Szukana fraza:Janusz Wróblewski
Janusz Wróblewski
-
Kultura
Michał Urbaniak nie żyje. „Zawsze robiłem tylko to, co chciałem, i grałem, jak chciałem”
Michał Urbaniak: wybitny jazzman, saksofonista, skrzypek, kompozytor. Miał 82 lata. Przed laty opowiadał „Polityce” o swoim debiucie aktorskim w „Moim rowerze”, zaletach i pułapkach zawodu muzyka.
„Polityce” w listopadzie 2012 r. Janusz Wróblewski: Biorąc pod uwagę pańską gotowość do podejmowania ryzyka artystycznego, należałoby zapytać, dlaczego tak późno zdecydował się pan zostać gwiazdą filmową?Michał Urbaniak: To przypadek. Wszystko wymyślili Piotr Trzaskalski z Piotrem Śliskowskim
Janusz Wróblewski20.12.2025Polityka 46.2012 (2883) z dnia 14.11.2012; Kultura; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Mam 21 lat” -
Wydania specjalne
Jan Englert: Teatr powinien delikatnie dotykać, nie pouczać
W rozmowie z „Polityką” opowiada o tym, czym jest dla niego teatr i jak go rozumie, 22 latach spędzonych na stanowisku dyrektora Teatru Narodowego oraz pożegnalnym „Hamlecie”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Zanim porozmawiamy o odejściu z Teatru Narodowego, chciałbym wrócić do pana początków jako dyrektora artystycznego tej instytucji. Pamięta pan, w jakich okolicznościach został powołany?JAN ENGLERT: – Jak zawsze zadecydował przypadek. Nie zgłaszałem się, by zostać
Janusz Wróblewski17.12.2025 -
Kultura
Łukasz Żal dla „Polityki”: Przymierałem głodem. Wtedy przyszła propozycja pracy przy „Idzie”
Przymierałem głodem, pomagali mi rodzice, zacząłem się zastanawiać nad zmianą zawodu. Wtedy przyszła propozycja pracy przy „Idzie” – mówi Łukasz Żal, autor zdjęć do filmu „Hamnet” i jeden z faworytów do oscarowych nominacji.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: W szkołach uczą, że „Hamlet” to dramat zemsty, pojedynek rozumu i namiętności. Ale że to historia o stracie dziecka i żałobie samego Szekspira, mało kto słyszał. ŁUKASZ ŻAL: Dla mnie również było olbrzymim zaskoczeniem, że za napisaniem tego dramatu kryła się taka
Janusz Wróblewski16.12.2025Polityka 51/52.2025 (3545) z dnia 16.12.2025; Kultura; s. 118Oryginalny tytuł tekstu: „A jednak kręci” -
Kultura
10 najlepszych polskich filmów roku według „Polityki”. Sztuka filmowa przez wielkie S
Autorskie podsumowanie 2025 roku w polskiej kinematografii.
Najlepsze według „Polityki” w 2025: Polskie książkiZagraniczne książkiPolskie filmyZagraniczne filmySerialePolskie płytyZagraniczne płytyKomiksySpektakleGryWydarzenia w muzyce poważnejWydarzenia w świecie sztuki 10 najlepszych polskich filmów roku: 1. Pociągi, reż. Maciej Drygas
Janusz Wróblewski16.12.2025Polityka 51/52.2025 (3545) z dnia 16.12.2025; Afisz. Autorskie podsumowania 2025 roku; s. 114Oryginalny tytuł tekstu: „Film – Polska” -
Kultura
10 najlepszych zagranicznych filmów roku według „Polityki”. Przewrotne widowiska i poematy
Podsumowujemy rok w światowym kinie.
Najlepsze według „Polityki” w 2025: Polskie książkiZagraniczne książkiPolskie filmyZagraniczne filmySerialePolskie płytyZagraniczne płytyKomiksySpektakleGryWydarzenia w muzyce poważnejWydarzenia w świecie sztuki 10 najlepszych zagranicznych filmów roku: 1. Jedna bitwa po drugiej, reż
Janusz Wróblewski16.12.2025Polityka 51/52.2025 (3545) z dnia 16.12.2025; Afisz. Autorskie podsumowania 2025 roku; s. 114Oryginalny tytuł tekstu: „Film – świat” -
Wydania specjalne
Andrzej Wajda: Najpiękniejsze jest to, czego się nie zrobiło
Rozmowa z Andrzejem Wajdą o „Powidokach”, stalinizmie, Polsce i „dobrej zmianie”.
Janusz Wróblewski: – 6 marca kończy pan 90 lat. Czuje się pan szczęśliwy, spełniony?Andrzej Wajda: – Wie pan, że chyba mogę tak powiedzieć. Nigdy nie przypuszczałem, że przeżyję wojnę. Potem znalazłem dla siebie miejsce w Akademii Sztuk Pięknych, szkole filmowej, kinematografii
Janusz Wróblewski16.12.2025 -
Wydania specjalne
Agnieszka Holland: Za parę lat możemy mieć wojnę światową. W kinie tego nie widać
Za parę lat możemy mieć wojnę światową. Do głosu dochodzą ekstremiści. A w kinie tego nie widać albo jest to skwitowane kilkoma słusznymi banałami – mówi Agnieszka Holland.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Nie ma już na stanowisku szefa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, budzącego postrach Radosława Śmigulskiego. W niesławie odszedł Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Czy jest sens mówić o nowym otwarciu w polskim kinie?AGNIESZKA HOLLAND: – Tak
Janusz Wróblewski16.12.2025 -
Kultura
Agnieszka Grochowska dla „Polityki”: Psychika jest skomplikowana i chyba dlatego robimy filmy
W filmach dajemy miejsce ludziom, którzy stoją na krawędzi, i staramy się nie czuć od nich lepsi – mówi Agnieszka Grochowska, odtwórczyni głównej roli w dramacie społecznym „Brat”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – „Interesuje mnie już tylko przekraczanie granic, zmiana, popełnianie błędów, dużo bardziej niż lęk przed nimi” – powiedziałaś pięć lat temu w wywiadzie dla „Elle”. Podtrzymujesz tę deklarację? AGNIESZKA GROCHOWSKA: – Tak. Interesuje
Janusz Wróblewski12.12.2025Polityka 50.2025 (3544) z dnia 09.12.2025; Kultura; s. 88Oryginalny tytuł tekstu: „Najtrudniej zagrać siebie” -
Film
Recenzja filmu: „Zgiń kochanie”, reż. Lynne Ramsay
Biorąc udział w tym budzącym kontrowersje projekcie, Jennifer Lawrence znów zasłużyła na nominację do Oscara. Gra niestabilną emocjonalnie pisarkę, której zachowanie ulega zmianie po urodzeniu synka.
Janusz Wróblewski09.12.2025Polityka 50.2025 (3544) z dnia 09.12.2025; Afisz. Premiery; s. 76Oryginalny tytuł tekstu: „Głód doznań” -
Kultura
Scarlett Johansson dla „Polityki”: Bardzo rzadko wpada mi w ręce tekst taki jak ten
Z perspektywy 40-letniej aktorki bycie ikoną seksu wydaje mi się już dość zabawną przeszłością – mówi Scarlett Johansson, amerykańska aktorka, debiutująca „Eleanor Wspaniałą” w roli reżyserki filmowej.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Skąd się u pani wzięła potrzeba reżyserowania? Miała pani jakieś szczególne powody, aby nakręcić film o 94-latce trafiającej do grupy wsparcia dla ocalałych z Holokaustu? SCARLETT JOHANSSON: – Czytam mnóstwo scenariuszy, oglądam wiele filmów i bardzo rzadko wpada mi
Janusz Wróblewski07.12.2025Polityka 49.2025 (3543) z dnia 02.12.2025; Kultura; s. 70Oryginalny tytuł tekstu: „Odzyskałam głos” -
Film
Recenzja filmu: „Sny o pociągach”, reż. Clint Bentley
Medytacja o złożoności, tragizmie, ulotności ludzkiego losu, wsłuchana w podteksty i rytm poetyckiej prozy dwukrotnie nominowanego do Nagrody Pulitzera Denisa Johnsona, śmiało może się ubiegać o miano najsubtelniejszego filmu roku.
Janusz Wróblewski02.12.2025Polityka 49.2025 (3543) z dnia 02.12.2025; Afisz. Premiery; s. 67Oryginalny tytuł tekstu: „Walka o spokój” -
Film
Recenzja filmu: „Brat”, reż. Maciej Sobieszczański
Można by rzec: kino moralnego niepokoju w pełnej krasie, ale to krzywdzące uproszczenie.
Janusz Wróblewski02.12.2025Polityka 49.2025 (3543) z dnia 02.12.2025; Afisz. Premiery; s. 67Oryginalny tytuł tekstu: „Czcij ojca swego” -
Film
Recenzja filmu: „Norymberga”, reż. James Vanderbilt
Friedrich Nietzsche przestrzegał, by ci, co walczą z demonami, uważali, by samemu nie stać się jednym z nich. Bardziej poetycka wersja tego aforyzmu głosi, by nie spoglądać w otchłań, bo ona również patrzy na nas. „Norymberga” jest ciekawym rozwinięciem tej myśli.
Janusz Wróblewski25.11.2025Polityka 48.2025 (3542) z dnia 26.11.2025; Afisz. Premiery; s. 78Oryginalny tytuł tekstu: „Fascynacja złem” -
Film
Recenzja filmu: „Ministranci”, reż. Piotr Domalewski
Brawurowa odpowiedź na hipokryzję polskiego Kościoła, ślepego i głuchego na wyzwania współczesnego świata.
Janusz Wróblewski18.11.2025Polityka 47.2025 (3541) z dnia 19.11.2025; Afisz. Premiery; s. 78Oryginalny tytuł tekstu: „Czterech wiernych” -
Kultura
Jan Komasa o filmie „Rocznica”: To miała być orwellowska baśń. Krytyka alt right to intelektualna łatwizna
To miała być orwellowska baśń, ćwiczenie myślowe: oto pojawia się radykalny, populistyczny ruch łączący program wszystkich partii – mówi o swoim nowym filmie „Rocznica” reż. Jan Komasa.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Porozmawiajmy o twoich zagranicznych dokonaniach. Zacznijmy od amerykańskiego snu. Wydaje się, że w twoim wypadku się spełnia. JAN KOMASA: – Pięć lat temu hollywoodzkie studio wyłożyło na realizację „Rocznicy” 11 mln dol. Wykorzystałem okienko możliwości
Janusz Wróblewski18.11.2025Polityka 47.2025 (3541) z dnia 19.11.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Komasa bez granic” -
Film
Recenzja filmu: „Frankenstein”, reż. Guillermo del Toro
Projekt marzeń, stanowiący kulminację gotyckich zainteresowań eksplorowanych właściwie od zawsze przez autora „Kształtu wody”, budzi zachwyt głównie na poziomie oprawy plastycznej.
Janusz Wróblewski10.11.2025Polityka 46.2025 (3540) z dnia 10.11.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Nowy Adam” -
Kultura
Polecamy w tym tygodniu: biografia Tyma, Haneke, najlepsze filmy z Azji
Aneta Kyzioł, Janusz Wróblewski, Jakub Demiańczuk10.11.2025Polityka 46.2025 (3540) z dnia 10.11.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Kultura
Zdjęcia i gwiazdy. Rusza 33. Międzynarodowy Festiwal Filmowy EnergaCAMERIMAGE
Spośród wielu wydarzeń specjalnych warto wymienić polską premierę dokumentu „Megadoc” Mike’a Figgisa oraz pokaz debiutu reżyserskiego Scarlett Johansson.
Janusz Wróblewski10.11.2025Polityka 46.2025 (3540) z dnia 10.11.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Zdjęcia i gwiazdy” -
Film
Recenzja filmu: „Dom dobry”, reż. Wojciech Smarzowski
Wiadomo, że kino Wojciecha Smarzowskiego dostarcza silnych emocji, że potrafi drażnić, prowokować, zmuszać do zastanowienia, a najczęściej szokuje.
Janusz Wróblewski04.11.2025Polityka 45.2025 (3539) z dnia 04.11.2025; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Cztery ściany piekła” -
Film
Recenzja filmu: „Bugonia”, reż. Yorgos Lanthimos
Obrazoburcze, dekadenckie widowisko greckiego wizjonera lubującego się w obnażaniu ludzkiej głupoty na pierwszy rzut oka wydaje się groteskową komedią. W rzeczywistości stanowi gęstą tematycznie i niepokojąco aktualną refleksję nad nieuchronnym upadkiem cywilizacji.
Janusz Wróblewski04.11.2025Polityka 45.2025 (3539) z dnia 04.11.2025; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Psychodeliczny odlot” -
Kultura
„Bugonia”: trochę „Misery”, trochę „Marsjanie atakują!”. Lanthimos kpi z Ameryki Trumpa
W nowym filmie Yorgos Lanthimos w szyderczy sposób rozprawia się z konspiracjonizmem, najtrwalszym aspektem życia politycznego w USA. Amerykańska demokracja jest tu martwa, choć nikt nie zauważył momentu jej śmierci.
Janusz Wróblewski04.11.2025Polityka 45.2025 (3539) z dnia 04.11.2025; Kultura; s. 88Oryginalny tytuł tekstu: „Goła paranoja” -
Film
Recenzja filmu: „Dom pełen dynamitu”, reż. Kathryn Bigelow
To nie jest napakowane testosteronem kino akcji, chociaż ekstremalnych emocji w nim nie brakuje.
Janusz Wróblewski28.10.2025Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Afisz. Premiery; s. 70Oryginalny tytuł tekstu: „Przed apokalipsą” -
Kultura
Świat według Lanthimosa. W najnowszym filmie kpi z Ameryki Trumpa
W nowym filmie Yorgos Lanthimos w szyderczy sposób rozprawia się z konspiracjonizmem, najtrwalszym aspektem życia politycznego w USA. Amerykańska demokracja jest tu martwa, choć nikt nie zauważył momentu jej śmierci.
Janusz Wróblewski28.10.2025Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Kultura; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Goła paranoja” -
Kultura
Odszedł Maciej Karpiński. Wybitny dramaturg, współpracownik Wajdy. Miał duszę gawędziarza
Odszedł Maciej Karpiński, wybitny dramaturg, krytyk literacki i teatralny, pedagog. Jeden z pierwszych zawodowych scenarzystów w polskiej kinematografii. Za miesiąc skończyłby 75 lat.
wizyty niemieckiego producenta Manfreda Durnioka Karpiński razem z Januszem Głowackim zostali przez Wajdę poproszeni o scenariusz inspirowany postacią Judasza Iskarioty, czarnego charakteru Ewangelii. Powstała fabuła o grupie radykalnych rewolucjonistów czy wręcz terrorystów, podążających za
Janusz Wróblewski25.10.2025 -
Kultura na weekend
Agnieszka Holland o filmie „Franz Kafka”. Tajemnica kluczowego ujęcia: zdarzył się wtedy mały cud
Kiedy i dlaczego Franz Kafka stał się dla Agnieszki Holland „jednym z najważniejszych i najbardziej inspirujących pisarzy”?
Januszem Wróblewskim Holland w bardzo osobisty sposób wyjaśnia te kwestie, ale też zdradza m.in. pewną tajemnicę, nazwaną przez nią małym cudem, który wydarzył się w trakcie nagrywania kluczowego ujęcia w praskiej synagodze.
Janusz Wróblewski24.10.2025 -
Film
Recenzja filmu: „Franz Kafka”, reż. Agnieszka Holland
Agnieszka Holland stworzyła zaskakująco odważny, pogłębiony intelektualnie portret artysty, bliższy esejowi niż klasycznej biografii.
Janusz Wróblewski21.10.2025Polityka 43.2025 (3537) z dnia 21.10.2025; Afisz. Premiery; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Prorok zagłady” -
Kultura
Nie przegap! Polecamy: Warszawa w budowie, „Światłoczuła” w streamingu i operowy „Zły”
Piotr Sarzyński, Janusz Wróblewski21.10.2025Polityka 43.2025 (3537) z dnia 21.10.2025; Afisz. Premiery; s. 85Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Film
Recenzja filmu: „Po polowaniu”, reż. Luca Guadagnino
Jest to przewrotny thriller psychologiczny, w którym Julia Roberts wciela się w szanowaną wykładowczynię filozofii Uniwersytetu Yale.
Janusz Wróblewski14.10.2025Polityka 42.2025 (3536) z dnia 14.10.2025; Afisz. Premiery; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „W labiryncie winy” -
Film
Recenzja filmu: „LARP. Miłość, trolle i inne questy”, reż. Kordian Kądziela
Świat wymaga odgrywania określonych ról. Niektórzy lepiej odnajdują się w mundurze komendanta policji, inni w stroju elfa.
Janusz Wróblewski14.10.2025Polityka 42.2025 (3536) z dnia 14.10.2025; Afisz. Premiery; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Wejście smoka” -
Kultura
Smarzowski dla „Polityki”: Dla mnie Polska podzielona jest na trzy części. Do prawej strony nie dotrę
Pośrodku są ci, którzy mają wywalone, są niezdecydowani albo zajęci życiem. O ich uwagę chciałbym zawalczyć – mówi reżyser Wojciech Smarzowski, autor „Domu dobrego”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: Oglądając „Dom dobry”, trudno pozbyć się wrażenia, że mężczyźni w naszym kraju to sadyści i psychopaci. WOJCIECH SMARZOWSKI: Nieprawda. Przemocowych jest mniej niż ślepych. To znaczy niereagujących albo reagujących za słabo. No i siłą rzeczy to narzuciła historia
Janusz Wróblewski12.10.2025Polityka 41.2025 (3535) z dnia 07.10.2025; Kultura; s. 88Oryginalny tytuł tekstu: „Bardzo ciemne emocje” -
Kultura na weekend
Oślizgłe macki, wiadome siły. Czy Trump to też produkt teorii spiskowych?
Każde pokolenie Amerykanów miało swój spisek. Ale może to, co wygląda na paranoję, jest tylko rozpaczliwą próbą wyjaśnienia mętnej rzeczywistości za wszelką cenę?
przekonanie, że rząd systemowo oszukuje obywateli? Czy afera Watergate to punkt krytyczny współczesnej historii, bo paranoja spiskowa została potwierdzona przez fakty? W tym wydaniu „Kultury na weekend” gościem Janusza Wróblewskiego jest Piotr Tarczyński, amerykanista, pisarz, tłumacz
Janusz Wróblewski10.10.2025 -
Film
Recenzja filmu: „Chopin, Chopin!”, reż. Michał Kwieciński
Widowisko biograficzne Michała Kwiecińskiego, który zyskał renomę świetnego reżysera dzięki przejmującemu dramatowi wojennemu „Filip”, przedstawia Fryderyka Chopina zupełnie inaczej niż w znanej Polakom ikonografii.
Janusz Wróblewski07.10.2025Polityka 41.2025 (3535) z dnia 07.10.2025; Afisz. Premiery; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Ponad banał” -
Kultura
Eryk Kulm dla „Polityki”: Chopin był świetnym aktorem. Imprezować kończył o 10 rano
Wyjechałem do Francji, zaszyłem się w górskiej samotni. Ćwiczyłem do ostatniego dnia zdjęciowego – mówi aktor Eryk Kulm, odtwórca głównej roli w superprodukcji „Chopin, Chopin!”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: Michał Kwieciński, producent i reżyser waszego filmu, powiedział mi kiedyś, że Eryk Kulm urodził się, by zagrać Chopina. Zapomniał tylko dodać, że to pan w nim tę myśl zaszczepił. ERYK KULM: Tak, kiedyś po „Filipie” rozmawialiśmy z Michałem przez telefon. On akurat
Janusz Wróblewski03.10.2025Polityka 40.2025 (3534) z dnia 30.09.2025; Temat z okładki; s. 14Oryginalny tytuł tekstu: „Chopin był świetnym aktorem” -
Film
Recenzja filmu: „Droga do Vermiglio”, reż. Maura Delpero
Niebywałej delikatności film wpisujący się w tradycję kina rodzinnego spod znaku Olmiego i braci Tavianich.
Janusz Wróblewski30.09.2025Polityka 40.2025 (3534) z dnia 30.09.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Duch czasów” -
Kultura
Gdynia: teraz młode kino. Giganci bez nagród. Zwycięscy „Ministranci” nie są „Klerem 2”
Złote Lwy zdobyli „Ministranci”, wpisujący się w coraz powszechniejsze nastroje utraty zaufania do Kościoła. A z Gdyni popłynął jasny sygnał pokoleniowej zmiany w polskim kinie.
Janusz Wróblewski z Gdyni30.09.2025Polityka 40.2025 (3534) z dnia 30.09.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Zmiana kadru” -
Kultura
Radu Jude: Nie należy przeceniać wagi kina. Zmienianie świata to zbyt duża odpowiedzialność
Humor jest formą obrony przed bezradnością wobec historii jako niekończącego się ciągu masakr – mówi Radu Jude, reżyser wchodzącego na polskie ekrany filmu „Kontinental ’25”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: Pana „Kontinental ’25” został nakręcony iPhone’em w zaledwie 10 dni. Spotkałem się z opiniami, że powstała rzecz niechlujna, wręcz amatorska, co w przypadku nagradzanego reżysera zastanawia. RADU JUDE: Decyzja o użyciu iPhone’a i szybkim tempie
Janusz Wróblewski30.09.2025Polityka 40.2025 (3534) z dnia 30.09.2025; Kultura; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Kino testujące” -
Film
Recenzja filmu: „Zamach na papieża”, reż. Władysław Pasikowski
Polska kinematografia może być dumna, że ma kogoś takiego jak Władysław Pasikowski.
Janusz Wróblewski23.09.2025Polityka 39.2025 (3533) z dnia 23.09.2025; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Dom bardzo zły” -
Film
Recenzja filmu: „Jedna bitwa po drugiej”, reż. Paul Thomas Anderson
Zamiast nostalgii za przeszłością film staje się wnikliwą analizą ciągłości pewnych amerykańskich problemów, dowodząc, że niestabilność i degeneracja, które Pynchon opisywał, są nadal obecne.
Janusz Wróblewski23.09.2025Polityka 39.2025 (3533) z dnia 23.09.2025; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Rewolucja nie odpuszcza” -
Kultura
Władysław Pasikowski dla „Polityki”: Wojtyła jest postacią tragiczną. Wolimy ułudę od gorzkiej prawdy
Powiem coś, a potem nastąpi atak z każdej ławki Sejmu od lewej do prawej, i jeszcze z galerii – zapowiada Władysław Pasikowski, autor filmu „Zamach na papieża”. I mówi.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Gorzki bardzo ten pana film. WŁADYSŁAW PASIKOWSKI: – Słodko-gorzki. Jak to w życiu jest. Żeby tego nie widzieć, trzeba być ślepym albo mieć bardzo silny mechanizm obronny. Zaczynamy od piaskownicy, wiaderka i łopatki, a kończymy niemal tak samo – przy grobach
Janusz Wróblewski20.09.2025Polityka 38.2025 (3532) z dnia 16.09.2025; Rozmowa Polityki; s. 29Oryginalny tytuł tekstu: „Filmy ze wstydu” -
Kultura na weekend
„1670”: twórcy objaśniają, skąd ten fenomen. I zdradzają ulubione kwestie Jana Pawła
Maciej Buchwald, Kordian Kądziela i Jakub Rużyłło, sprawcy tej sensacji, w rozmowie z nami odnoszą się do fenomenu popularności „1670”.
” w Muzeum Historii Polski, a w rozmowie z Januszem Wróblewskim sprawcy tej sensacji: odpowiedzialni za reżyserię Maciej Buchwald i Kordian Kądziela oraz scenarzysta Jakub Rużyłło, odnoszą się do fenomenu popularności „1670” i zdradzają swoje ulubione mądrości najsłynniejszego Jana Pawła w Polsce. OGLĄDAJ:
Janusz Wróblewski19.09.2025 -
Film
Recenzja filmu: „Sirât”, reż. Oliver Laxe
Przy całej swojej dojrzałej nowoczesności „Sirât” jest dziełem zaskakująco dobrze osadzonym w tradycji.
Janusz Wróblewski16.09.2025Polityka 38.2025 (3532) z dnia 16.09.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Tańcz, tańcz, tańcz” -
Kultura
Robert Redford nie żyje. Ostatni taki amant i polityczny nonkonformista
W wieku 89 lat zmarł Robert Redford, wybitny aktor, utytułowany reżyser, działacz społeczny. W świecie amerykańskiego kina niewielu artystów odcisnęło tak trwałe piętno jak on.
Janusz Wróblewski16.09.2025 -
Kultura
„Franz Kafka” polskim kandydatem do Oscara. Kogo najbardziej ucieszy ta nominacja?
Polskim kandydatem do Oscara 2026 został „Franz Kafka” w reżyserii Agnieszki Holland. Film za miesiąc wejdzie na ekrany. Zagraniczne recenzje są mieszane.
Janusz Wróblewski15.09.2025 -
Film
Recenzja filmu: „Teściowie 3”, reż. Jakub Michalczuk
Walka klas w nowoczesnym ujęciu, ośmieszająca napięcia i kontrasty między średnio uprzywilejowanymi a niższą warstwą społeczną, stała się specjalnością młodej polskiej komedii.
Janusz Wróblewski09.09.2025Polityka 37.2025 (3531) z dnia 09.09.2025; Afisz. Premiery; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Gorzko, ale celnie” -
Film
Recenzja filmu: „Triumf serca”, reż. Anthony D’Ambrosio
O takich filmach zwykło się mówić: edukacyjne, ilustracyjne albo szkolne.
Janusz Wróblewski09.09.2025Polityka 37.2025 (3531) z dnia 09.09.2025; Afisz. Premiery; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Siła wiary” -
Kultura na weekend
„Amadeusz” wraca do kin. Rozwiązujemy zagadkę tego fenomenu
Czy bez „Amadeusza” genialny kompozytor byłby dziś równie obecny w świadomości zbiorowej? Próbujemy to ustalić wspólnie z Michałem Oleszczykiem, autorem podkastu Spoilermaster.
widzowie mierzący się z tym dziełem. Janusz Wróblewski z gościem specjalnym „Kultury na weekend” Michałem Oleszczykiem, autorem popularnego podkastu Spoilermaster poświęconego m.in. klasyce, wychodząc od tych kwestii, próbują rozwikłać zagadkę uniwersalizmu „Amadeusza”. OGLĄDAJ:
Janusz Wróblewski05.09.2025 -
Film
Recenzja filmu: „Eddington”, reż. Ari Aster
Ameryka Trumpa ma swój „Dzień świra”, szkoda tylko, że w to krzywe zwierciadło nie za bardzo chce spojrzeć.
role Jokera oraz Beau z „Bo się boi”. Jego występ to nie przełomowa, lecz godna docenienia kreacja. Ameryka Trumpa ma swój „Dzień świra”, szkoda tylko, że w to krzywe zwierciadło nie za bardzo chce spojrzeć. Rozmowa Janusza Wróblewskiego z Arim Asterem, pt: Histeria kontrolowana. Eddington, reż. Ari Aster, prod. USA, 148 min, w kinach od 5 września
Janusz Wróblewski02.09.2025Polityka 36.2025 (3530) z dnia 02.09.2025; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Dzień świrów” -
Kultura
Ari Aster dla „Polityki”: Szybko się przyzwyczajamy do życia w zaburzonej rzeczywistości
Religia nie umarła, tylko rozproszyła się na drobne, chaotyczne systemy wiary: w marki, influencerów, rytuały wellness, teorie spiskowe – mówi amerykański reżyser Ari Aster, twórca filmu „Eddington”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: „Eddington” to analiza skłóconej Ameryki, w której liberalna demokracja przestaje należycie funkcjonować, a relacje zamieniają się w koszmar. Da się określić, kiedy i jak właściwie ten kryzys się zaczął? ARI ASTER: Nie ma jednej prostej przyczyny. To splot wielu
Janusz Wróblewski02.09.2025Polityka 36.2025 (3530) z dnia 02.09.2025; Kultura; s. 76Oryginalny tytuł tekstu: „Histeria kontrolowana” -
Kultura
Nie przegap! Polecamy: Ogrody POLITYKI w Elblągu, Forman i thriller erotyczny
Jakub Demiańczuk, Aneta Kyzioł, Janusz Wróblewski02.09.2025Polityka 36.2025 (3530) z dnia 02.09.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Kultura
12 zdolnych ludzi. „Polityka” typuje najlepszych scenarzystów w Polsce. Trzeba ich znać
W epoce platform streamingowych skrzydła rozwijają zawodowi scenarzyści. Oto dwunastka najlepszych dziś polskich opowiadaczy filmowych i serialowych historii.
Aneta Kyzioł, Janusz Wróblewski03.08.2025Polityka 31.2025 (3525) z dnia 29.07.2025; Kultura; s. 76Oryginalny tytuł tekstu: „12 zdolnych ludzi”