Formalnie czas na konsultacje publiczne skończył się 13 maja. Rozmowy MEN z różnymi środowiskami zostały jednak przedłużone. Na razie nie ma co liczyć na – postulowaną przez polonistów – rezygnację z kategorii lektur uzupełniających.
Henryk Kiepura, poseł PSL i Trzeciej Drogi, to kolejna osoba sprawująca funkcję publiczną, która szczyci się tytułem Executive MBA uzyskanym w słynnym już Collegium Humanum.
Maturzyści komentowali, że chyba omyłkowo podłożono im arkusze z egzaminu ósmoklasisty.
Rozmowa z ministrą edukacji narodowej Barbarą Nowacką (Koalicja Obywatelska) o wyborach, rekonstrukcji rządu, wielkiej reformie edukacji i o tym, czego ma uczyć nowa szkoła.
JOANNA CIEŚLA, ŁUKASZ LIPIŃSKI: – Rozmawiamy po wyborach samorządowych, a przed europejskimi. Jest pani zadowolona z wyniku KO? Oczekiwania były wyższe. BARBARA NOWACKA: – Jestem zadowolona. Oczywiście w pewnym momencie oczekiwania były inne, ale patrząc na realia, to dobry wynik. Od
Posłuchaj rozmowy z terapeutką dr Alicją Długołęcką o tym, jak pokonać wstyd i otworzyć się na rozmowę z ukochaną osobą.
Przez ostatnich pięć lat diagnoz autyzmu w Polsce przybyło o 100 proc. Odczucie ulgi z czasem uruchamia się u niemal wszystkich, bo prawie u wszystkich diagnoza jest jak przełącznik z trybu chaosu na wyjaśnienie, porządek. A porządek w spektrum zazwyczaj się ceni.
się napady paniki. Do gabinetu psychiatry zaprowadził go kolega. Joanna Jurewicz, profesor indologii, w wieku 59 lat została namówiona do diagnozy przez psychoterapeutkę, ale i przez dorastającą córkę, zainspirowaną serialem „Dr House”, kolejnym brawurowym przedstawieniem autyzmu
Organem, którego sprawność gra fundamentalną rolę w życiu erotycznym, jest mózg – pisał prof. Jerzy Vetulani.
Po co o kobietach w historii opowiadać? Mówi dr Agnieszka Jankowiak-Maik, znana jako „Babka od histy”, współtwórczyni Muzeum Historii Kobiet.
Dariusz Chętkowski podpowiada, czym warto się zajmować przed maturą, a czym nie ma już sensu. Wątku sensowności samych egzaminów też, oczywiście, nie pomijamy.
ostatnich dniach przed maturą. Dariusz Chętkowski podpowiada, czym warto się zajmować w tym czasie, a czym nie ma sensu. Wątku sensowności samych matur też, oczywiście, nie pomijamy. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla. Czytaj też: Bzdury z matury. Robi się z tego granda, taki egzamin do niczego nie jest potrzebny
Dr Agnieszka Jankowiak-Maik, znana też jako Babka od histy, która od lat uczy w szkole podstawowej, nie zadając prac domowych, opowiada o tym, jak można to robić i zachować (względny) spokój o wyniki swoich podopiecznych.
„Nasza szkoła” jest próbą podsumowania ostatnich miesięcy dyskusji o tym, co uczennice i uczniowie powinni robić po lekcjach i co w ich trakcie. Rozmawia Joanna Cieśla.
Dziś wartość stanowią aktywność, witalność i dobrobyt, modelowe ciała są zdrowe, ale i zadbane – po fryzjerze, z manikiurem, ogolone. Rozmowa z socjolożką dr Dominiką Byczkowską-Owczarek o zmaganiach z ciałem i wymaganiach, jakie sobie w związku z nim stawia człowiek.
JOANNA CIEŚLA: – Podobno swoje ciało powinno się lubić. To modny banał czy jest w tym jakiś naukowy sens?DOMINIKA BYCZKOWSKA-OWCZAREK: – Ludzie zawsze mieli do ciała jakiś stosunek – było narzędziem pracy, narzędziem zbawienia albo drogą grzechu. Dziś ciała ludzi Zachodu z klasy
Rozmowa z socjolożką jedzenia dr hab. Ewą Kopczyńską i dr. Konradem Stępnikiem, socjologiem wsi, o tym, dlaczego przy okazji rolniczych protestów warto się przyjrzeć temu, co jemy.
JOANNA CIEŚLA: – Zaskoczyło państwa, że protesty rolników wybuchły teraz na taką skalę?KONRAD STĘPNIK: – Śledząc media społecznościowe, w których pojawiają się informacje o protestach, można mieć obawy, że są one w jakiś sposób animowane. Część protestujących jest związana z
Ile koszulek zniszczył Dariusz Chętkowski, farbując je w ramach zadania domowego z WF? I czy miało to sens? Jak pracować w szkołach średnich, których nie dotyczą ograniczenia „w zadawaniu” właśnie wprowadzone rozporządzeniem ministry edukacji?
Chociaż odejście od prac domowych samo w sobie jest ruchem powierzchownym, w kilka lat może doprowadzić do dużo głębszych zmian w edukacji. Na lepsze czy na gorsze? I dlaczego praca domowa bywa jak ciasteczko? To tylko część wątków trzeciego odcinka podkastu o edukacji „Nasza Szkoła”. Rozmawia Joanna Cieśla. Czytaj też: Prace domowe. Dlaczego budzą tyle emocji? Nie trzeba ich zakazywać, żeby miały sens
Zespołu Aspergera nie ma. Nie umieszczono go w najnowszej klasyfikacji chorób i zaburzeń. W najnowszym odcinku „Jak wytrzymać ze sobą i światem”, czyli podkastu psychologicznego „Polityki”, rozmawiamy o przyczynach tej decyzji. Ale nie tylko.
zaburzenia – sprawdzają się kroki i sposoby działania całkiem proste i łatwe w realizacji. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla. Czytaj też: Autyzm u dziewcząt. Jak go rozpoznać? Rodzice powinni rozpoznać czerwone flagi
A w zasadzie je traci. Młodzi bez wstydu mówią, że czekają, bo tego „nie czują”.
jest 1 proc. Polaków. Tylko i aż tyle Na podobnej zasadzie zatarła się miara zakończenia dziewictwa. Alicja Długołęcka zauważa, że młodzież, przez powszechny kontakt z pornografią, a także z powodu lęku przed zakażeniami czy niechcianą ciążą, od dawna często wybiera inne formy kontaktów niż penetrację
Plan dla Chorób Rzadkich po latach hibernacji ma szansę zacząć działać. Choć nazwa może mylić, chodzi o poprawę życia milionów polskich rodzin.
Doświadczenia ostatnich 20 lat uczą, że jedyne, czego można być pewnym, jeśli chodzi o oświatę w Polsce, to jej nieprzewidywalność.
Podstawa programowa z historii, która budzi tak gorące emocje dorosłych, dla większości uczniów jest po prostu nieznośnym jarzmem nudy. Czy musi tak być? I czy każdy powinien się o tej podstawie wypowiadać?
warto się pokłócić? Czy można znaleźć na to przestrzeń i czas? O tym, że warto i że można – nawet w realiach aktualnej przeładowanej podstawy programowej – przekonuje dr Agnieszka Jankowiak-Maik, znana też jako Babka od histy, nauczycielka, publicystka, pisarka, wiceprezeska fundacji Muzeum Historii Kobiet – i stała rozmówczyni „Polityki” w nowym cyklu „Nasza szkoła”. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla.
Posłuchaj rozmowy z badaczem i psychoterapeutą prof. Marcinem Rzeszutkiem o tym, jak radzić sobie w trudnym okresie życia.
Najpierw przez lata wykładał na uczelniach, udając profesora prawa. Ostatnio pod zmienionym nazwiskiem konsultował pacjentów jako psycholog kliniczny. Po drodze zakładał sąd arbitrażowy i startował do polityki. Prawomocnie skazany, wciąż wolny.
Co wspólnego ma mickiewiczowski Konrad z bocianem przynoszącym dzieci? Czy Sienkiewicz jest bardziej szkodliwy niż ChatGPT? Dlaczego Cezary Baryka zmusza nauczycieli do oszustw? To tylko część wątków rozmowy w nowym cyklu „Polityki”: „Nasza szkoła”.
konsultacji społecznych propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwłaszcza dotyczące listy lektur, wzbudziły ogólnonarodową dyskusję. O swoich zmaganiach i wynalezionych na nią sposobach opowiada znany Państwu z naszych łamów polonista, bloger i pisarz Dariusz Chętkowski. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla.
Jako żywo mamy nadmiar pól konfliktów, by sztucznie tworzyć następne. Dziw bierze, że najwyraźniej nie rozumie tego zatroskany o wspólnotę intelektualista, autor wielotomowego opus magnum „Dzieje Polski”.
Natężenie emocji towarzyszących okrawaniu podstawy programowej pokazuje skalę pogorzeliska zostawionego w polskich szkołach przez rządy PiS. A spory o kanon lektur zasłaniają o wiele bardziej palące problemy.
„wizjonerskie” pisowskie manewry (przede wszystkim likwidację gimnazjów) przystosować treści do możliwości i potrzeb dzieci i młodzieży. Z założenia zmiany mają obowiązywać przez dwa lata – od 1 września 2024 do 1 września 2026 r. Wtedy miałaby zacząć wchodzić w życie całościowa, nowa
Rozmowa z pedagożką dr Aleksandrą Jasińską-Maciążek o tym, dlaczego prace domowe budzą tyle emocji i jakie powinny być, żeby miały sens. To pewne, że narzucanie jednakowych dla wszystkich rozwiązań jest ryzykowne.
JOANNA CIEŚLA: – Szukam kogoś, kto lubił odrabiać prace domowe. ALEKSANDRA JASIŃSKA-MACIĄŻEK: – Ja traktowałam je spokojnie, jako zwyczajną część szkolnego życia. Często szukałam towarzystwa do wspólnej nauki. W podstawówce po lekcjach zwykle chodziłam do przyjaciółki i razem
O problemach psychicznych najmłodszych opowiada Lucyna Kicińska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
JOANNA CIEŚLA: Alarmuje pani, że tylko do końca października 2022 r. w wyniku samobójstw zmarło 127 dzieci i nastolatków poniżej 19. roku życia, tyle co w całym 2021 r. Dlaczego ciągle przybywa młodych ludzi, którzy nie chcą żyć? LUCYNA KICIŃSKA: Prawdopodobnie dlatego, że nie rozpoznajemy kryzysów
Posłuchaj rozmowy z psycholożką Anną Resler-Moskwą o tym, jak zadbać o bezpieczeństwo i równowagę na styku życia online i offline.
O zawieszeniu programu „Laptop dla czwartoklasisty” poinformował wicepremier Krzysztof Gawkowski na konferencji z ministrą Barbarą Nowacką. Zapowiedział też złożenie do prokuratury doniesienia o możliwości popełnienia przestępstwa, bo wszystko wskazuje na to, że w trakcie przetargu na sprzęt doszło do korupcji.
Podczas konferencji „ZmieńMY edukację” w Sejmie było widać, jak bardzo młodzi ludzie chcą rozmawiać i jak dobrze potrafią to robić (naprawdę to zdumiewa, zważywszy na warunki, w których byli wychowani przez ostatnich kilka lat). Nie można tego zignorować.
W tym roku pierwszy termin ferii zimowych – najgorszy, bo tuż po świętach – wypadł w Dolnośląskiem, Mazowieckiem, Opolskiem i Zachodniopomorskiem. Ale chaotyczny rytm odpoczynku i wysiłku to utrapienie całej polskiej szkoły: nauczycieli, dzieci i rodziców.
podstawówkach mają niemal najmniej lekcji na tle dzieci z innych krajów zrzeszonych w organizacji – 5,2 tys. godzin (mniej jest tylko w Bułgarii i Chorwacji, średnia to 7,6 tys.). Po 3–5 lekcji dziennie odbywa się w klasach 1–3, co nijak się ma do godzin pracy matek i ojców. – Córka ma
Polacy żyją krócej niż jeszcze dekadę temu. Prace naszego zespołu pokazują, że coś złego zaczęło się dziać z naszym zdrowiem – mówią prof. Witold Zatoński, Kinga Janik-Koncewicz i dr hab. Łukasz Gruszczyński.
JOANNA CIEŚLA: – Cieszą się państwo, że papierosy i alkohol podrożały od stycznia? WITOLD ZATOŃSKI: – Nas interesuje poprawa długości życia i stanu zdrowia Polaków. Wzrost cen papierosów czy wódki to może być dopiero mały krok w tym kierunku. Poprzedni rząd zaplanował zwiększenie akcyzy
Sprawczość, odpowiedzialność i krytyczne myślenie – tych rzeczy musi uczyć szkoła. Byłoby wspaniale, gdyby pod kierunkiem ministry Barbary Nowackiej przynajmniej zaczęła.
zawodowego. 1. Ulżyć uczniom W następnej kolejności wobec uczniów potrzebny jest podobny gest, by doraźnie poczuli (a razem z nimi ich ojcowie i matki), że poprawia się jakość ich życia w szkole. A wiadomo, że tę jakość odczuwalnie może poprawić przede wszystkim ograniczenie liczby zadań, którymi
Czy plan: „będę zapobiegać samotności” nadaje się na postanowienie noworoczne? Jak najbardziej! Można nawet powiedzieć, że jest dobrze uzasadniony, jeśli spojrzeć na kierunek, w jakim zmierzają relacje międzyludzkie w ostatnich latach.
Rozmowa z prof. Violettą Wróblewską, badaczką folkloru, o tym, co mówią o nas liczące setki lat chłopskie opowieści.
JOANNA CIEŚLA: – Tuż przed świętami dowiedziałam się, że św. Mikołaj cierpiał na chroniczne bóle stawów i głowy i rzadko się uśmiechał, toteż ukazywano go często jako groźnego starca, „swoistego egzekutora ładu rodzinnego i religijnego”. Napisała to pani na fanpage’u
Dziewictwo, zagadkowa właściwość Maryi, matki Jezusa, atrybut, którym mierzono wartość setek pokoleń kobiet – a to jako nie dość, a to nadmiernie cnotliwych – właśnie po raz kolejny zmienia znaczenie. A właściwie je traci.
Opiniodawcze Zespoły Sądowych Specjalistów w sprawach rozwodowych decydują o życiu dzieci. Zbyt często nie wiadomo, na jakiej podstawie.
Jak zapowiedziała Barbara Nowacka, zgodnie z procedurami w ciągu miesiąca zostanie rozpisany nowy konkurs na szefa lub szefową małopolskiego kuratorium. Pozostałych 15 kuratorów zostanie odwołanych do końca roku.
Egzamin w grudniu, w szczególności z polskiego i języków obcych, oznacza, że nauczyciele są przytłoczeni pracą przed samymi świętami. W szkołach panuje już rozprężenie, a połowa uczniów leży chora.
Na maturze robi jeszcze błędy, ale już dziś jest wyzwaniem dla systemu edukacji.
Rozmowa z Anną Schmidt-Fic, liderką nauczycielskiej społeczności Protest z Wykrzyknikiem, o powyborczej radości w szkołach i o tym, jak zachować pozytywne podejście do dalszych zmian w oświacie.
JOANNA CIEŚLA: – Cieszy się pani czy trochę boi? ANNA SCHMIDT-FIC: – Cieszę się. To taka narastająca radość, bo w dniu wyborów nie docierało do mnie, że PiS traci władzę. Obawiałam się, że może sięgnąć po jakieś „miękkie rozwiązania siłowe”. Dopiero w ostatnich kilkunastu
Luki w pamięci, kłopoty z koncentracją – czy to wciąż long covid? Jak to opanować? Rozmawiamy z dr Ewą Malinowską z Wydziału Psychologii UW.
Większość Polaków ma w sobie pokłady empatii dla osób, które inaczej myślą. Głębsze, niż można by sądzić, śledząc debatę publiczną – mówi politolog Adam Traczyk. Z badań wynika, że dzielimy się na siedem segmentów.
JOANNA CIEŚLA: Dogadamy się?ADAM TRACZYK: My, Polacy? Nie mamy wyjścia. Co więcej, jako społeczeństwo chcemy się dogadać lepiej, niż politycy się dogadują. Z naszego badania, przeprowadzonego we współpracy z Kantar Public na 4 tys. osób, wynika, że większość Polaków ma w sobie – głębsze, niż
W oświacie w masie spadkowej po rządach PiS laptopy dla uczniów i nauczycieli stanowić będą ciężar szczególny.
Rozmowa z dr Agatą Szydłowską, badaczką związków wzornictwa z polityką i historią, o tym, czego dzisiaj można dowiedzieć się o Polakach, przyglądając się mieszkaniom, meblom i wazonom z PRL.
JOANNA CIEŚLA: – Pewna kobieta opublikowała niedawno w mediach społecznościowych zdjęcie kolorowych wazonów z wyjaśnieniem, że zostały jej po mamie i chętnie komuś odda. Pod wpisem natychmiast pojawiły się apele, żeby absolutnie tego nie robić, bo to „szkło z PRL – rzeczy, na
Rozmawiamy z dr Martą Siepsiak z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, psycholożką, psychoterapeutką i diagnostką.
Równolegle ze strukturalną demolką systemu oświaty PiS przeprowadził rozbiórkę autonomii szkół i ideologizacji programów kształcenia. Z Przemysławem Czarnkiem za kierownicą ideologiczny walec ministerstwa jeszcze nabrał rozpędu.
nawet nadziei. Spis treści: • Jerzy Baczyński: 8 lat PiS. Utracone rujnowane państwo • Martyna Bunda: 8 lat złej zmiany dla kobiet. PiS upokarzał bez znieczulenia• Bartek Chaciński: 8 lat w kulturze. Dwa oblicza ministra Glińskiego• Joanna Cieśla: 8 lat w edukacji. Demolka i cała
Znaczenie Polek w polityce i życiu publicznym ma szansę wreszcie wzrosnąć, choć trudno orzec, czy mimo, czy za sprawą PiS.
obowiązywania kwot powinno zostać osiągnięte. – W kończącej się kadencji posłanek było 132 – to 29 proc. Sejmu. Niby brakuje tylko 1 pkt, ale właśnie 30 proc. okazuje się graniczną minimalną wartością, za którą mniejszość może liczyć na reprezentację swoich interesów w jakichkolwiek
Większość przelewów z resortu popłynie do instytucji katolickich, wiosek, miasteczek i miast ze ściany wschodniej, co po raz kolejny dowodzi konsekwencji i determinacji ministra Czarnka. A także spójności z szerszą polityką PiS.
Od lat uważam, że matura sama w sobie do niczego nie jest potrzebna. Kiedyś nasunęło mi się skojarzenie, że to rytuał podobny do bierzmowania – mówi prof. Krzysztof Konarzewski, pedagog i były dykretor CKE.
JOANNA CIEŚLA: – Od ogłoszenia rezultatów matur minęły ponad dwa miesiące, a co rusz spływają doniesienia o kolejnych dziwacznych rozstrzygnięciach odwołań od wyników, błędnych kluczach i niejasnych kryteriach oceniania. Jak się panu tego słucha? KRZYSZTOF KONARZEWSKI: – Chwilami włosy
Rozmowa z Izabelą J. Barry, działaczką społeczną z Nowego Jorku, o tym, kogo może poprzeć w wyborach Polonia, zwłaszcza amerykańska, i dlaczego w ostatnich latach zapragnęła głosować.
JOANNA CIEŚLA: – W mediach społecznościowych napisała pani tak: „Drodzy Przyjaciele i Znajomi, Mili Państwo, ktokolwiek chciałby wziąć udział w pracy przy polskich wyborach parlamentarnych w Nowym Jorku, proszę o wiadomość prywatną. Czeka nas bardzo ciężkie zadanie i dużo pracy
Czy pracujący przez dwie dekady z ludźmi nauczyciel odnajdzie się w samotniczej pracy ogrodnika? Czy warto podążyć za potrzebą zmian? Odpowiedzi szukamy razem z dr Magdaleną Kaczmarek z Uniwersytetu SWPS.