Utwory są utrzymane w stylu neoklasycznym, któremu Laks pozostał wierny od czasu studiów w Paryżu.
Jeden z najwspanialszych pianistów jazzowych naszych czasów zmarł w wieku 79 lat na zbyt późno wykrytego raka. Stało się to 9 lutego, wiadomość rozeszła się z opóźnieniem.
Wszystkie cztery utwory, efektowne i wysokiej jakości, bardzo adekwatnie interpretuje Marzena Diakun, laureatka Paszportu POLITYKI za 2016 r.
To muzyka wyciszenia i skupienia, w sam raz na ten niełatwy czas.
Młodym zdolnym dyrygentkom łatwiej dziś robić karierę za granicą. Marta Gardolińska obejmie kierownictwo Opery Narodowej Lotaryngii jako pierwsza kobieta i pierwsza Polka.
Sinfonietta Cracovia działa od 1994 r., dzięki Elżbiecie i Krzysztofowi Pendereckim, jako Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.
Jarosław Bester zaaranżował piosenki, i przedwojenne, i wojenne, w stylu tang Astora Piazzolli, co nadspodziewanie do nich pasuje.
(w większości) tang Astora Piazzolli, co nadspodziewanie do nich pasuje. Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias, Bester Quartet, Bajgelman. Get to Tango, Anaklasis
Autorskie podsumowanie 2020 roku w muzyce poważnej.
1. Chopin i Jego Europa, Przed Wielkim Konkursem – festiwale NIFC. Wpisane w czas między lockdownami, odbywające się hybrydowo, mimo ograniczeń zachowały atrakcyjność i obecność międzynarodowych gwiazd. 2. Opera Rara w Krakowie. Festiwal odbył się w styczniu, jeszcze przed pandemią. Bardzo
Niedawna burza w szklance wody wokół korespondencji Chopina może przynieść pewną korzyść: większe zainteresowanie jego listami. Są tego warte, tylko trzeba umieć je czytać.
Od czasu Grażyny Bacewicz (1909–1969) kobieta tworząca muzykę w Polsce nie dziwi. Ale najmłodsze pokolenie idzie całą ławą, co było widoczne na jesiennych festiwalach muzyki współczesnej.
Szwajcarski redaktor muzyczny radia SRF Moritz Weber jest o tym przekonany. Wnioskuje tak z listów Chopina do Tytusa Woyciechowskiego.
Pomysł, by stworzyć operę kameralną z tak wyjątkowej powieści jak „Drach” Szczepana Twardoch wydawał się karkołomny.
Wariacje Goldbergowskie brało na warsztat już wielu pianistów, od Glenna Goulda, poprzez Andrása Schiffa, po – ostatnio – Lang Langa.
Hasłem tegorocznego Sacrum Profanum jest „Młodość” – a 18. edycją festiwal wchodzi w dojrzałość.
” Stefana Węgłowskiego dla zmarłej matki, plastyczki Doroty Grynczel. Na koncercie „Muzyka i sport” usłyszymy nowe utwory Karola Nepelskiego i Dominika Strycharskiego. Twórczość młodych polskich kompozytorów pojawi się też na koncertach „Streamfors”, Royal String Quartet i
Miało to być wydarzenie tegorocznej wiosny, a stało się wydarzeniem jesieni.
Rzadko zdarza się płyta nagrana na pianinie, ale ten to instrument wyjątkowy.
To trzecia płyta dla ECM z udziałem tego jednego z najciekawszych polskich pianistów jazzowych, ale pierwsza solowa – na wcześniejszych wystąpił jako członek Maciej Obara Quartet.
Pandemia dotknęła również świat muzyki. I choć wróciły koncerty na żywo, nowy sezon będzie inny niż zwykle. Najwięcej zmian i ograniczeń dotknie opery i orkiestry symfoniczne.
Muzyka i język – to temat tegorocznej edycji festiwalu, wcześniej zakrojonej szerzej, ale i w pandemicznym ograniczeniu prezentującej ciekawe jego ujęcia.
Ta płyta nie zostawia słuchacza obojętnym.
Rozmowa z Aleksandrą Kuls, laureatką Paszportu POLITYKI w dziedzinie muzyki poważnej.
Dorota Szwarcman: – Na Konkursie im. Wieniawskiego doszła pani do półfinału, ale za to otrzymała pani nagrodę Wandy Wiłkomirskiej i została doceniona przez kapitułę krytyków. Czy te nagrody nadały rozpęd pani karierze?Aleksandra Kuls: – Jak najbardziej, chociaż nie nazywam
"Aktorstwo jest nierozerwalnie związane z pracą intelektualną" - mówi aktorka i reżyserka, laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna.
Dorota Szwarcman: – Jest pani drugą osobą w historii Paszportów „Polityki”, która otrzymała nominację w dwóch kategoriach – prócz muzyki również teatr. Barbara Wysocka: – Podwójna nominacja była dla mnie dużym zaskoczeniem. Nagroda dla aktorki i reżyserki za muzykę
Pieśni Moniuszki w autoryzowanym tłumaczeniu francuskim sprawiają zupełnie inne wrażenie niż po polsku.
Była jedyna w swoim rodzaju, nie dało się jej naśladować. Trudno mówić o niej jako zjawisku z kategorii popkultury, choć wśród niej egzystowała.
Z żalem przerywam karierę śpiewaka – mówi światowej sławy baryton Mariusz Kwiecień, nowy dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej. W tej roli chce przywrócić śpiewakom podmiotowość.
DOROTA SZWARCMAN: – Obejmuje pan stanowisko, wraz z nową dyrektor naczelną Haliną Ołdakowską i dyrektorem muzycznym Bassemem Akiki, w trudnym momencie. Jak wyobraża sobie pan pracę teatru w czasie pandemii? MARIUSZ KWIECIEŃ: – Mam nadzieję, że skoro pierwsza fala była u nas łagodniejsza
We wszystkich utworach poza elektroniką stałym elementem jest akordeon, którego niezwykłe kolory ukazuje Rafał Łuc.
Kolejna płyta z serii firmowanej przez Polskie Radio Chopin, której bohaterami są wybitni polscy pianiści przeszłości, poświęcona jest sztuce wykonawczej Barbary Hesse-Bukowskiej.
Urszula Broll zmarła w lutym w wieku 90 lat, nie doczekawszy swojej retrospektywnej wystawy, w której przygotowywaniu brała jeszcze czynny udział.
Najważniejsze letnie warszawskie festiwale jazzowe jednak się odbędą.
To muzykowanie wyrafinowane i subtelne – takie, jakie jest lubiane w ECM – ale też podszyte podskórną drapieżnością.
To pierwszy solowy album polskiej sopranistki nagrany przez firmę Sony.
Przerwałem pracę zaraz przed premierą, w pełnym napięciu i ferworze walki. I nagle zupełna flauta, to tak, jakby wyłączyć światło albo zgasić silnik samochodu – opowiada wybitny tenor Piotr Beczała.
DOROTA SZWARCMAN: – Był pan w Nowym Jorku i szykował się do premiery „Werthera” Julesa Masseneta w Metropolitan Opera, gdzie miał pan śpiewać tytułową rolę. I wtedy się zaczęło.PIOTR BECZAŁA: – Próbowaliśmy przez trzy tygodnie. To był przełom lutego i marca, więc już było
Beczała w życiu scenicznym dopiero niedawno rozpoczął przygodę z weryzmem, ale ten styl bardzo sprzyja jego rozwojowi artystycznemu.
Informacja o przełożeniu największej tegorocznej polskiej imprezy w dziedzinie muzyki poważnej była do przewidzenia. Zorganizowanie jej jest nawet za kilka miesięcy niemożliwe.
Płytę uzupełnia Koncert klarnetowy, wersja Koncertu altówkowego z 1983 r.
Zmarł Krzysztof Penderecki. Jego nazwisko to emblemat, symbol przewrotu, jaki dokonał się w polskiej muzyce ponad pół wieku temu.
Odszedł ostatni z gigantów tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, która stała się słynna w Europie w latach 60. Zdobył sławę jako bezkompromisowy awangardzista, później w równie bezkompromisowy sposób zwrócił się ku tradycji.
Ludwig van Beethoven, którego 250-lecie urodzin celebrujemy w tym roku, był jednym z pierwszych prawdziwie niezależnych kompozytorów. Wspierających go arystokratów traktował jak równych sobie.
IV Symfonię, na której widnieje dla niego dedykacja. Lichnowskiemu Beethoven zadedykował swój pierwszy opus – trzy tria op. 1 (za których wydanie zapłacił książę), II Symfonię oraz parę sonat fortepianowych, w tym słynną „Patetyczną”. Jemu też zawdzięcza przyjaźń na całe życie z
W dobie koronawirusa, zamkniętych teatrów oraz sal koncertowych niektóre z nich oferują melomanom darmowe streamingi w internecie.
Chcę zainteresować ludzi, którzy nigdy nie poszli na koncert muzyki klasycznej, nigdy nie widzieli opery – mówi Jakub Józef Orliński, laureat Paszportu POLITYKI w dziedzinie muzyki poważnej.
DOROTA SZWARCMAN: – Polscy śpiewacy od lat odnoszą sukcesy na scenach światowych. Pan reprezentuje kolejne młode pokolenie. Co nowego do świata operowego wnoszą młodzi? JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI: – Myślę, że w ostatnich dwóch dekadach wraz z rozwojem technologii do świata opery zawitało
Pojawił się wreszcie na naszej scenie narodowej Piotr Beczała jako Jontek (choć tylko na trzy spektakle), i jest to prawdziwa kreacja.
sztafażu. Rzecz dzieje się w latach 70. w zakopiańskim hotelu Kasprowy (choć dekoracje Borisa Kudlički i kostiumy Doroty Roqueplo są zbyt estetyczne jak na PRL). Halka jest tu pokojówką, Jontek szefem kelnerów, Dziemba szefem hotelu, a Stolnik, ojciec Zofii, narzeczonej Janusza, chamskim nuworyszem
Rok Moniuszki już minął, ale wciąż pojawiają się kolejne płyty z jego twórczością – i dobrze, bo wbrew pozorom dość słabo ją znamy.
Bardzo młodopolskie, rzewne pieśni z dekadenckimi tekstami i trudne do śpiewania, jednak wykonane są po mistrzowsku.
Jakub Jakowicz jest znakomitym wykonawcą dzieł Bacewicz
To druga płyta firmowana przez Polskie Radio Chopin (nadawane w internecie oraz w systemie DAB+) przypominająca nagrania naszych dawnych mistrzów.
Autorskie podsumowanie 2019 roku w muzyce poważnej.
1. Rok Stanisława Moniuszki. Najważniejsze imprezy: premiery „Hrabiny” w Operze Bałtyckiej i „Parii” w Teatrze Wielkim w Poznaniu, dwa festiwale muzyki religijnej w Warszawie. 2. Stulecie Mieczysława Wajnberga. Najważniejsze imprezy: Dni Wajnberga w NOSPR w Katowicach
Szacowna wiedeńska Staatsoper przeżywa właśnie małą rewolucję. Nie tylko dlatego, że wystawiła operę zamówioną u kompozytorki.
Autor tym razem wziął na warsztat cztery utwory Chopina, przerabiając je po swojemu i przeplatając własnymi dawnymi utworami.