Wielka jest siła w tych małych prozach, które rozgrywają się poza frontem. Kobieta i mężczyzna spotykają się w hotelu, ale nie mogą zostawić wojny, którą mają na co dzień, całkiem poza sobą. Przenoszą ją w przestrzeń intymną.
Z Anną Dziewit-Meller rozmawiamy o wakacyjnych lekturach i o wieku środka. Zastanawiamy się, czy w ogóle potrafimy odpoczywać. Czy praca nas definiuje?
OGLĄDAJ: Zapraszamy na wakacyjną edycję podkastu i wideokastu „Polityka o książkach” – dziś z Anną Dziewit-Meller. Justyna Sobolewska rozmawia z pisarką, redaktorką naczelną Grupy Wydawniczej Foksal, a ostatnio podkasterką („Druga połowa”) o wakacyjnych lekturach, ale
Radość, że się żyje, brzmi banalnie, ale Grynberg opowiada o niej w sposób wyjątkowy.
Po tej historii inaczej zacząłem traktować czas. Na pewno nie będę robić rzeczy, których nie lubię. Bo nie wiem, ile zdążę – mówi w rozmowie z Justyną Sobolewską pisarz Mikołaj Grynberg.
OGLĄDAJ: W podkaście „Polityka o książkach” Justyna Sobolewska rozmawia z Mikołajem Grynbergiem o jego nowej książce „Rok, w którym nie umarłem” (wyd. Agora) – o zawale, umieraniu i miłości do życia. Grynberg pisze tak, że się często uśmiechamy, nawet w dramatycznych
Niezwykła jest ta opowieść o wakacjach, które są i okropne, i upojne, bo bohater sam jest skoncentrowaną energią, tykającą bombą pragnień i doznań. Jest tu literacka moc.
Co robić, kiedy rzeczywistość nam tak dopiekła jak ostatnio? Bieganie czy ćwiczenia na „wioślarzu”? Czy taniec pomaga w pisaniu? I co pisarka robi, kiedy nie pisze?
OGLĄDAJ: W „Polityce o książkach” Justyna Sobolewska rozmawia z Joanną Bator o nowej książce z wykładami: „W moje strony. Trzy wyprawy w kierunku wyobraźni, współczucia i troski”. I o nowej powieści, która się właśnie pisze. Co robić, kiedy rzeczywistość nam tak dopiekła
Lista wygląda różnorodnie. Zwłaszcza esej jest bardzo silnie reprezentowany i to pokazuje, że stał się gatunkiem w natarciu.
Soni Nowackiej. Laureatkę lub laureata, który otrzyma 100 tys. zł, poznamy na gali 5 października. Literacka Nagroda Nike: 20 nominowanych książek 1. Agnieszka Dauksza, „Ludzie nieznaczni”, esej, Karakter2. Beata Guczalska, „Konrad Swinarski. Biografia ukryta”, biografia
Zebrane teksty nie są czymś zupełnie innym niż reszta twórczości, bo są efektem rygoru, jaki Perec narzuca podświadomości.
Magazyny rosyjskiego Muzeum Etnograficznego są pełne bóstw lasów i tundr. Muzealnicy nie lubią tam chodzić. Nie dziwię się – mówi Andrzej Dybczak zdobywający kolejne nagrody literackie za książkę „Las duchów”.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Pana „Las duchów” zaczyna się jak „Indiana Jones”. Antropolog natrafia w magazynie Muzeum Etnograficznego w Krakowie na dwie figurki z Syberii, które zafascynowały go do tego stopnia, że rusza ich śladem. W kolejnej scenie widzimy go w pociągu
Dostajemy tę książkę w czasie, w którym zaniechanie może mieć dalekosiężne skutki.
”, o którym tu się nie wspomina, ale trudno go pominąć. Dostajemy tę książkę w czasie, w którym zaniechanie może mieć dalekosiężne skutki. Zresztą sama autorka pisze: „Z dwojga złego sama wybieram działanie, ale tęsknię za tym, co porzucone”. Może więc warto tym razem nie poddać się polskiej „mgle niechcenia” 1 czerwca? Zofia Zaleska, Zaniechanie, Karakter, Kraków 2025, s. 208
„Kandydat”, opowieść o manipulacji, jest wołaniem o samodzielność, o podejmowanie świadomych decyzji. A co możemy zrobić w przeddzień drugiej tury wyborów? O tym rozmawiamy z Jakubem Żulczykiem.
W podkaście „Polityka o książkach” Justyna Sobolewska rozmawia z Jakubem Żulczykiem o „Kandydacie” (wyd. Świat Książki), thrillerze politycznym, który ukazał się tuż przed wyborami prezydenckimi. OGLĄDAJ: W tej powieści dostaje się nie tylko politykom, ale i mediom. Żulczyk
Justyna Steczkowska wleciała triumfalnie razem ze smokiem i „Gają” do finału Eurowizji, wykorzystując motywy fantasy i słowiańskie. To nie przypadek, bo mamy boom słowiański w całej popkulturze, również w literaturze i komiksie.
swoboda. Literatura na bazie odkryć archeologicznych i źródeł naukowych dopisuje luźno wątki fantastyczne. Ale też powieści bywają często opatrzone komentarzem naukowym, tak jak nowa antologia opowiadań fantasy „Weles. Opowieści z podziemia”, o władcy zaświatów. Czytaj też: Justyna
Tuż przed wyborami dostajemy „Kandydata” Jakuba Żulczyka: polityczny thriller, w którym spotkamy postaci wzorowane na polskich politykach i ludziach mediów. Portrety są bezwzględne, śmieszne i straszne, a całość trzyma uwagę do końca.
Atrakcje na Zamku Królewskim, arcydzieło w kinach i wznowienie powieści Roberta Bolańo.
Jak mówi Ewa Woydyłło, martwienie się nic nie zmienia, nie zapobiega, nie poprawia w świecie. Tylko jak przestać się martwić? Rozmawiamy w naszym nowym studiu.
OGLĄDAJ: W nowym odcinku podkastu „Polityka o książkach” i pierwszym w formie wideo Justyna Sobolewska rozmawia ze znaną psycholożką i terapeutką uzależnień Ewą Woydyłło o jej najnowszej książce „Szczęścia można się nauczyć” (rozmowa z Agnieszką Radomską, wyd. Zwierciadło
Powieść tę można czytać na wielu poziomach, na jednym z nich jest to historia o duchach, które uczestniczą w życiu aktorki Jagi.
W Polsce sukcesywnie pojawiają się nowe przekłady jego utworów. Stał się pisarzem owianym legendą, bo nie można go odczytać.
Wychodzimy z tej książki z przekonaniem, że autor trzyma różne języki w garści, i pójdziemy tam, dokąd nas zaprowadzi – i na imprezę, i do warzywniaka.
Jeśli do tej pory żyję, to zasługa mojej walki z chorobą. Kiedyś chciałam popełnić samobójstwo, odratowano mnie i jestem za to wdzięczna – mówi Magda Umer, świętująca jubileusz 75-lecia i 55 lat na scenie.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Dużo ma pani teraz koncertów w związku z jubileuszem. Lubi pani występować? MAGDA UMER: – Nie. Ale jak już zaśpiewam i się uda, to przeżywam nawet coś w rodzaju radości. Żeby wyjść do ludzi, muszę mieć w sobie siłę. Każdy teraz chce ze mną rozmawiać o depresji
Krystyna Miłobędzka z jednej strony onieśmiela starannym doborem słów, z drugiej ośmiela – zostawia dla czytelnika puste miejsca. Czytając, wchodzi się w przestrzeń, którą otwierają słowa.
Historia na tyle wciągająca, że nie chce się jej odkładać.
Biblioteka Narodowa opublikowała swoje coroczne, ale na razie cząstkowe badania czytelnictwa. Zaskoczeń nie ma.
Marcin Wicha, Marek Bieńczyk i Stanisław Łubieński w nowych książkach zabierają nas na wędrówkę po Warszawie, odnajdują peryferie pośrodku miasta i piękno miejsc niepozornych.
Przy okazji sprawy „Chłopek” konflikt wokół finansów pisarzy wrócił w jeszcze gorętszej odsłonie. Literaci okładają się z wydawcami. Tymczasem pewni zysku dystrybutorzy śpią spokojnie, a branża energię przeznacza na walkę zamiast na zmiany systemowe.
się w 1 lub 2 tys. egzemplarzy, a 3 tys. to już bardzo dobry wynik. – Wydaliśmy rok temu polski debiut, sprzedało się 480 sztuk – mówi Michał Michalski, współtwórca Wydawnictwa ArtRage. – Nie zwróciła się jeszcze zaliczka. Podniesienie stawek nie zmieni niczego w sytuacji 99 proc
Kameralna powieść południowokoreańskiej noblistki rozgrywa się między dwiema postaciami: kobietą, która przestała mówić, i nauczycielem greki, który traci wzrok. Dzieli je przestrzeń samotności i pustki.
między nimi, okazuje się, że można się zbliżyć do drugiego cierpienia. Napisać słowa dotykiem na dłoni. Czytelnik może mieć wrażenie pozostawania za szybą (innej wrażliwości), ale o to właśnie chodzi – o bliskość w oddaleniu. Han Kang, Lekcje greki, przeł. Justyna Najbar-Miller, W.A.B., Warszawa 2025, s. 232
Lubię w przyrodzie to, że jest wszędzie, nawet na jałowym dachu budynku „Polityki” – mówi Stanisław Łubieński, autor książki „Drugie życie Czarnego Kota”.
Powieść, która w 2024 r. otrzymała Nagrodę Bookera, konsternuje. W odbiorze tej książki przeważa zachwyt nad pięknymi zdaniami, a tymczasem nie jest trudno tu dostrzec warstwę ideologiczną.
Czy żółty lakier do paznokci to dobry wybór na wiosnę? Czy Jul Łyskawa zaśpiewał coś słuchaczom podkastu „Polityka o książkach”? Proszę sprawdzić.
W „Polityce o książkach” Justyna Sobolewska rozmawia z Julem Łyskawą, laureatem Paszportu POLITYKI w kategorii Książka za powieść „Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców”, o życiu po Paszporcie i o historiach z warszawskiej Ochoty. Gdzie całował się w podstawówce i
Są takie powieści, których nie chce się kończyć, i do nich należy „Żądło” Murraya, jedna z najlepszych wydanych u nas ostatnio irlandzkich książek.
Przeinaczano go i zmyślano. Dziś są w Polsce ulice Stanisława Witkacego, bo ktoś nie sprawdził, jak się nazywał. Taka postać to obiekt manipulacji, a nawet fałszerstw – mówi Przemysław Pawlak, autor biografii Stanisława Ignacego Witkiewicza.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Witkacego opisywano naukowo i plotkarsko, ale nie było ostatnio takiej pełnej biografii, czy ta postać obezwładnia? PRZEMYSŁAW PAWLAK: – Nie chciałem pisać tej książki. Wydawało mi się, że są inne osoby bardziej do tego predestynowane. Musiałem znaleźć jakiś klucz
Kobieta rezygnuje z siebie, a dramat mężczyzny jest w centrum. Wszystko to znamy z oper mydlanych.
Nowa Trupa Trupa wywołuje zamieszanie za oceanem, Christopher Lee wciąż straszy, a Paweł Szamburski gra Wichę.
Początkowo deklarowałem, że nie będę pisał prozy o wojnie w Ukrainie – mówi Szczepan Twardoch. Ale powieść zaczęła pisać się sama.
W podkaście „Polityka o książkach” Justyna Sobolewska rozmawia ze Szczepanem Twardochem o jego nowej książce „Null” (wyd. Marginesy). – Początkowo deklarowałem, że nie będę pisał prozy o wojnie w Ukrainie – mówi autor. Ale powieść zaczęła pisać się sama
Instytut Książki opublikował „Raport o stanie polskiego rynku książki”. Burzliwa dyskusja na konferencji prasowej odzwierciedla temperaturę sporów wokół tego tematu. Czy uda się stworzyć wspólny front środowiska?
? Na rynku dzieje się coś dziwnego Uzdrowić rynek książki Raport proponuje kompleksowe, pięciostopniowe rozwiązanie, bo sama ustawa o jednolitej cenie książki nie pomoże w tej sytuacji. Potrzebne są: 1. Ustawa o ochronie rynku książki, w tym: a. jednolita cena okładkowa. Jest to najpopularniejszy typ
„Null” Szczepana Twardocha, udana powieść rozgrywająca się na froncie ukraińskim, jest bardziej oszczędna niż jego dotychczasowe książki. Puentę do niej właśnie dopisuje życie.
Autor przypomina, że w sprzyjających warunkach ludzie zgadzają się na zło, podtrzymują terror, podlizują się dyktatorowi.
Powinien powstać przekład angielski, bo nie znam takiej korespondencji dwu pisarek, pisanych w takiej intensywności, szczerości – mówi Sylwia Chwedorczuk.
Te wiersze są zaczepne, skłaniają, żeby podjąć grę. Warto wracać po kilka razy, nawet jeśli „wiersz puści cię z torbami”.
Grochów to dzielnica Warszawy, ale może i pewien stan istnienia lub zaburzenia tożsamości, jak to opisuje Marek Bieńczyk w książce, która bywa esejem i fikcją jednocześnie.
Najmniej znany najwybitniejszy film w dziejach kina, twórcy albumu epoki i komediowa opowieść o dwu Polskach.
Czy już mówicie do kota, psa albo do siebie? Wzruszają was stare piosenki? Czy to już wiek środka? W pierwszym odcinku nowego podkastu „Polityki” Justyna Sobolewska rozmawia z Katarzyną Sobczuk, filozofką, artystką i autorką eseju „Mała empiria”.
W podkaście „Polityka o książkach” Justyna Sobolewska rozmawia z Katarzyną Sobczuk, filozofką i artystką, autorką głośnej książki „Mała empiria” (wyd. Dowody). Czy już mówicie do kota, psa albo do siebie? Czy wzruszają was stare piosenki? Czy to już wiek środka? Autorka w
Dostajemy dzieło, które jest jednocześnie reportażem i esejem.
W moim związku ciche dni są tylko w dwóch momentach życiowych: gdy kłócimy się o literaturę lub gdy Legia przegrywa albo remisuje – mówi Jul Łyskawa, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii książka za powieść „Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców”.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Pierwszą odmowę wydawniczą dostał pan jako dziewiętnastolatek? JUL ŁYSKAWA: – Tak. Poradzili mi wtedy w wydawnictwie, żebym napisał kryminał, bo będzie na to moda. Dla nastolatka był to cios w serce. Straszna to była książka zresztą. Te wcześniejsze rzeczy ocierały
24 stycznia zmarł Marcin Wicha, pisarz i grafik, felietonista „Polityki”. Miał 52 lata.
Ponad ćwierć wieku wierzyłam, że już za chwilę jako osoby LGBTQ będziemy mieć w Polsce równe prawa. A tu nic – mówi pisarka.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Takiej intymnej książki o wspólnym życiu kobiet jeszcze w Polsce nie było.RENATA LIS: – Dowiedziałam się o notatniku Marii Dulębianki, który zaczęła pisać, kiedy umierała Konopnicka. Zielony, podłużny notes, przechowują go dzisiaj we Lwowie w Bibliotece Narodowej
Książka Eriki Jong „Strach przed lataniem” dała głos kobiecej seksualności. Pół wieku później Miranda July w powieści „Na czworakach” rozbija kolejne tabu – wokół menopauzy.
Marcin Wicha uczulał na słowa i na to, żeby nie nadużywać wielkich liter i patosu. Nie możemy teraz napisać, że był wielkim pisarzem, a przecież był. Powinniśmy znaleźć inne słowo. On by potrafił.
Sobczuk nazywa to, co znamy, ale czego sobie zwykle nie uświadamiamy.
Ten mały i pomijany utwór okazuje się bardzo pojemny.
Powieść niezwykle gęsta, trudno wejść w ten świat, ale kiedy damy się prowadzić narracji, okazuje się wciągający i bujny.