Szukana fraza:Mirosław Pęczak
Mirosław Pęczak
-
Książki
Recenzja książki: Cher, „Autobiografia. Część Pierwsza”
Olbrzymim walorem tej książki są przede wszystkim te fragmenty, które rejestrują zmiany obyczajowe, koneksje świata estrady ze światem polityki, a wreszcie to, co działo się z muzyką popularną przez kilka wspominanych tu dekad.
Mirosław Pęczak28.10.2025Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Życie w elicie” -
Kultura
Nie przegap! Polecamy: „Kamera Dawida”, trzecia „Dyplomatka” i koncert The Necks
Mirosław Pęczak, Bartek Chaciński28.10.2025Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Kultura
Wypili za błędy, płacą za skuchy. Scena i alkohol zawsze szły w parze, to był wieczny bankiet
Ekscesy alkoholowe Ryszarda Rynkowskiego czy Beaty Kozidrak wywołują pytania o to, czy cała generacja polskiej estrady odchorowuje lata estradowej wolności. I co się dziś pod względem używkowego życia na scenach zmieniło.
Mirosław Pęczak13.10.2025Polityka 41.2025 (3535) z dnia 07.10.2025; Kultura; s. 91Oryginalny tytuł tekstu: „Wypili za błędy” -
Muzyka
Recenzja płyty: WaluśKraksaKryzys, „Tematy i wariacje”
Estetyka rockowa raczej uwypukla, niż miałaby zagłuszać warstwę słowną płyty, za co gratulacje dla producenta.
Mirosław Pęczak09.09.2025Polityka 37.2025 (3531) z dnia 09.09.2025; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Rock niezmordowany” -
O Polityce
Ogrody POLITYKI: reaktywacja
Mirosław Pęczak09.09.2025Polityka 37.2025 (3531) z dnia 09.09.2025; Do i od Redakcji; s. 93 -
Społeczeństwo
Ogrody POLITYKI: reaktywacja. Widzimy się w Elblągu za rok? Warto!
Wszyscy, którzy odwiedzili tegoroczne Ogrody, na pewno będą je wspominali z satysfakcją, a może też z nutką rozrzewnienia. Zapraszamy na przyszły rok!
Mirosław Pęczak09.09.2025 -
Kultura
Soyka: wirtuoz ponad gatunkami. Staszek nigdy się nie wywyższał, poświęcił życie muzyce
Zmarł Stanisław Soyka. Tuż przed zaplanowanym występem w Sopocie, między próbą a koncertem. Muzyka przenikała całe jego życie.
Mirosław Pęczak08.09.2025Polityka 35.2025 (3529) z dnia 26.08.2025; Kultura; s. 87Oryginalny tytuł tekstu: „Ponad gatunkami” -
Książki
Recenzja książki: Tomasz Lada, „Wszystko jak leci. Polski pop 1990–2000”
Omawiane w książce fakty są zapewne dobrze znane czytelnikom głębiej zainteresowanym współczesną historią polskiego popu, ale i oni mogą mieć satysfakcję z lektury.
dziennikarską, a choć podobny chwyt narracyjny i w tej konkurencji bywał stosowany (vide: „Obok” Mirosława Makowskiego, na świecie powstało też niemało opowieści o muzyce snutych w ten sposób), wciąż wydaje się świeży. Tomasz Lada skrupulatnie relacjonuje wspomnienia, komentarze i opinie
Mirosław Pęczak02.09.2025Polityka 36.2025 (3530) z dnia 02.09.2025; Afisz. Premiery; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Branża mówi” -
Kultura
Tymon Tymański: Czasy są takie, że strach się śmiać. Tylko głupi wszystko może
Prawica jedzie po wszystkich bez trzymanki, lewica stara się robić to samo, ale w sposób poprawny politycznie i obyczajowo. Mamy problem autocenzury – mówi Ryszard Tymon Tymański, muzyk, autor, lider wracającej na scenę grupy Kury.
MIROSŁAW PĘCZAK: – 27 lat temu twój zespół Kury wydał płytę „P.O.L.O.V.I.R.U.S”. To była potężna dawka szyderstwa z polskich postaw, stylów życia. Przypomina o tym wszystkim film „Najgłupsza płyta świata”. Ten tytuł jest autoszyderstwem. Sam go wymyśliłeś? RYSZARD
Mirosław Pęczak05.07.2025Polityka 27.2025 (3521) z dnia 01.07.2025; Kultura; s. 76Oryginalny tytuł tekstu: „Głupi wszystko może” -
Kultura
Nie przegap! „Polityka” poleca: festiwal w Opolu, malarki polskie i komiks feministyczny
Jakub Demiańczuk, Mirosław Pęczak, Piotr Sarzyński10.06.2025Polityka 24.2025 (3518) z dnia 10.06.2025; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Muzyka
Recenzja płyty: Bielizna, „Bagno”
Mocne, może czasem niezbyt skomplikowane w swojej dobitności, ale na wybory – jak znalazł!
Mirosław Pęczak20.05.2025Polityka 21.2025 (3515) z dnia 20.05.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Płyta na wybory” -
Muzyka
Recenzja płyty: Arkadiusz Jakubik, „Romeo i Julia żyją”
Bardzo to ciekawe, choć chyba bardziej jako zamysł performansu niż czysto muzyczna propozycja.
Mirosław Pęczak15.04.2025Polityka 16.2025 (3511) z dnia 15.04.2025; Afisz. Premiery; s. 99Oryginalny tytuł tekstu: „Miłość, zdrada, śmierć” -
Muzyka
Recenzja płyty: Mela Koteluk, „Harmonia”
Piosenki Meli Koteluk w recenzenckich komentarzach mało komu kojarzą się z rockiem, podczas gdy ich autorka bywała naprawdę blisko balladowej odmiany tego stylu właściwie na wszystkich swoich wcześniej wydanych płytach.
Mirosław Pęczak18.03.2025Polityka 12.2025 (3507) z dnia 18.03.2025; Afisz. Premiery; s. 115Oryginalny tytuł tekstu: „Nie tylko balladyzm” -
Książki
Recenzja książki: Rafał Księżyk, „Fala”
Księżyk skrupulatnie dokumentuje przemiany rozmaitych, rozrzuconych po całej Polsce środowisk muzyki alternatywnej.
Mirosław Pęczak04.03.2025Polityka 10.2025 (3505) z dnia 04.03.2025; Afisz. Premiery; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Krajobraz po punku” -
Muzyka
Recenzja płyty: Fisz Emade Tworzywo, „25”
Bardzo mądra płyta. Do słuchania po wielekroć i do skupionego namysłu.
Mirosław Pęczak11.02.2025Polityka 7.2025 (3502) z dnia 11.02.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Dojrzałość” -
Paszporty POLITYKI
Kuba Więcek dla „Polityki”: Komponowanie jest dla mnie jak wyjście po bułki do sklepu
Kiedyś jazz był aktualny i potrzebny. Na jakiś czas musiało tego zabraknąć, żeby dzisiaj ta potrzeba wróciła – mówi saksofonista i producent Kuba Więcek, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii muzyka popularna.
MIROSŁAW PĘCZAK: – Skąd wziął się jazz w twoim życiu? KUBA WIĘCEK: – Zaczynałem przygodę z muzyką w szkole, gdzie grało się klasykę. Trochę się dusiłem w tym entourage’u. W pewnym momencie poszedłem na pierwszy w swoim życiu koncert jazzowy. W szkole muzycznej w Wodzisławiu, gdzie
Mirosław Pęczak11.02.2025Polityka 7.2025 (3502) z dnia 11.02.2025; Paszporty POLITYKI 2024; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Myśleć melodią” -
Muzyka
Recenzja płyty: Armia, „Wojna i pokój”
Nowa płyta różni się od poprzednich.
Mirosław Pęczak04.02.2025Polityka 6.2025 (3501) z dnia 04.02.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Jedna pieśń” -
Kultura
10 najlepszych polskich płyt roku według „Polityki”. Niezwykłe fuzje, ekstatyczne uniesienia
Autorskie podsumowanie kulturalne roku „Polityki”.
, która na jej najnowszej płycie przejawia się otwieraniem wciąż nowych znaczeń mrocznych klimatów. Dużo poezji w tekstach i wrażliwość muzyczna. 1. Jakub Skorupa, Zeszyt drugi, Universal. Autora pamiętamy jako późnego debiutanta sprzed dwóch lat (miał wtedy 36 lat). Już wtedy zwrócił na siebie
Mirosław Pęczak17.12.2024Polityka 52/53.2024 (3495) z dnia 17.12.2024; Afisz. Autorskie podsumowania 2024 roku; s. 117Oryginalny tytuł tekstu: „Muzyka – płyty – Polska” -
Kultura
Kaczmarofile kontra córka. Czy autobiografia Patrycji Volny pogrzebie mit barda Solidarności?
Dyskusje w mediach społecznościowych, wywiady, a teraz książka. Wszystko o chorej relacji jej autorki Patrycji Volny z ojcem Jackiem Kaczmarskim.
Mirosław Pęczak14.12.2024Polityka 51.2024 (3494) z dnia 10.12.2024; Kultura; s. 92Oryginalny tytuł tekstu: „Mroczna strona barda” -
Kultura
Irena Santor dla „Polityki”: Chciałoby się, żeby zawsze tak wszystko grało i śpiewało
Nie miałam pokusy, żeby się utożsamiać z bigbitem. Ale ciekawość była. Tak jak i teraz intryguje mnie, jak śpiewają młodzi – mówi Irena Santor.
MIROSŁAW PĘCZAK: – Pani piosenka z 1964 r. „Spotkanie z Warszawą” trafiła w tym roku na płytę Moniki Brodki dedykowaną powstańcom warszawskim. Słuchała pani? IRENA SANTOR: – Słuchałam, kilka razy nawet. A zacznę od tego, że poznałam osobiście panią Monikę i obserwuję uważnie
Mirosław Pęczak03.12.2024Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Rozmowa Polityki; s. 26Oryginalny tytuł tekstu: „Niech wszystko gra i śpiewa” -
Kultura
Wspominamy Ryszarda Poznakowskiego. Żegnaj, Trubadurze, nigdy cię nie zapomnimy
Postać Poznakowskiego kojarzy się głównie z dwoma zespołami: Czerwono-Czarni i Trubadurzy. Był jednym z niewielu twórców z tak wielką łatwością wymyślania melodii, które tkwią w głowach słuchaczy przez długie, długie lata.
Mirosław Pęczak02.12.2024 -
Wydania specjalne
„Normalna rodzina”? Nie ma czegoś takiego
Nie istnieje jedyny „naturalny” typ małżeństwa czy wychowywania dzieci – przekonuje antropolog kultury prof. Waldemar Kuligowski.
MIROSŁAW PĘCZAK: – Jedna po drugiej ukazały się trzy twoje książki: „Trzecia płeć świata”, „Małżeństwa świata” i „Domy świata”. Każda z osobna dotyczy niby odrębnej problematyki, a jednak stanowią całość. Jak byś określił główne przesłanie? WALDEMAR
Mirosław Pęczak02.12.2024 -
Kultura
Nie żyje Ryszard Poznakowski, jedna z najważniejszych postaci polskiego bigbitu
Zmarł Ryszard Poznakowski, miał 78 lat. „Technicznie sobie z tym anglosaskim rockiem radziliśmy, ale mentalnie nie” – mówił nie tak dawno w rozmowie z „Polityką” muzyk, kompozytor, aranżer, jedna z najważniejszych postaci polskiego bigbitu.
Przypominamy rozmowę z Ryszardem Poznakowskim opublikowaną w „Polityce” w lipcu 2021 roku *** MIROSŁAW PĘCZAK: – Dwa koncerty Rolling Stonesów w Warszawie w 1967 r. rozpoczynały się od suportu Czerwono-Czarnych, z którymi pan grał. Wszyscy wiedzą, że pożyczył pan organy Stonesom
Mirosław Pęczak01.12.2024Polityka 29.2021 (3321) z dnia 13.07.2021; Kultura; s. 83Oryginalny tytuł tekstu: „Nie wyciera się butów w kurtynę” -
Muzyka
Recenzja płyty: „Origami”
Łódzka kapela postpunkowa straciła wszelkie złudzenia ideologiczne i poszła – ni mniej, ni więcej – ku nihilizmowi.
Mirosław Pęczak26.11.2024Polityka 49.2024 (3492) z dnia 26.11.2024; Afisz. Premiery; s. 89Oryginalny tytuł tekstu: „Ożywczy nihilizm” -
Kultura
Kaśka Sochacka, „piosenkowa terapeutka”: Nie spodziewałam się, że moja muzyka może tak rezonować
Byłam „dziewczyną z małej miejscowości, która ładnie śpiewa” – mówi o swoich początkach wokalistka i autorka piosenek Kaśka Sochacka. Kim jest dziś?
MIROSŁAW PĘCZAK: Właśnie ukazuje się twój najnowszy album „Ta druga”. Wydaje się kontynuacją stylu poprzednich nagrań. Jak gdybyś na scenie muzycznej znalazła się już jako kompletnie przygotowana artystka realizująca precyzyjnie zakładany plan. Zero szaleństwa, zero przypadku?KAŚKA
Mirosław Pęczak15.11.2024 -
Muzyka
Recenzja płyty: Dimon, „Doskonale”
Cała płyta „Doskonale” gra motywami zdecydowanie bardziej ciemnymi niż jasnymi mimo oczywistych nawiązań do dyskotekowej estetyki muzycznej.
Mirosław Pęczak15.10.2024Polityka 43.2024 (3486) z dnia 15.10.2024; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Dyskoteka i depresja” -
Muzyka
Recenzja płyty: Nosowska/Król, „Kasia i Błażej”
Oboje w najlepszej wokalnej kondycji, choć w ich śpiewaniu subtelność wyraźnie góruje nad siłą głosu. I o to przecież chodziło.
Mirosław Pęczak01.10.2024Polityka 41.2024 (3484) z dnia 01.10.2024; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Z empatią, z sympatią” -
Kultura
Madonna: buntowniczka. Nie uległa bossom rozrywki, sama dyktowała warunki. Każdemu
Biografia Madonny autorstwa Mary Gabriel nie tylko dostarcza drobiazgowej wiedzy o życiorysie artystki, ale też prowokuje do pytań o status gwiazdy popkultury w czasach nieustannych zmian cywilizacyjnych, obyczajowych i politycznych.
Mirosław Pęczak23.07.2024Polityka 31.2024 (3474) z dnia 23.07.2024; Kultura; s. 79Oryginalny tytuł tekstu: „Odwieczna buntowniczka” -
Kultura
Tadeusz Woźniak (1947–2024). Król piosenki wrażliwej
Przeboje takie, jak „Zegarmistrz światła”, „Hej, Hanno”, „Smak i zapach pomarańczy” czy blokowany przez cenzurę pacyfistyczny, hipisowski „To będzie syn”, przyniosły Tadeuszowi Woźniakowi sławę, ale nie określały go do końca jako artysty.
Mirosław Pęczak16.07.2024Polityka 30.2024 (3473) z dnia 16.07.2024; Pożegnanie; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Król piosenki wrażliwej” -
Kultura
Izby pamięci... rocka. Ten rodzaj muzyki wchodzi właśnie w etap muzealizacji. Jak to działa?
Kultura rockowa weszła w etap muzealizacji. A dawne przeboje, wykonawcy i zespoły tworzą letnią mapę wspomnień: rozsianych po Polsce szlaków, placówek i izb pamięci.
Waldemar Kuligowski, Mirosław Pęczak09.07.2024Polityka 29.2024 (3472) z dnia 09.07.2024; Kultura; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Izby rozrywki” -
Książki
Recenzja książki: Sophie D. Coe, Michael D. Coe, „Prawdziwa historia czekolady”
Książka autorstwa pary amerykańskich antropologów, podobnie jak jej temat, ma swoją niezwyczajną historię.
Mirosław Pęczak25.06.2024Polityka 27.2024 (3470) z dnia 25.06.2024; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Różne światy czekolady” -
Muzyka
Recenzja płyty: Jacek Kleyff w Orkiestrze Na Zdrowie (ONZ), „Umieją!”
Cała płyta jest jak podróż po nastrojach, tematach i różnych historycznych doświadczeniach.
Mirosław Pęczak18.06.2024Polityka 26.2024 (3469) z dnia 18.06.2024; Afisz. Premiery; s. 83Oryginalny tytuł tekstu: „Podróże pana Kleyffa” -
Muzyka
Recenzja płyty: Muzyka Końca Lata, „Perła Wszechświata”
Przesłanie domagające się radykalnego zwrotu cywilizacyjnego rozwoju przekazane jest w muzycznej estetyce pogodnej i tanecznej, jak na lato.
Mirosław Pęczak11.06.2024Polityka 25.2024 (3468) z dnia 11.06.2024; Afisz. Premiery; s. 69Oryginalny tytuł tekstu: „Jak na lato!” -
Muzyka
Recenzja płyty: Daria ze Śląska, „Na południu bez zmian”
Nowa płyta Darii ze Śląska to właściwie kolejny krok na drodze wytyczonej przez jej poprzedni debiutancki album „Tu była”.
Mirosław Pęczak04.06.2024Polityka 24.2024 (3467) z dnia 04.06.2024; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Skok na bombę” -
Muzyka
Recenzja płyty: Matylda/Łukasiewicz, „Matka”
Ta płyta powstawała dwa lata. I nawet średnio wprawne ucho wychwyci aranżacyjną finezję, której osiągnięcie wymagało nie tylko talentu, ale i żmudnej studyjnej pracy.
Mirosław Pęczak28.05.2024Polityka 23.2024 (3466) z dnia 28.05.2024; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Emocje i melodie” -
Kultura
Skaldowie, czyli bigbit dla inteligencji. Oni zawsze byli z trochę innych klimatów
Jacek Zieliński, zmarły w ubiegłym tygodniu współtwórca zespołu Skaldowie, to postać emblematyczna dla czasów, które nazywamy początkami polskiego rocka albo epoką bigbitu.
Mirosław Pęczak14.05.2024Polityka 21.2024 (3464) z dnia 14.05.2024; Kultura; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Mądre uderzenie” -
Książki
Recenzja książki: Filip Łobodziński, „Filip Łobodziński?”
Kiedy się czyta tę książkę, to tak jakby się czytało kilka książek naraz.
Mirosław Pęczak23.04.2024Polityka 18/19.2024 (3462) z dnia 23.04.2024; Afisz. Premiery; s. 144Oryginalny tytuł tekstu: „Ogród nieplewiony” -
Pomocnik Historyczny
Chłopi. Od statystów do bohaterów polskiej historii
Od ludoznawstwa i chłopomanii do chłopskiej podmiotowości.
Mirosław Pęczak23.04.2024Pomocnik Historyczny „Dzieje polskiej wsi” z dnia 22.04.2024; s. 8Oryginalny tytuł tekstu: „Prolog. Plebejski zwrot” -
Pomocnik Historyczny
Chłopskie pamiętniki
Losy chłopów w ich własnych pamiętnikach.
Mirosław Pęczak23.04.2024Pomocnik Historyczny „Dzieje polskiej wsi” z dnia 22.04.2024; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Sami o sobie” -
Muzyka
Recenzja płyty: Sutari, „#kołysankidlaświata”
To już piąty album zespołu założonego 13 lat temu przez trzy artystki z Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice.
Mirosław Pęczak12.03.2024Polityka 12.2024 (3456) z dnia 12.03.2024; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Kołysanie” -
Muzyka
Recenzja płyty: Karaś/Rogucki, „Atlas Iskier”
Nie chce się wierzyć, by tak dojrzali i samoświadomi artyści znużyli się wybraną kilka lat temu i z powodzeniem realizowaną formułą.
Mirosław Pęczak05.03.2024Polityka 11.2024 (3455) z dnia 05.03.2024; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Po raz trzeci” -
Kultura
Nowi „Sami swoi”. Powiedzmy szczerze: to nie jest komedia. Bardziej wzrusza, niż śmieszy
Kargul i Pawlak wrócili na ekrany w filmie „Sami swoi. Początek” po 47 latach od premiery ostatniej części legendarnej trylogii Sylwestra Chęcińskiego i Andrzeja Mularczyka. Mało tu komedii, niewiele też śladów nowego spojrzenia na ludową historię.
Mirosław Pęczak23.02.2024Polityka 9.2024 (3453) z dnia 20.02.2024; Kultura; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Ojczyzna i ojcowizna” -
Książki
Recenzja książki: Krzysztof Grabowski, „Przyjeżdżajcie, będzie super!”
Dostaliśmy książkę szczerą do bólu, która dla jednych będzie dobrą okazją do wyzwolenia własnych wspomnień, a inni mogą ją potraktować jako cenne świadectwo historii.
Mirosław Pęczak13.02.2024Polityka 8.2024 (3452) z dnia 13.02.2024; Afisz. Premiery; s. 70Oryginalny tytuł tekstu: „Mózg pamięta to, co chce” -
Paszporty POLITYKI
Paszporty POLITYKI: zmiana czasu. Dla kultury to też był przełomowy rok, pełen zaskoczeń
Miniony rok był przełomowy w polskiej polityce, w kulturze też nie zabrakło nowości i zaskoczeń. Potwierdziła to tegoroczna, już 31., gala Paszportów POLITYKI.
Mirosław Pęczak23.01.2024Polityka 5.2024 (3449) z dnia 23.01.2024; Kultura; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Zmiana czasu” -
Kultura
10 najlepszych polskich płyt roku według „Polityki”. Wielki powrót Janerki
Nowy, przebojowy album Janerki po 18 latach przerwy, nieoczywista formuła metalu, trochę dancingu i piosenki o miłości. Autorskie podsumowanie kulturalne roku „Polityki”.
1. Lech Janerka, Gipsowy odlew falsyfikatu, Mystic Production. Wielki powrót. Po 18 latach Janerka wydaje nowy album, przebojowe melodie towarzyszą zaskakującym niekiedy rozwiązaniom rytmicznym, teksty czasem purnonsensowo-zabawne, częściej refleksyjne, życiowo mądre, dojrzałe, jak na dojrzałego
Mirosław Pęczak14.12.2023Polityka 52.2023 (3445) z dnia 19.12.2023; Afisz. Autorskie podsumowania 2023 roku; s. 100Oryginalny tytuł tekstu: „Płyty – Polska” -
Książki
Recenzja książki: Anna Kamińska, „Głośniej! Marek Jackowski. Historia twórcy Maanamu”
Ta biografia wydaje się swego rodzaju zadośćuczynieniem i jej autorka nie waha się tego podkreślać.
Mirosław Pęczak05.12.2023Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „W cieniu Kory” -
Kultura
Lech Janerka dla „Polityki” po 18 latach przerwy: Pod czaszką mi się gotuje, ale trzymam dystans
Doradzałem, że jak ktoś z muzyków się bardzo interesuje polityką, powinien założyć partię. Posłuchał tylko Kukiz – opowiada Lech Janerka, muzyk, kompozytor, autor tekstów.
MIROSŁAW PĘCZAK: – Twoja nowa płyta „Gipsowy odlew falsyfikatu”, podobnie jak wydany właśnie album Rolling Stonesów, ukazuje się 18 lat po poprzedniej, a do światowych mediów dociera najnowsza piosenka Beatlesów. Przypadek, magia czy logiczna kolej rzeczy? LECH JANERKA
Mirosław Pęczak26.11.2023Polityka 48.2023 (3441) z dnia 21.11.2023; Kultura; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Uśmiech przyszłości” -
Muzyka
Recenzja płyty: Lech Janerka, „Gipsowy odlew falsyfikatu”
Lech Janerka wydaje swój nowy album 18 lat po poprzednim.
Mirosław Pęczak14.11.2023Polityka 47.2023 (3440) z dnia 14.11.2023; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Płyta na czas” -
Muzyka
Recenzja płyty: WaluśKraksaKryzys, „+piekło+niebo+”
Piosenki wiążą ze sobą ostre i ciężkie brzmienie z lekko absurdalnym poczuciem humoru, co daje efekt znakomity.
Mirosław Pęczak31.10.2023Polityka 45.2023 (3438) z dnia 31.10.2023; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Uliczna poezja” -
Kultura
Niezwykły śląski underground w nowej książce. Nie było tylko szaro i ponuro
Bohaterowie książki „Śnialnia. Śląski underground” Rafała Księżyka praktykowali niezależność nie tylko w sztuce. Także w sferze duchowej, obyczajowej i politycznej.
była pracownia i mieszkanie Urbanowiczów na poddaszu starej kamienicy w Katowicach przy Piastowskiej 1. W styczniu 1960 r. urząd miasta Katowice na wniosek Związku Polskich Artystów Plastyków przekazał część strychu kamienicy Urszuli Broll do adaptacji na pracownię malarską, która rychło stała się
Mirosław Pęczak24.10.2023Polityka 44.2023 (3437) z dnia 24.10.2023; Kultura; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Podziemny strych”