Pływasz albo toniesz, innego wyjścia nie było – mówi o swojej emigracji i pozycji zawodowej Dagmara Domińczyk, aktorka znana z „Sukcesji”, teraz grająca w polskim filmie „Rzeczy niezbędne”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Co trzeba zrobić, żeby zagrać w jednym z najlepszych seriali wszech czasów? DAGMARA DOMIŃCZYK: – Mieć superagenta, który przynosi takie propozycje, i wziąć udział w castingu. Po otrzymaniu scenariusza pilota „Sukcesji” na przesłuchaniu kazano mi się
Nagradzając Złotymi Lwami „Zieloną granicę”, jury oddało sprawiedliwość najgłośniejszemu filmowi ostatnich lat i wysłało środowisku sygnał: bądźcie odważni jak Agnieszka Holland.
, ukłon w stronę władzy, której Holland zawadza. Sens przyznania Złotych Lwów „Zielonej granicy” najlepiej wyraziła wręczająca je ministra kultury Hanna Wróblewska. „Niech nikt nie będzie nam cenzorem” – powiedziała, uśmiechając się przyjaźnie do zgromadzonych w Teatrze
Ameryka to mit. Kino mitologię wspiera. Jarkowiec mądrze i prowokująco pyta, co z tego wynika.
Ogląda się to ze szczerym wzruszeniem, lecz powiedzieć, że to szkolna czytanka i hagiografia, to jak nic nie powiedzieć.
Za parę lat możemy mieć wojnę światową. Do głosu dochodzą ekstremiści. A w kinie tego nie widać albo jest to skwitowane kilkoma słusznymi banałami – mówi Agnieszka Holland.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Nie ma już na stanowisku szefa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, budzącego postrach Radosława Śmigulskiego. W niesławie odszedł Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Czy jest sens mówić o nowym otwarciu w polskim kinie? AGNIESZKA HOLLAND: – Tak
„Pod wulkanem” Damiana Kocura będzie ubiegał się o nominację do Oscara w kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy. Mało kto spodziewał się takiej decyzji, z ocenami trzeba jednak poczekać do premiery w Gdyni.
Ten romans science fiction wykorzystuje pomysł osobliwej psychodramy.
Balansujący na granicy groteski i dosadnej satyry film trafia idealnie w swój czas.
Bertrand Bonello nie jest nowym Davidem Lynchem, niewątpliwie jednak coś bolesnego ma do powiedzenia.
Zniuansowany portret wydobywający z Lee brawurę, wrażliwość, ale i bezlitosne zauroczenie okrucieństwem.
Skąd się wziął Yorgos Lanthimos, wielki prowokator współczesnego kina, i dlaczego tak bardzo drażni się ze swoimi widzami?
Już prawie 200 lat jest bohaterem masowej wyobraźni. Skąd ta fascynacja i niegasnąca popularność Edmonda Dantèsa vel hrabiego Monte Christo?
Jak trudno niewinnemu człowiekowi bronić się przed oszczerstwami.
Cztery tomy niepublikowanych dotąd zapisków Andrzeja Wajdy to sensacja. „Notesy” odsłaniają obraz walki wielkiego reżysera o siebie i wolną Polskę. A dostaje się tu niemal wszystkim.
postawą obywatelską (nie mówiąc o wyborze zawodu reżysera), odegrał Andrzej Wróblewski – rok młodszy przyjaciel autora i mentor z czasu studiów na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wajda podziwiał delikatność charakteru Wróblewskiego i rozległy intelekt
Czegoś w „Love Lies Bleeding” dotkliwie brakuje.
Jak na letni czas rozrywka w sam raz.
W bogatej ofercie festiwalowej znajdziemy sporo krajowych premier.
Wielcy artyści pozostawiają po sobie legendę. Jerzy Stuhr zostawił ich kilka: inteligenta, moralisty, nauczyciela i mistrza rozrywki.
W programie imprezy jest 285 filmów, w tym 160 tytułów pokazanych po raz pierwszy w Polsce.
Rasizm w swoich różnych odmianach wcale nie zniknął. Być może najbardziej charakterystyczną cechą naszych czasów jest to, że mury i broń znów zajmują równie ważne miejsce jak w średniowieczu – mówi francusko-senegalska reżyserka Mati Diop, autorka nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem dokumentu „Dahomej” i bohaterka retrospektywy festiwalu Nowe Horyzonty.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Europejscy politycy obiecują zwrot zrabowanych dzieł sztuki rdzennym mieszkańcom Afryki, w praktyce jednak niewiele z tego wynika. Dlaczego ten proces idzie tak opornie? MATI DIOP: – Przemówienie prezydenta Emmanuela Macrona, wygłoszone w 2017 r. w Wagadugu, w
Satanistyczne horrory często rywalizują z krwawymi slasherami w epatowaniu okrucieństwem.
Grzegorz Łoszewski, nowy prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, opowiada, jak doszło do gorącego sporu w środowisku i dlaczego odsunięto od władzy Jacka Bromskiego.
Zmiana na stanowisku szefa Stowarzyszenia Filmowców Polskich wywołała środowiskową burzę, w wyniku której podzieliło się ono na dwa wrogie sobie obozy. Czy SFP grozi rozłam? Jakie działania naprawcze przewiduje nowy prezes Grzegorz Łoszewski? W rozmowie z Januszem Wróblewskim nowy szef
Pożegnanie z tenisem prawdopodobnie najwybitniejszego gracza w historii tej dyscypliny miało nieoczekiwany i wyjątkowo wzruszający przebieg.
Polak nie liczył się z kosztami, za bezcen oferował all inclusive, organizował bajeczne wycieczki i promocje, założył lokalne media, wprowadził nawet prywatną walutę.
To moja główna rola – mówi Grażyna Torbicka. I zaprasza na kolejną edycję festiwalu filmowego w Kazimierzu Dolnym.
których gra główną rolę. W rozmowie z Januszem Wróblewskim Grażyna Torbicka oprócz historii i wspomnień na temat festiwalu omawia rolę Stowarzyszenia Filmowców Polskich, wspierającego program i organizację imprezy, oraz ustosunkowuje się do zmiany pokoleniowej na stanowisku prezesa SFP. *** Cieszymy się
Sukcesy tej wielkiej aktorki naszych czasów, obchodzącej właśnie jubileusz 75-lecia, nie kończą się na jej wybitnych kreacjach filmowych. Meryl Streep zakwestionowała rządzące w Hollywood zasady.
Choć Werner Herzog wyreżyserował ponad 60 filmów, często powtarza, że czuje się bardziej pisarzem niż filmowcem („filmy to moja podróż, a pisanie to dom”).
Pierwsza część „W głowie się nie mieści”, oparta na rewolucyjnym pomyśle, by zamiast opowiadać o ratowaniu świata przez dziecięcą postać, zająć się zantropomorfizowanymi emocjami, które sterują jej zachowaniem, świetnie się wszystkim przysłużyła.
Jak powstawali „Bogowie” i czy styl produkcji zaproponowany przez Piotra Woźniaka-Staraka znalazł w polskim filmie kontynuację.
W tym roku mija dziesięć lat od premiery „Bogów”, głośnego przeboju filmowego o prof. Zbigniewie Relidze. W rozmowie Janusza Wróblewskiego z twórcami tamtego sukcesu: producentem Krzysztofem Terejem oraz scenarzystą, dramaturgiem i także producentem Krzysztofem Rakiem, przypominamy
Złota Palma dla komedii o Kopciuszku świadczącym usługi seksualne to zaskoczenie, ale nie pomyłka. Temat tożsamości, gorzkiego losu kobiet i dyskryminowanych mniejszości zdominował tegoroczny festiwal filmowy w Cannes.
Po wielu przygniatających ambicjami tytułach prezentowanych w pierwszych dniach festiwalu pojawiły się wreszcie filmy nieco lżejszego kalibru. Krytycy się nimi zachwycają, a z rankingów wynika, że mogą zawalczyć o nagrody.
Jan A.P. Kaczmarek zmarł 21 maja 2024 r. Miał 71 lat. Skomponował muzykę do ponad 70 filmów, tworzył spektakle, był związany z Teatrem Ósmego Dnia. Przypominamy wywiad, którego udzielił „Polityce”, jeszcze zanim odebrał Oscara z rąk Johna Travolty.
odbywa się w Poznaniu od 2011 r. Przypominamy wywiad, który ukazał się w „Polityce” 5 lutego 2005 r. Jan A.P. Kaczmarek chwilę później odebrał Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”. *** Janusz Wróblewski: Hollywood stał się ostatnio mecenasem najwybitniejszych kompozytorów
W czasach cancelowania Rosji i rosyjskiej kultury trzeba mieć sporo odwagi, by przyjrzeć się na nowo chorej rosyjskiej duszy. W świetnie przyjętym filmie Kiryła Sieriebriennikowa uosabia ją Eduard Wieniaminowicz Sawienko.
Nowy film Yorgosa Lanthimosa podzielił canneńską publiczność. W „Rodzajach życzliwości” zamiast lekkości „Faworyty” i finezji „Biednych istot” jest zwrot w kierunku tajemniczej, lodowatej satyry wczesnego etapu twórczości greckiego reżysera.
Chyba najbardziej wyczekiwany film festiwalu, „Megalopolis” Francisa Forda Coppoli, nie zdobędzie Złotej Palmy – to więcej niż pewne. Na pocieszenie 85-letniemu reżyserowi pozostało to, że schodzi ze sceny z poczuciem spełnionego marzenia.
Duńsko-polsko-szwedzka koprodukcja „Dziewczyna z igłą” zadziałała jak kubeł zimnej wody wylany na dość jeszcze nierozgrzane słońcem, ale już przepełnione szampańskimi nastrojami głowy uczestników festiwalu. W Cannes głośno o Polakach jest także z powodu nowego filmu Patryka Vegi, który łamie wszelkie zasady trzymania się granic rozsądku.
To nie tylko jeden z najwnikliwszych, ale i najczulszych filmów, jakie można obecnie oglądać w kinach.
Z betonem jak z cukrem: szkodzi, ale jest dostępny, więc się uzależniamy – mówi Wiktor Kossakowski, reżyser dokumentu „Architecton” prezentowanego w ramach 21. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Ukryte piękno architektury, poszukiwanie sensu życia – co skłoniło pana do zajęcia się tym projektem? WIKTOR KOSSAKOWSKI: – 11 lat temu wydawało mi się, że pracuję nad komedią. Chciałem się zastanowić, dlaczego szczytne idee wypaczają się, gdy dochodzi do ich
Na 22 konkursowe tytuły zaledwie cztery wyreżyserowały kobiety. Spore szanse na wywołanie poruszenia ma jedyna w tym towarzystwie debiutantka. Polskim akcentem w walce o Złotą Palmę będzie zwłaszcza szwedzko-polsko-duńska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna.
O sytuacji w Puszczy Białowieskiej kręcą filmy dokumentaliści. „Las” Lidii Dudy, prezentowany na 21. edycji Millennium Docs Against Gravity, mierzy się z postawami mieszkańców Podlasia skazanych na bezduszną polityczną rozgrywkę.
, której stawką stało się życie niewinnych ludzi. Czego nas uczy historia pięcioosobowej rodziny udzielającej pomocy nielegalnym imigrantom? Czy dom w samym środku dzikiej przyrody – ich wymarzony raj – ma szansę przetrwać ten kataklizm? Jaka jest cena niebycia obojętnym? W rozmowie z Januszem Wróblewskim opowiada o tym reżyserka Lidia Duda.
Hasło tegorocznej edycji największego festiwalu filmowego w Polsce – „W relacji ze światem” – zawiera obietnicę zmierzenia się z gorącymi tematami współczesności: od ekologii, sztuki, polityki po psychologię i sport.
Dzisiejsza fala dokumentów o kolonizowanych ludach to cała panorama historycznych opresji: traktowanie ludzi jak zwierząt, odbieranie im ciał przodków, morderstwa czy gwałty w imię religii i cywilizacji.
Na fali wzmożonego zainteresowania biografiami popularnych postaci popkultury kino mierzy się z legendą zmarłej w wieku 27 lat Amy Winehouse.
Uhonorowaną medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata Irenę gra z dużym wyczuciem Kanadyjka Sophie Nélisse, a partnerują jej m.in. Andrzej Seweryn, Tomasz Tyndyk, Eliza Rycembel i Agata Turkot.
Zależało nam, by zainicjować w Polsce rozmowę o tranzycji. Powiedzmy, że w tym przejawia się nasz patriotyzm – mówią Małgorzata Szumowska i Michał Englert, autorzy filmu „Kobieta z…”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Z waszego filmu można wysnuć wniosek, że osoby trans nie mają łatwego życia. Niezależnie od tego, jaka partia sprawuje władzę, brakuje woli politycznej, by pomóc tym ludziom. MAŁGORZATA SZUMOWSKA: – Niestety to prawda. Także dzisiaj, gdy rządzi koalicja 15
Odwołanie Radosława Śmigulskiego ze stanowiska dyrektora PISF było przez środowisko filmowe oczekiwane, choć nie wszyscy skrajnie krytycznie oceniają jego ponadsześcioletnie rządy. Trudno przewidzieć, czy jego następca będzie wyraźnie lepszy.
Po serii znakomitych dokumentów Wim Wenders wrócił do kręcenia fikcji, chociaż ostatnio nie osiągał na tym polu sukcesów.
Kino pomagało mi radzić sobie ze światem, z moimi problemami. Duże słowa, ale tak było – mówi Roman Gutek, dyrektor i pomysłodawca nowego festiwalu starego kina Timeless Film Festival Warsaw.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Wolisz określenie „stare filmy” czy „klasyka”? ROMAN GUTEK: – Filmy ponadczasowe. Długo szukaliśmy odpowiedniej nazwy dla naszego festiwalu. Określenia „kanon” czy „klasyka” brzmią akademicko. Młodzi uważają filmy
W historiografii Zachodu kampania włoska, która tylko po stronie aliantów kosztowała życie ok. 200 tys. żołnierzy, oceniana jest negatywnie, jako rezultat „strategicznego i taktycznego bałaganu”.