Za powieść „Zaufanie” Hernan Diaz otrzymał Nagrodę Pulitzera (razem z Barbarą Kingsolver i jej „Demonem Copperheadem”) i nic dziwnego, bo to znakomita książka
Widzimy rozkojarzonego mężczyznę z głową w chmurach, delikatnego i uwodzicielskiego, który potrafił w tajemniczy sposób cały galimatias i ciężar życia zamieniać w lekkość, żart, sztukę.
27 listopada zmarł w wieku 66 lat pisarz Paweł Huelle: gdańszczanin, laureat Paszportu POLITYKI, autor m.in. „Weisera Dawidka”, jednej z najważniejszych powieści XX w., która rozpoczęła nową epokę.
Nowa powieść Salmana Rushdiego jest baśnią stylizowaną na epos staroindyjski.
27 listopada w wieku 66 lat zmarł pisarz Paweł Huelle: gdańszczanin, laureat Paszportu POLITYKI, autor m.in. „Weisera Dawidka”, jednej z najważniejszych powieści XX w., która rozpoczęła nową epokę.
Ta podróż śladem zdjęć jest fascynująca, zmusza nas do zadawania sobie pytań, co właściwie widzimy i co tu się nie zgadza?
Sztuczna inteligencja najbardziej, jak się okazuje, potrzebuje poetów. A przewidział to już Stanisław Lem. Jak rysuje się przyszłość literatury w dobie AI?
W cyklu „Jedna książka” tym razem rozmawiamy o opowiadaniach Grzegorza Bogdała „Idzie tu wielki chłopak” (wyd. Czarne). Gośćmi Justyny Sobolewskiej są Zofia Król i Piotr Kofta.
Justyna Sobolewska. *** Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby w pełni skorzystać z możliwości słuchania i czytania tekstów naszych autorów z bieżących i archiwalnych numerów „Polityki” i wydań specjalnych, dołącz do grona prenumeratorów Polityka.pl.
Kempowski obnaża ludzką zdolność do samooszustwa.
To była bardzo ważna książka w Ukrainie, bo zbiera głosy znanych pisarzy i pisarek o początku wojny.
W marcu 1968 r. zapytałem Mieczysława Rakowskiego: Czy mam emigrować? Odpowiedział bez wahania: „Masz zostać i to wszystko opisać”. I tak zrobiłem – mówi pisarz Józef Hen w przededniu swoich setnych urodzin.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Jak to jest mieć sto lat? JÓZEF HEN: – To jest niespodzianka. W każdym razie żyję, wolę to niż inne przypadki. Co się panu śni? Moje sny są zdumiewająco realistyczne. Czasem zastanawiam się, czy coś się działo, czy ja tylko śniłem. Ale jak śni mi się, że dostaję
Rejmer pokazuje z wielką wnikliwością życie na krawędzi.
Powojenna historia tych ziem jest odtrutką na polski romantyzm. To pozytywistyczne doświadczenie podźwignięcia ogromnej krainy, która nie była mlekiem i miodem płynąca – mówi Zbigniew Rokita o swojej nowej książce „Odrzania. Podróż po Ziemiach Odzyskanych”.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Co to za kraina ta Odrzania? ZBIGNIEW ROKITA: – Kraina, którą długo nazywaliśmy Ziemiami Odzyskanymi. Chciałem znaleźć słowo, które zastąpiłoby pojęcie Ziem Odzyskanych, bo ma propagandowy rodowód. Obserwowałem reakcję Odrzan i Odrzanek na to hasło: o ile we
Opowieść Pazińskiego sprawia, że możemy patrzeć na obrazy z różnych stron, zresztą nie tylko na obrazy, ale na wszystkich, którzy przeglądali się w tym malarstwie, i wreszcie na nas samych.
Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury – tym razem zgodnie z oczekiwaniami – otrzymał norweski pisarz i autor dramatów Jon Fosse.
Historia książkowych zakazów w Stanach Zjednoczonych jest długa, ale wyrzucanie ze szkolnych i publicznych bibliotek niewłaściwych tytułów ostatnio mocno przybrało na sile.
Na rysunku krążącym w internecie ekshibicjonista przed szkołą odsłania płaszcz, a tam książki: „Hej, dzieciaki!” – woła. Na innym grupa z widłami i łopatami hałasuje po nocy: „Co się dzieje? A nie, to rodzice idą wyrzucać książki ze szkoły”. 1 października rozpoczął
„Stramer” Mikołaja Łozińskiego, laureata Paszportu POLITYKI, doczekał się kontynuacji w postaci powieści „Stramerowie”, która opowiada wojenne i tużpowojenne losy sześciorga rodzeństwa.
Zdania w nagrodzonej powieści Zyty Rudzkiej tną jak noże, narzucają rytm lektury tak, że z impetem wchodzimy w ten monolog wdowy po dżokeju, która szuka butów do trumny.
W kolejnym odcinku naszego cyklu „Jedna książka” rozmawiamy o powieści „Łakome”, w której życie jest śmiercią, a śmierć jest życiem.
W „Kulturze na weekend” w cyklu „Jedna książka” o powieści „Łakome” Małgorzaty Lebdy (Wydawnictwo Znak) Justyna Sobolewska rozmawia z Joanną Mąkowską, literaturoznawczynią i krytyczką, i krytykiem Piotrem Koftą. To pierwsza proza autorki kilku książek poetyckich
Ta powieść, przy całej sprawności narracji, nie daje możliwości wejścia w głąb, tylko pozostawia czytelnika za szybą.
„Mrożek” Anny Nasiłowskiej, czyli pierwsza pełna biografia pisarza, przynosi jego portret na tle historycznych napięć, dobrze wpisany w kontekst. Nie jest to biografia demaskatorska, ale odsłania różne tajemnice.
Popularność nurtu cosy crime na świecie to w dużej mierze sukces trylogii Richarda Osmana, brytyjskiego prezentera telewizyjnego i komika.
Wyjaśnianie zbrodni leży w naturze człowieka, a prywatne dochodzenia zwracają często uwagę na to, co przegapiono w śledztwie – opowiada pisarka Rebecca Makkai o swojej nowej bohaterce, autorce kryminalnego podkastu.
nikt”. Nowa powieść przenosi nas do 1995 r., kiedy to na kampusie liceum Granby’ego w stanie New Hampshire ginie współlokatorka głównej bohaterki. JUSTYNA SOBOLEWSKA: – „Mam do pani kilka pytań”, tak zaczyna się niemal każdy wywiad o tej książce. Ja chciałam zacząć od
Z tej intrygującej siódemki 1 października jury wybierze laureatkę lub laureata, który otrzyma 100 tys. zł.
powojennej rzeczywistości, o wysłannikach, którzy negocjowali ceny ocalonych z Zagłady żydowskich dzieci, i pokazuje ich dalsze losy. Ilona Wiśniewska w swojej książce przenosi nas na koniec świata. Z tej intrygującej siódemki 1 października jury wybierze laureatkę lub laureata, który otrzyma 100 tys
Mistrzostwo literackie polega tu na umiejętnym operowaniu napięciem, które sprawia, że dostajemy opowieści przygodowe, pełne zwrotów akcji i czarnego humoru.
Proza Lebdy jest wyjątkowa, bo udało jej się stworzyć w tej książce mikrokosmos, w którym wszystko jest ze sobą połączone – chore i pełne życia zarazem.
W tle jest huta, niespełniona nadzieja, moloch, który kładzie się cieniem na życiu.
Spory wokół literatury Ukrainy i Rosji, jakie rozgorzały ostatnio na Zachodzie, to ważne zmaganie o kulturową „soft power”. Bo – jak pisała Oksana Zabużko – zwycięstwo zależy również od tego, kto opowie lepszą historię.
Po co po raz kolejny przekładać klasykę i co z tej klasyki można dziś wyczytać – o tym w kolejnym odcinku naszego kulturalnego podkastu przy okazji nowego wydania „Światłości w sierpniu”.
rozmaitych strażników moralności. Ale też znajdziemy tu „mały heroizm”, wytrwałość i wzajemną troskę. O tym wszystkim Piotr Tarczyński i Michał Tabaczyński rozmawiają z Justyną Sobolewską. *** Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również dzięki wsparciu naszych
Każde z opowiadań wyprowadza czytelnika ze znanej rzeczywistości, poza spodziewane kody literackie, wyobraźnia jest nieograniczona.
Zaczyna się od pożądania. Pierwszy raz zobaczyli się w pubie w Londynie. Ona była ze swoim chłopakiem, on nie mógł oderwać od niej wzroku.
W malarstwie Czapskiego najciekawsze rzeczy działy się bardzo późno, u schyłku życia.
Smutek po śmierci Cormaca McCarthy’ego oddalają nieco dwie jego ostatnie książki, ale to odejście jednego z najważniejszych pisarzy amerykańskich. Co z jego literackim pokoleniem?
Górniak lepi tę przewrotną opowieść z pustki, nudy życia i pozoru komunikacji.
„Dwie powieści ruchu”? A może dwie powieści tripu? Dyskutujemy o drugiej książce szeroko komentowanego młodego pisarza.
W „Kulturze na weekend” w cyklu krytycznym „Jedna książka” rozmowa o „Dwu powieściach ruchu” Mateusza Górniaka z wydawnictwa Filtry, a gośćmi Justyny Sobolewskiej są Katarzyna Mierzyńska-Sawicka i Maciej Jakubowiak. Premiera drugiej książki Górniaka zbiegła się z
Bufalino w swoim teatrze pozorów i marionetek ocala opowieść, która ma nawet władzę nad śmiercią.
, jest władcą opowieści i pamięci. Bufalino w swoim teatrze pozorów i marionetek ocala opowieść, która ma nawet władzę nad śmiercią. Gesualdo Bufalino, Kłamstwa nocy, przeł. Halina Kralowa, Officyna, Łódź 2023, s. 175 Posłuchaj rozmowy Justyny Sobolewskiej z tłumaczką Haliną Kralową:
Nie wiemy dziś, jak opowiadać o mężczyznach. Często opisujemy męskość krytycznie, ale co może być pozytywnym wzorcem? Może próba czułości, miłosierdzia do samego siebie – mówi scenarzysta serialu „Warszawianka” Jakub Żulczyk.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Serial „Warszawianka” w reżyserii Jacka Borcucha z twoim scenariuszem ma wreszcie premierę na platformie SkyShowtime, dlaczego to tak długo trwało? JAKUB ŻULCZYK: – Powiedzmy, że były pewne komplikacje natury korporacyjnej, ale „Warszawianka
Bohatera „Lekcji” Iana McEwana drażnią pisarze brytyjscy w dobrych marynarkach.
Ta opowieść nie układa się w żadną całość. Widać wyraźnie, że książka jako przedłużenie mediów społecznościowych po prostu nie działa.
Napisałem książkę, żeby nie dało się powiedzieć, że tego nie ma. Ci, którzy ratują, zostali porzuceni przez nas wszystkich – mówi Mikołaj Grynberg, którego książka „Jezus umarł w Polsce”, z rozmowami z białoruskiej granicy, ukaże się za kilka tygodni.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Dlaczego zdecydowałeś się napisać książkę o granicy białoruskiej? Do tej pory zajmowałeś się tożsamością żydowską. MIKOŁAJ GRYNBERG: – Pierwszy raz w swojej pisarskiej historii miałem poczucie misji. Zaprosili mnie. Przyjechałem tam w grudniu 2021 r., powiedzieli
Pod nazwą „folk noir” kryje się opowieść o upiorach rodem z podań ludowych, które ożywia wprawną ręką Justyna Hankus.
ożywiać tę warstwę folkloru, która była u nas zaniedbana nie tylko w literaturze. A w ostatnich latach dochodzi do głosu w różnych dziedzinach sztuki. „Potem już nic nie było. I nigdzie nikogo. Las zamknął się cicho, zamilkł” – pisze. Ale to nie koniec, bo ktoś znowu po latach może zostać wezwany do lasu. Justyna Hankus, Dwie i pół duszy. Folk noir, Wyd. Powergraph, Warszawa 2023, s. 304
Powieść Ingi Iwasiów prowokuje do zastanowienia się nad niezrealizowanymi ścieżkami życia. Jak udała się ta mozaikowa konstrukcja złożona z monologów? Jak nasze życie jest przekształcane przez technologię? Jakimi autorami śmieci jesteśmy?
niezrealizowanymi ścieżkami życia. Jak udała się ta mozaikowa konstrukcja złożona z monologów? Jak nasze życie jest przekształcane przez technologię? Jakimi autorami śmieci jesteśmy? O śmiechu i ironii, które sprawiają, że nie jest to kolejna opowieść typu „gadu-gadu apodziadu”, o końcu świata w tonacji tragicznej, ale książka o intensywności życia – Piotr Sadzik i Paulina Małochleb rozmawiają z Justyną Sobolewską.
Naturą nagród jest to, że zawsze czegoś brakuje, ale tym razem więcej w tym zestawie cieszy.
Bieńkowskiego „Trzymałem węża w garści” o wiejskich muzykantach. Naturą nagród jest to, że zawsze czegoś brakuje, ale tym razem więcej w tym zestawie cieszy. Laureata poznamy 1 października. Fundatorami Nike są „Gazeta Wyborcza” i Fundacja Agory. Nominacje do Literackiej
Ta książka może dotrzeć do najmłodszych, rodzicom z kolei daje wskazówki, jak rozmawiać z dzieckiem.
Książka, która pokazuje, jak szukać pomocy, jak rozmawiać, jak radzić sobie z lękiem, atakami paniki i samotnością.
Dostajemy coś, co przypomina bardziej zbiór złotych myśli niż powieść.
Instytucje państwowe są podkopywane. To najgroźniejszy rodzaj przemocy, bo jej sprawcą jest bliski, który powinien troszczyć się o nasze bezpieczeństwo – mówi o swoim kraju izraelska pisarka Zeruya Shalev, której nowa, znakomita powieść „Los” właśnie się ukazała po polsku.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – W powieściach opisuje pani związki miłosne i właśnie w ten sposób w prasie niemieckiej interpretowała pani ostatnie wydarzenia polityczne: jako tragiczny związek miłosny między premierem Beniaminem Netanjahu i Państwem Izrael. Państwo, które kochał, zawiodło go
Siła życia jest w tej powieści bardzo odczuwalna i zaraźliwa.
Zapomnijcie o okrutnych zbrodniach i psychopatycznych mordercach. Nadeszły czasy cosy crime. W Polsce w tym nurcie świetnie sobie radzi Katarzyna Gacek, autorka cyklu powieści o Agencji Detektywistycznej Czajka.
Autor bestsellerowej „Anomalii” tym razem opowiada o swojej rodzinie i dorastaniu, ale w tonacji nietypowej dla książek autobiograficznych, bo pozbawionej nostalgii czy rozpamiętywania krzywd i traum – lekkiej i autoironicznej.