Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Świat

Świeże powietrze prawem człowieka. W ETPCz zapadł wyrok o wyjątkowym znaczeniu. Co oznacza?

Kobiety ze stowarzyszenia Seniorki na Rzecz Ochrony Klimatu po orzeczeniu Europejskiego Trybunału Praw Człowieka ws. działań państw w walce z globalnym ociepleniem, 9 kwietnia 2024 r. Kobiety ze stowarzyszenia Seniorki na Rzecz Ochrony Klimatu po orzeczeniu Europejskiego Trybunału Praw Człowieka ws. działań państw w walce z globalnym ociepleniem, 9 kwietnia 2024 r. Frederick Florin/AFP / East News
Wtorkowa decyzja sędziów w Strasburgu to pierwsze stanowisko międzynarodowego trybunału uznające prawną odpowiedzialność państw za osiąganie celów klimatycznych. Ten werdykt może bardzo dużo zmienić, nie tylko w polityce.

Decyzja dotyczyła skargi na rząd szwajcarski wniesionej do Strasburga przez grupę aktywistyczną KlimaSeniorinnen, zrzeszającą ponad 2,4 tys. kobiet powyżej 64. roku życia, zdaniem których władze naruszają ich prawa człowieka poprzez zaniechania w polityce klimatycznej. Grupa powstała w 2016 r., od tego momentu działa w ścisłej współpracy z Greenpeace. Jej skarga była pierwszą tego rodzaju, która doszła aż do poziomu Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz). Aktywistki argumentowały, że z racji swojego bardziej zaawansowanego wieku są narażone na skutki katastrofy klimatycznej w większym stopniu niż reszta populacji – zwiększa się prawdopodobieństwo udarów, problemów z układem krwionośnym. Szwajcaria, która zobowiązała się do osiągnięcia całkowitej neutralności emisyjnej do 2050 r., powinna zredukować ilość emitowanych gazów cieplarnianych do 2030 r. aż o połowę względem poziomu z 1990 r. Nic nie wskazuje jednak, by miała szanse te cele zrealizować.

Czytaj także: Czy jesteśmy gotowi obniżyć poziom życia dla dobra planety?

Szwajcarii też brakuje śniegu

Według serwisu analitycznego Climate Action Tracker, który mierzy postęp poszczególnych krajów w dostosowaniu swoich gospodarek do niskoemisyjności, Szwajcarzy radzą sobie średnio. Portal punktuje zwłaszcza fakt, że wpisane do szwajcarskich ustaw cele nie biorą pod uwagę zanieczyszczeń produkowanych przez sektor lotniczy oraz logistykę i transport. W dodatku władze słabo raportują postępy w realizacji własnych planów, a nowe ustawodawstwo, np.

Reklama