok należał do »Brutalisty«, »Anory«, a może zobaczymy biały dym dla »Konklawe«?”, pytał w niedzielę brytyjski „The Guardian”. Dymu nie było.

Uwaga! W poniedziałek opublikujemy podkast z gorącymi komentarzami po tegorocznej gali rozdania.

Czytaj też: Oscary 2025. Kto wygra, a kto powinien? Typy „Polityki”

Oscary 2025: nominacje i zwycięzcy

Najlepszy film: Anora
Pozostałe nominacje: Brutalista, Kompletnie nieznany, Konklawe, Diuna: część druga, I’m Still Here, Emilia Pérez, Nickel Boys, Substancja, Wicked

Reżyseria: Sean Baker (Anora)
Pozostałe nominacje: Brady Corbet (Brutalista), James Mangold (Kompletnie nieznany), Jacques Audiard (Emilia Pérez), Coralie Fargeat (Substancja)

Aktor pierwszoplanowy: Adrien Brody (Brutalista)
Pozostali nominowani: Timothée Chalamet (Kompletnie nieznany), Colman Domingo (Sing Sing), Ralph Fiennes (Konklawe), Sebastian Stan (Wybraniec)

Aktorka pierwszoplanowa: Mikey Madison (Anora)
Pozostałe nominowane: Cynthia Erivo (Wicked), Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez), Fernanda Torres (I’m Still Here), Demi Moore (Substancja)

Aktor drugoplanowy: Kieran Culkin (Prawdziwy ból)
Pozostali nominowani: Jurij Borisow (Anora), Edward Norton (Kompletnie nieznany), Guy Pearce (Brutalista), Jeremy Strong (Wybraniec)

Aktorka drugoplanowa: Zoe Saldana (Emilia Pérez)
Pozostałe nominowane: Monica Barbaro (Kompletnie nieznany), Ariana Grande (Wicked), Felicity Jones (Brutalista), Isabella Rossellini (Konklawe)

Scenariusz adaptowany: Peter Straughan (Konklawe)
Pozostałe nominacje: James Mangold, Jay Cocks (Kompletnie nieznany), Jacques Audiard (Emilia Pérez), Ramell Ross, Joslyn Barnes (Nickel Boys), Clint Bentley, Greg Kwedar (Sing Sing)

Scenariusz oryginalny: Sean Baker (Anora)
Pozostałe nominacje: Brady Corbet, Mona Fastvold (Brutalista), Jesse Eisenberg (Prawdziwy ból), Moritz Binder, Tim Fehlbaum (September 5), Coralie Fargeat (Substancja)

Film międzynarodowy: I’m Still Here
Pozostałe nominacje: Dziewczyna z igłą, Emilia Pérez, Nasienie świętej figi, Flow

Animacja: Flow
Pozostałe nominacje: W głowie się nie mieści 2, Pamiętnik ślimaka, Wallace i Gromit: Zemsta pingwina, Dziki robot

Dokument: Nie chcemy innej ziemi
Pozostałe nominacje: Dzienniki Black Box, Wojna porcelanowa, Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu, Sugarcane: rozliczenie z przeszłością

Montaż: Sean Baker (Anora)
Pozostałe nominacje: David Jancso (Brutalista), Nick Emerson (Konklawe), Juliette Welfling (Emilia Pérez), Myron Kerstein (Wicked)

Zdjęcia: Lol Crawley (Brutalista)
Pozostałe nominacje: Greig Fraser (Diuna: część druga), Paul Guilhaume (Emilia Pérez), Ed Lachman (Maria Callas), Jarin Blaschke (Nosferatu)

Efekty specjalne: Diuna: część druga
Pozostałe nominacje: Obcy: Romulus, Better Man: Niesamowity Robbie Williams, Królestwo Planety Małp, Wicked

Muzyka: Brutalista
Pozostałe nominacje: Konklawe, Emilia Pérez, Wicked, Dziki robot

Piosenka: El Mal (Emilia Pérez)
Pozostałe nominacje: Never Too Late (Elton John: Never Too Late), Mi Camino (Emilia Pérez), Like a Bird (Sing Sing), The Journey (Batalion 6888)

Film krótkometrażowy: Nie jestem robotem
Pozostałe nominacje: Anuja, A Lien, Ostatni strażnik, The Man Who Could Not Remain Silent

Animacja krótkometrażowa: W cieniu cyprysu
Pozostałe nominacje: Piękni mężczyźni, Magic Candies, Bez końca, Fuj!

Dokument krótkometrażowy: The Only Girl in the Orchestra
Pozostałe nominacje: Death by Numbers, I Am Ready, Warden, Incydent, Instruments of a Beating Heart

Kostiumy: Wicked
Pozostałe nominacje: Kompletnie nieznany, Konklawe, Gladiator II, Nosferatu

Charakteryzacja i fryzury: Substancja
Pozostałe nominacje: A Different Man, Emilia Pérez, Nosferatu, Wicked

Scenografia: Wicked
Pozostałe nominacje: Brutalista, Konklawe, Diuna: część druga, Nosferatu

Dźwięk: Diuna: część druga
Pozostałe nominacje: Kompletnie nieznany, Emilia Pérez, Wicked, Dziki robot

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Ranking najlepszych galerii według „Polityki”. Są spadki i wzloty. Korona zostaje w stolicy

W naszym publikowanym co dwa lata rankingu najlepszych muzeów i galerii sporo zmian. Są wzloty, ale jeszcze częściej gwałtowne pikowania.

Piotr Sarzyński
11.03.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną