Jak sprawdzić, co wie o nas smartfon, i jak pozbawić go tej wiedzy

Smartfon z dostępem do duszy
Ile tak naprawdę płacimy za pozornie darmowe usługi internetowe i aplikacje? Radzimy, co zrobić ze smartfonami, żeby nie przejęły nad nami kontroli. Na dobry początek nowego roku.
Tylko w trzecim kwartale 2018 r. klienci na całym świecie kupili 355,2 mln smartfonów.
Saulo Mohana/Unsplash

Tylko w trzecim kwartale 2018 r. klienci na całym świecie kupili 355,2 mln smartfonów.

„Dane osobiste to ropa naftowa XXI w., zasób warty miliardy dla tych, którzy umieją go wydobywać i obrabiać” – czytamy w „New York Timesie”. Dziennikarze dziennika ujawnili, że Facebook przekazywał innym koncernom technologicznym więcej danych, niż przyznawał. Niektórzy z jego partnerów mieli ponoć wgląd nawet do wiadomości użytkowników.

Trzymając się powyższej metafory, można stwierdzić, że nieodpowiednio ustawiony smartfon jest pompą dostarczającą ropę do rafinerii. To tekst dla tych, którzy w ramach noworocznych postanowień chcą zabezpieczyć swój smartfon przed hakerami albo przeanalizować, ile „ropy” pompują, a więc ile tak naprawdę płacą za darmowe usługi internetowe. Innymi słowy, robimy przegląd techniczny w naszej osobistej platformie wiertniczej.

Ofiary i towary. Smartfony ułatwiają życie, ale w zamian nas szpiegują

Użytkownicy smartfonów muszą się bronić nie tylko przed „czarnymi charakterami” internetu, lecz także przed reklamodawcami i usługodawcami, którzy najchętniej skorzystaliby z każdego pakietu naszych danych, prosząc tu i ówdzie o zgody na dobrowolne ich udostępnienie.

Smartfon stał się wynalazkiem powszechnym. W szale przedświątecznych zakupów to produkt podsuwany chętnie przez duże sieci marketów i operatorów komórkowych. Tylko w trzecim kwartale 2018 r. klienci na całym świecie kupili 355,2 mln smartfonów – jak wynika z danych firmy badawczej IDC. To głównie urządzenia trzech marek: Samsung, Huawei i Apple. Smartfony ułatwiają nam życie, ale mogą być też „szpiegami”. Co gorsza, często na nasze własne życzenie.

Czytaj także: Śledzenie użytkowników w pakiecie z darmowymi serwisami?

Szczera prawda. Kto, po co i jakie nasze dane gromadzi

Niestety skonfigurowanie smartfona w taki sposób, aby zbierał o użytkowniku tylko niezbędne dane, nie jest możliwe bez bardzo dużego wysiłku. Jeśli ktoś naprawdę chce zadbać o swoją prywatność, to nie powinien używać smartfona w ogóle. Użytkownik jest „szpiegowany” z wielu stron – przez operatora infrastruktury telefonii komórkowej, producenta urządzeń – ale informacje na jego temat zbierają także system operacyjny i wreszcie aplikacje – mówi pragnący zachować anonimowość członek zespołu bezpieczeństwa niebezpiecznik.pl. To nie tylko znany portal internetowy ostrzegający przed zagrożeniami, ale też firma zajmująca się włamywaniem na serwery innych firm za ich zgodą w celu namierzenia błędów w infrastrukturze teleinformatycznej, zanim zrobią to prawdziwi włamywacze.

Tacy hakerzy to „białe kapelusze” – w odróżnieniu od „czarnych kapeluszy” działających poza prawem. Biali szukają luk i haków i ostrzegają przed pazernością dostawców różnego rodzaju usług. Nasze dane są paliwem napędzającym ich machiny biznesowe.

Największą chrapkę na nasze dane mają reklamodawcy. Tak naprawdę użytkowników smartfonów nie inwigiluje się po to, żeby poznać pikantne szczegóły ich życia, bo przecież nikogo Kowalski nie interesuje, ale po to, żeby jak najwięcej zarobić na reklamach, które są do Kowalskiego kierowane. Sprofilowane reklamy są lepsze i cenniejsze, więc konieczne jest pozyskanie wiedzy o użytkownikach – tłumaczy ekspert z niebezpiecznik.pl.

Potentatami na rynku reklamy internetowej są dwa koncerny – Google, a właściwie Alphabet (taką nazwę ma od kilku lat konglomerat), i Facebook, czyli właściciel największego portalu społecznościowego na świecie, z którego korzysta ponad 2 mld osób. Agencja GroupM, czołowa grupa mediowa należąca do reklamowego potentata WPP, obliczyła, że w 2017 r. aż 84 proc. globalnych wydatków na reklamę w internecie trafiło właśnie do Facebooka i Google. Nie zliczono chińskiego rynku, który rządzi się swoimi prawami.

Same smartfony nie zbierają o nas zbyt wielu informacji, ale robią to systemy operacyjne, aplikacje i inteligentni asystenci, którzy tworzą kalendarze, planują czas, umawiają spotkania i szukają informacji. Dla korporacji mogą być to dane niezwykle istotne, gdyż pozwalają stworzyć nasz profil i dopasować do nas ofertę – mówi dr Artur Modliński, wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego specjalizujący się w badaniu oprogramowania korzystającego ze sztucznej inteligencji.

Czytaj także: Targetowana reklama to nadal czarna skrzynka

Nie chodzi oczywiście o to, że jakiś pracownik tej czy innej firmy technologicznej siedzi za biurkiem i przegląda dane z cyfrowego kalendarza, śledzi restauracje, w których się pojawiliśmy, czy zapisuje na kartce, co sprawdzaliśmy w wyszukiwarce mobilnej w czasie służbowego wyjazdu. – Naszymi danymi karmione są różnego rodzaju algorytmy, modele maszynowego uczenia i programy wykorzystujące sztuczną inteligencję, które służą do ulepszania usług. Prawdę mówiąc, nie jest to takie złe, a nawet może być dla nas korzystne, bo ulepszane są dzięki temu usługi, z których korzystamy – tłumaczy Anna Rymsza, redaktorka portalu dobreprogramy.pl.

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj