Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
Salon

Wielkie piękno

„Homo Faber”, czyli ceramika w Wenecji

3 grudnia 2024
„Homo Faber 2024. The Journey of Life”. Wystawę rękodzieła, kuratorowaną przez Michelangelo Foundation, pokazywano w siedzibie Fondazione Giorgio Cini na wyspie San Giorgio Maggiore – we wnętrzach palazzo i w Labirinto Borges. „Homo Faber 2024. The Journey of Life”. Wystawę rękodzieła, kuratorowaną przez Michelangelo Foundation, pokazywano w siedzibie Fondazione Giorgio Cini na wyspie San Giorgio Maggiore – we wnętrzach palazzo i w Labirinto Borges. Matteo De Fina, dzięki uprzejmości Fondazione Giorgio Cini
Jest na świecie sporo przedsięwzięć cyklicznie prezentujących możliwości współczesnych rzemieślników. To ożywienie szczególnie widać w Wenecji.

Rzemiosło artystyczne, zwane także sztuką użytkową, powstaje w heroicznym oporze wobec produkcji masowej z jednej strony, a z drugiej – wobec nowoczesnego, często bezosobowego designu. Wygląda na to, że po fascynacji „nowoczesnością” ludzie coraz bardziej tęsknią do pięknych, a jednocześnie pracochłonnych rzeczy. I nawet jeśli nie stać ich na kupno, to chętnie je oglądają. Miejscem, gdzie ową tęsknotę widać najlepiej, jest Wenecja. Nie bez powodu.

Liczba galerii i muzeów na metr kwadratowy bije w Wenecji wszelkie światowe rekordy. Do tego są tu silne lokalne tradycje: szklane na Murano, koronkarskie na Burano, złotnicze, ceramiczne, meblarskie – praktycznie wszędzie dookoła. Dorzucić do tej listy można jeszcze lalki, lustra, a nawet paradne stroje oraz maski precyzyjnie tworzone z papier mâché. To miasto jest wręcz predystynowane do pielęgnowania wszystkiego, co piękne.

Słynne szkło weneckie reprezentowały m.in. wazony NasonMoretti z Murano.NasonMoretti AtelierSłynne szkło weneckie reprezentowały m.in. wazony NasonMoretti z Murano.

1 września zainaugurowano tu wielką wystawę „Homo Faber”, dwa tygodnie później zaczął się „tydzień szkła”, zaś na początku października podczas festiwalu „Salone dell’Alto Artigianato Italiano” w imponujących wnętrzach kompleksu Arsenale prezentowano największe osiągnięcia włoskich rzemieślników. Z kolei do połowy listopada trwał kameralny, ale urzekający pokaz najlepszego weneckiego szkła z lat 1912–30.

„Game of the Goose”. W oplecionych wstęgą (prosto z drukarki 3D) krużgankach zawisło 60 haftowanych „kart”. Ich autorami jest wielu artystów, ale za pomysłem stoi jeden: Nigel Peake, którego zainspirowała XV-wieczna włoska gra, symbolizująca zmienność fortuny.Giulio Ghirardi, dzięki uprzejmości Michelangelo Foundation„Game of the Goose”. W oplecionych wstęgą (prosto z drukarki 3D) krużgankach zawisło 60 haftowanych „kart”. Ich autorami jest wielu artystów, ale za pomysłem stoi jeden: Nigel Peake, którego zainspirowała XV-wieczna włoska gra, symbolizująca zmienność fortuny.

Człowiek twórca

Na szczególną uwagę zasługuje pierwsza z wymienionych imprez – wystawa „Homo Faber”. Została zorganizowana po raz trzeci i na pewno nie ostatni, bo prezentuje najciekawsze dzieła sztuki użytkowej powstające współcześnie.

Wystawę wyróżniał rozmach (ponad 800 eksponatów, 400 artystów z 70 krajów), ale także ambicja opowiadania poprzez zgromadzone przedmioty historii, której głównym wątkiem był ludzki los.

Salon 19/2024 (100228) z dnia 02.12.2024; Wydarzenie; s. 8
Oryginalny tytuł tekstu: "Wielkie piękno"
  • magazyn Salon
Piotr Sarzyński

Piotr Sarzyński

Z wykształcenia socjolog. W „Polityce” od 1986 r. Zajmuje się problematyką kulturalną, a szczególnie popularyzacją sztuki, architekturą i designem. W latach 1988–96 współautor i prowadzący liczne programy w TVP (m.in. „Studio Otwarte”, „Kawa czy herbata?”). Autor pięciu książek, m.in. „Przewodnika po rynku malarstwa” i „Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko”.

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.