Szukana fraza:Piotr Czarnyszewicz
Piotr Czarnyszewicz
-
Rynek
Lufthansa ma kłopoty, ale nie tacy giganci znikali już z nieba. Czy Lot będzie umiał się obronić?
Mijają cztery lata od upadku włoskiej Alitalii, niemiecka Lufthansa walczy z kryzysem. Linie lotnicze nadal zmagają się z kłopotami, także tymi, które są skutkiem pandemii covid-19.
Piotr Czarnyszewicz15.10.2025 -
Rynek
Coraz więcej wyzwań. PLL LOT potrzebuje strategii przetrwania. Ma taką?
Kilkanaście nowych połączeń samolotami LOT-u, dwa razy większa flota w chwili otwarcia CPK. Nasz przewoźnik stoi przed koniecznością budowy nowej strategii rozwoju. A raczej – strategii przetrwania. Pytanie, czy w ogóle ma szanse na sukces.
Piotr Czarnyszewicz30.09.2025 -
Rynek
Lotnicza pogoda dla bogaczy. Arabskie linie coraz mocniej rozpychają się na polskim niebie
Poranek na Okęciu to właśnie ten moment, gdy lądują: Emirates z Dubaju Boeingiem 777-300, Etihad z Abu Zabi modelem Boeing 787-9 Dreamliner, a linie Qatar z Dohy samolotem Airbus A330-200. A to nie koniec.
nasze lotnisko nie wyraziło na to zgody. – Chopin to port klasy „E” – tłumaczy mi Piotr Rudzki, zastępca rzeczniczki Polskich Portów Lotniczych. Do obsługi największego na świecie samolotu pasażerskiego potrzebna jest klasa „F”. Qatar i Emirates uruchomiły rejsy
Piotr Czarnyszewicz28.08.2025 -
Rynek
LOT stawia na Airbusa. Miliardowy kontrakt z europejskim gigantem to rejs w przyszłość?
LOT wchodzi do klubu użytkowników maszyn europejskiego koncernu. Airbus już dawno starał się o prawo do latania w barwach naszego przewoźnika. Jeszcze przed przystąpieniem Polski do UE jego samoloty przylatywały do Warszawy na prezentacje, ale wtedy na tym się kończyło.
Piotr Czarnyszewicz22.06.2025 -
Rynek
Radom w słońcu Katalonii się nie ogrzeje. To lotnisko wymaga pilnej reanimacji. Albo epitafium
Zagraniczni turyści, którzy chcą odwiedzić Warszawę, wybierają Okęcie, w drugiej kolejności Modlin. Polacy wyjeżdżający na wakacje podobnie. Nawet ci z Radomia. Czy port lotniczy Warszawa-Radom zacznie w ogóle zarabiać? Zgoda na starty w nocy to dobry kierunek.
Piotr Czarnyszewicz18.06.2025 -
Świat
Chiny chcą się bić na lotniczym niebie. Czy Comac zdoła podgryźć Boeinga i Airbusa?
C919 budzi w swojej ojczyźnie duże zainteresowanie, ogromna grupa youtuberów wstawia do sieci relacje z podróży na jego pokładzie. Prasa zachodnia ostrzega przed konkurencją, a sam koncern Airbus mówi o podobieństwie do jego A 320.
Piotr Czarnyszewicz01.05.2025 -
Rynek
Okęcie kontra CPK. Czy Warszawa może kiedyś stracić swój cenny skarb i jaki miałoby to sens?
Argumentem za przeniesieniem ruchu z warszawskiego Chopina do CPK ma być brak możliwości rozwoju portu w stolicy. Oby z CPK nie skończyło się jak z lotniskiem Mirabel w Montrealu, z którego wielu nie chce latać, bo jest daleko.
Piotr Czarnyszewicz23.03.2025 -
Kraj
Czym poleci dalej LOT? Na część tego pytania odpowiedź dostaniemy wkrótce
Modernizacja floty LOT-u trwa. W grze o latanie w barwach polskich linii są ponoć nadal wszyscy najwięksi producenci. Sprawdźmy.
znaczenia, bo w przypadku jakichś poważnych kłopotów z silnikami samolot potrafi szybować sprawniej niż technologiczni poprzednicy. Potwierdza to Piotr Strzałkowski, kierownik floty Embraerów w LOT. – Samolot to nie żelazko, sam na ziemię nie spadnie, trzeba mu w tym pomóc – mówią często
Piotr Czarnyszewicz06.10.2024 -
Rynek
Lotnisko w Radomiu musi udowodnić, że ma sens. Dostało parę lat. Będzie trudno, bo dziś głównie śpi
Nie ma się z czego śmiać, bo jest gorzej, niż miało być. Na budowę portu Warszawa-Radom wydano prawie miliard złotych. Warto, żeby te pieniądze nie poszły w błoto.
Piotr Czarnyszewicz27.08.2024 -
Rynek
Dokąd leci LOT: znamy plan na najbliższe cztery lata. Czy to się może udać?
Ma nie być gigantomanii i wyścigu za najsilniejszymi. LOT chce być linią na miarę naszych możliwości, ale z ambicjami, żeby stać się najsilniejszym przewoźnikiem w Europie Środkowej i Wschodniej. Podróż w świat tranzytem przez Warszawę ma być szybka i wygodna. Taki jest plan.
Piotr Czarnyszewicz30.07.2024 -
Rynek
Lotniska Warszawy. CPK, Chopin, Modlin, Radom. Co dalej z nimi? Są dwa warianty
Wersja „power”, czyli budowa lotniska w Baranowie w ramach projektu CPK, czy „economy”, czyli rozbudowa Modlina i współpraca tego portu z Lotniskiem Chopina? Decyzji jeszcze nie ma.
Piotr Czarnyszewicz30.04.2024 -
Rynek
Boeing z podciętymi skrzydłami. Co dalej z amerykańskim gigantem?
Zaufanie do Boeinga ma przywrócić zmiana zarządu i nowa prezes Stephanie Pope. Problemy największego w ostatnich dekadach producenta samolotów wciąż jednak się mnożą. Właśnie rozpoczęło się nowe śledztwo.
tym nasz LOT, już w chwili zapowiedzi budowy Maxów zgłosiły zapotrzebowanie na ponad 1 tys. egzemplarzy. Rok po debiucie samolot rozbił się dwukrotnie. 29 października 2018 r. spadła na ziemię maszyna małej indonezyjskiej linii Lion Air. Wtedy problem zignorowano, tłumacząc się prawdopodobnym brakiem
Piotr Czarnyszewicz11.04.2024 -
Rynek
Co zrobić z CPK. Po co nam budowa lotniczego hubu w Baranowie?
Czy budowa wielkiego lotniska, które miało być częścią projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, ma teraz sens? Zakładając nieco ryzykownie, że taki sens kiedykolwiek był.
Piotr Czarnyszewicz23.03.2024 -
Rynek
Lotnisko w Radomiu: terminal już stoi. Jak pokochać to niechciane dziecko?
Projekt od początku był postawiony na głowie: zamiast zacząć od analizy opłacalności, wbito pierwszą łopatę. Ale terminal stoi. Zatem co dalej? Listę obecności w Radomiu podpisały już LOT i biuro podróży Itaka.
miarę blisko położony port lotniczy to atrakcyjna możliwość lepszej komunikacji ze światem. – Przypomnijmy, że pierwsze w historii pasażerskie połączenie lotnicze w Polsce uruchomiono między Warszawą a Poznaniem właśnie w związku z poznańskimi targami – przypomina Piotr Rudzki z biura
Piotr Czarnyszewicz20.09.2022 -
Społeczeństwo
Zwierzę nie jest rzeczą. Ale, niestety, nie każde
Mija ćwierć wieku od uchwalenia ustawy o ochronie zwierząt. Do tej pory sprawdza się głównie jako zbiór przepisów o ochronie zwierząt domowych. O prawa całej rzeszy gatunków wciąż trzeba walczyć.
przez fundację Otwarte klatki, ponad 70 proc. Polaków opowiada się za likwidacją takich hodowli. Lisy, norki, szynszyle i inne zwierzęta całe krótkie życie spędzają w małych klatkach. Ministerstwo Rolnictwa określiło warunki minimalne dla lisów, czyli 1 m kw. na dwa zwierzątka. Jakichkolwiek potrzeb
Piotr Czarnyszewicz21.08.2022 -
Świat
Pierwsze włoskie wakacje po covidzie. Ale w cieniu wojny w Ukrainie
W Italii rozpoczęły się wakacje i zarazem obudziła się nadzieja, że pocovidowe straty w turystyce jakoś da się odrobić. Jest drożej: nawet kultowe espresso w Rzymie nie kosztuje już 1 euro, tylko półtora, czasem dwa. Ale na Sycylii wciąż jest dużo taniej niż w stolicy.
Europa. Czytaj też: Kuchenne krucjaty we Włoszech Wojna w Ukrainie tematem nr 1 Czym żyją Włosi? W mediach wojna w Ukrainie to teraz temat numer jeden. Społeczeństwo jest podzielone mniej więcej pół na pół: na tych, którzy głoszą, że to nie nasza wojna i powinniśmy myśleć i dbać tylko o interes
Piotr Czarnyszewicz z Katanii26.06.2022 -
Społeczeństwo
Gdzieś między Wiedniem i Atenami. Czy Warszawa może być smart city?
Warszawa przechodzi wizualną i technologiczną odnowę. Budowane od 77 lat miasto miało różnych architektów, także politycznych, ale jeśli realizowane dziś projekty zakończą się sukcesem, to polska stolica może stać się dobrym miejscem do życia. Wejdzie do klasyfikacji smart city.
Piotr Czarnyszewicz08.04.2022 -
Społeczeństwo
Tygrysy wojny. Ewakuacja dzikich zwierząt z Ukrainy
Mamy już po polskiej stronie jednego lwa i dwa tygrysy – opowiadała z granicy Małgorzata Chodyła, rzeczniczka poznańskiego zoo. – Czekamy na następne zwierzęta. Gdy dołączy cały transport, wracamy do Poznania.
Piotr Czarnyszewicz28.03.2022 -
Kraj
Przylatują nowe samoloty dla VIP-ów. Za co zapłaciliśmy 2 mld zł?
W Warszawie wylądował w czwartek „Roman Dmowski”, czyli Boeing 737-800BBJ do przewozu najważniejszych osób w państwie, za chwilę ma dolecieć bliźniaczy „Ignacy Jan Paderewski”. Samoloty zostały kupione bez przetargu, a szczegóły wyposażenia pozostają tajemnicą.
szacunku dla procedur. Trzeba też systemowo wprowadzić takie rozwiązania, które uniemożliwią przedstawicielom tej i każdej następnej władzy traktowanie rządowej floty jako taksówki na telefon. Tego wymaga szacunek do państwa, do obywateli, do grosza publicznego i do pracowników 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, którzy wykonują trudną i bardzo odpowiedzialną pracę.
Piotr Czarnyszewicz08.10.2021 -
Rynek
Kłótnia z Boeingiem o odszkodowania. LOT przesiądzie się do airbusów?
Lot nie dostał odszkodowania za dwuletnie uziemienie samolotów Boeing 737 Max 8, wymuszone wadami w konstrukcji. Sprawa może trafić do sądu. Równocześnie polski przewoźnik rozważa zastąpienie amerykańskich maszyn europejskimi airbusami.
Piotr Czarnyszewicz07.09.2021 -
Rynek
Lotnisko w Radomiu. O 6 minut bliżej do Afryki
Budowa jest już bardzo zaawansowana. Lotnisko w Radomiu ma zostać otwarte wiosną 2023 r., wraz z początkiem letniego rozkładu lotów. Pora się zastanowić, co zrobić, żeby wydane na to wszystko 800 mln zł nie wylądowało w błocie.
zł do oddalonego o 56 km Olsztyna. Dziś z rogatek Warszawy do lotniska w Radomiu, w zależności od warunków na drodze i przestrzegając przepisy, jedzie się 1 godz. i 20 min. – Mamy nadzieję, że po zakończeniu przebudowy ostatniego odcinka trasy S7 czas przejazdu będzie o kwadrans krótszy
Piotr Czarnyszewicz15.08.2021 -
Rynek
Podatek na paliwo lotnicze. To koniec tanich linii?
Mamy nadzieję, że w proponowanej wersji podatek od paliwa lotniczego nie zostanie wprowadzony, bo jest po prostu źle wymyślony – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Ryanair Sun.
używa się jeszcze niewiele, bo ok. 1 proc. I jest droższe od tradycyjnego. – Zupełnie nie potrafię dostrzec sensu w konstrukcji nowego podatku, gdyż dotyczy on tylko przewozów na trasach wewnętrznych w Unii Europejskiej – mówi Michał Kaczmarzyk z Ryanair Sun (polskiej spółki w strukturze
Piotr Czarnyszewicz26.07.2021 -
Społeczeństwo
Gieniutkowo, azyl dla zwierząt. Tu dożywają swoich dni w szczęściu
Do Gieniutkowa zjeżdżają świnie z całej Polski. Z interwencji o złe traktowanie i te, które zaraz miały trafić do rzeźni. Z ludźmi kontakt mają dobry, ale nie akceptują podległości, tak jak np. psy. Traktują człowieka jak istotę sobie równą.
Piotr Czarnyszewicz12.07.2021 -
Świat
Włoskie wakacje. Plaże bez turystów, boom na jachty
Plaże w tym sezonie będą pełne, ale raczej Włochów. Trwa szaleństwo Euro 2020, pandemia ustępuje, a Włoszki ustaliły już, który lekarz komentujący covidowe problemy w telewizji jest najseksowniejszy.
” na Piazza del Popolo i w tysiącach rzymskich knajp. Oczywiście z udziałem Squadra Azzurra. Na razie Włosi triumfują, ich drużyna dwa razy wygrała po 3:0 – z Turcją i Szwajcarią oraz 1:0 z Walią i zajęła pierwsze miejsce w grupie. Czytaj też: Dziwne mistrzostwa w cieniu pandemii
Piotr Czarnyszewicz21.06.2021 -
Świat
Rzymianie wygnali zarazę za mury. Relacja z Euro 2020
To było święto sportu, ale także radości i odradzającego się życia towarzyskiego. Rzymianie wygnali zarazę za mury miasta, przynajmniej symbolicznie. A przy okazji Włochy pokonały Turcję 3:0.
Piotr Czarnyszewicz z Rzymu12.06.2021 -
Kraj
Nadlatują dwa boeingi. Koniec sagi z samolotami dla VIP-ów?
„Dmowski” i „Paderewski” dołączają do „Piłsudskiego”. Po trzech latach rząd kończy kompletowanie nowej floty samolotów. Z jakim efektem?
Piotr Czarnyszewicz25.05.2021 -
Kraj
Niechciany Piłsudski. Bezużyteczny rządowy boeing za 90 mln dol.
Samolot kupiony w trybie pilnym bez przetargu w 2017 r. lata po Polsce w niejasnym celu, ale VIP-ów wciąż nie wozi. I nie będzie woził, bo ma za krótki zasięg i – jak wyjaśnia wojsko – nie ma swojego bliźniaka.
Pandemia oznacza mniej podróży najważniejszych osób w państwie, ale wizyty zagraniczne od czasu do czasu się odbywają. 17 marca do Paryża i 1 kwietnia do Budapesztu Mateusz Morawiecki poleciał wynajętymi od LOT samolotami Embraer 175. W przypadku wcześniejszych podróży premiera i prezydenta było
Piotr Czarnyszewicz12.04.2021 -
Rynek
Powrót do latania na maxa(ch)
Po dwóch latach postoju samoloty Boeing 737 Max wracają na niebo. Jakie zmiany wprowadził w tych maszynach producent i czy latanie maxami jest już bezpieczne?
Piotr Czarnyszewicz11.03.2021 -
Społeczeństwo
Nauka prawa powinna być obowiązkowa. Jak się za to zabrać?
Podstawy prawa powinny być przedmiotem obowiązkowym w szkołach – oceniają prawnicy i nauczyciele, którzy prowadzą takie zajęcia. Teraz są to lekcje dodatkowe.
Piotr Czarnyszewicz01.03.2021 -
Rynek
Czy Lotnisko Chopina w Warszawie powinno przetrwać?
Czas spowolnienia spowodowany pandemią to dobry moment, żeby wszystko jeszcze raz przemyśleć. Zwłaszcza że losów lotniska, związanych z planowanym otwarciem CPK, nie konsultowano z władzami stolicy ani mieszkańcami.
Piotr Czarnyszewicz12.01.2021 -
Nauka
Małe samoloty na dalekie loty
Coraz częściej będziemy latać między kontynentami mniejszymi samolotami. Za to z regionalnych lotnisk, czyli bez przesiadek i wprost do celu. Te zmiany w lotnictwie przyspieszyła pandemia.
Piotr Czarnyszewicz22.09.2020Polityka 39.2020 (3280) z dnia 22.09.2020; Nauka i cywilizacja; s. 56Oryginalny tytuł tekstu: „Długie dla chudych” -
Świat
Rzymskie wakacje z covidem. Włosi łapią oddech
W tym roku Rzym jest trochę inny niż zwykle. Prawie nie ma turystów zagranicznych. Za to Włosi zjechali tu tłumnie ze wszystkich zakątków kraju.
. Covidowe zasady wstępu do Bazyliki św. Piotra w Watykanie powodują spore kolejki, ale chętnych nie brak. Oprócz rutynowej kontroli bezpieczeństwa każdemu mierzona jest temperatura. Obowiązku przestrzegania przepisów i noszenia maseczek pilnują watykańskie służby i włoska policja. Dyżuruje pomoc
Piotr Czarnyszewicz z Rzymu23.08.2020 -
Nauka
Samoloty się podnoszą
1 czerwca rusza w Polsce pasażerski ruch lotniczy. Na początek tylko rejsy po kraju. Prawdopodobnie dwa tygodnie później będzie już można polecieć za granicę.
Piotr Czarnyszewicz26.05.2020Polityka 22.2020 (3263) z dnia 26.05.2020; Nauka i cywilizacja; s. 48Oryginalny tytuł tekstu: „Latanie – reaktywacja” -
Kultura
Kowalska zagrała na osiedlu. Nowe czasy, nowe metody
Musimy przecież coś robić. Nie możemy tylko siedzieć w piwnicy i obgryzać paznokci. Zbliża się lato – mówi Kasia Kowalska.
Piotr Czarnyszewicz03.05.2020