Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nauka

Covid-19 nie oszczędza już młodych. Dlaczego umierają?

Palenie lub podgrzewanie tytoniu (albo korzystanie z e-papierosów) może być groźne dla przebiegu Covid-19 także u młodych ludzi. Palenie lub podgrzewanie tytoniu (albo korzystanie z e-papierosów) może być groźne dla przebiegu Covid-19 także u młodych ludzi. Nery Zarate / Unsplash
Jeszcze kilka tygodni temu eksperci przestrzegali przed koronawirusem głównie osoby starsze, bo u dzieci i osób w wieku 20–40 lat miał on wywoływać zaledwie lekkie przeziębienia. Dziś zmieniają swoje podejście.

Na początek uwaga natury ogólnej: dynamika chorób zakaźnych jest w dużym stopniu przewidywalna, ale decyzje podejmowane podczas epidemii trzeba uaktualniać i dostosowywać do sytuacji. Jeśli miesiąc temu odradzano w Polsce noszenie masek, a teraz coraz głośniej słychać, że należy je zakładać przy każdym wyjściu z domu – to nie dlatego, że eksperci nie znają się na rzeczy, tylko zmieniły się warunki: na ulicach i w szpitalach jest dużo więcej osób zakażonych, zatem ryzyko natrafienia na wirusa przeważa nad ujemnymi skutkami nieidealnej ochrony, jakie stwarza takie zabezpieczenie.

Nowy raport ICL: Ile z 40 mln zagrożonych śmiercią osób uda się uratować?

O wiele poważniejszy w miarę rozwoju epidemii wydaje się wzrost odsetka coraz młodszych pacjentów. Dwa miesiące temu eksperci przestrzegali przed wirusem zwłaszcza osoby starsze, bo u dzieci i osób w wieku 20–40 lat miał on wywoływać zaledwie lekkie przeziębienia. Dziś i to podejście wymaga korekty. Czy to sam zarazek ewoluuje? Na razie o jego mutacjach nie słychać. Ewoluują więc zalecenia. Ale podczas pandemii to rzecz zrozumiała.

Palacze papierosów w grupie największego ryzyka

Powody przyrastania liczby młodych ludzi wśród osób zakażonych i ofiar SARS-CoV-2 mogą być dwa (poza mutacją samego zarazka, ale tę przyczynę na razie wykluczamy). Po pierwsze, efekt skali. Szybki wzrost nowych zakażeń w populacji sprawia, że w każdej grupie wiekowej rośnie odsetek dotkniętych skutkami epidemii.

Reklama