Szukana fraza:Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
-
Kultura
Polecamy w tym tygodniu: fantastyczna płyta dla wszystkich, mistrzowskie miniatury
było lata” w reż. Florentiny Holzinger z berlińskiej Volksbühne, intrygująco zapowiadają się także premiery krakowskich scen: „Wegetarianka” noblistki Han Kang w reż. Pawła Miśkiewicza z Teatru Słowackiego i performerska „Sodoma” w reż. Piotra Mateusza Wacha z
Bartek Chaciński, Aneta Kyzioł, Piotr Sarzyński02.12.2025Polityka 49.2025 (3543) z dnia 02.12.2025; Afisz. Premiery; s. 69Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Kultura
Artystki jednak istniały! MSN stawia na feminizm. W Polsce tradycyjnie gonimy trendy
Dwiema feministycznymi wystawami rozpoczyna Muzeum Sztuki Nowoczesnej drugi rok działalności w stałej siedzibie. Przekonuje, że kobiecy punkt widzenia to nie jest kwestia historii sztuki, tylko sprawa życia.
Piotr Sarzyński02.12.2025Polityka 49.2025 (3543) z dnia 02.12.2025; Kultura; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Okiem kobiet” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Monachijczycy”
Zanim stolicą światowej sztuki stał się Paryż, na europejskiej mapie artystycznej edukacji najjaśniejszym blaskiem świeciło Monachium.
Piotr Sarzyński25.11.2025Polityka 48.2025 (3542) z dnia 26.11.2025; Afisz. Premiery; s. 79Oryginalny tytuł tekstu: „Banda Brandta” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Obraz w ruchu”
W krajach takich jak Niemcy, USA czy Holandia niemal każdy liczący się bank może pochwalić się własną kolekcją współczesnej sztuki.
niezwykłe bogactwo środków artystycznego wyrazu. A po drugie, że bez dodatkowych wyjaśnień często pozostaje bardzo trudna w odbiorze. Tych ostatnich niestety i tu zabrakło, co w sumie może budzić u zwiedzających uczucie zagubienia i dezorientacji. Obraz w ruchu, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, do 1 lutego 2026 r.
Piotr Sarzyński18.11.2025Polityka 47.2025 (3541) z dnia 19.11.2025; Afisz. Premiery; s. 79Oryginalny tytuł tekstu: „Para w gwizdek” -
Kultura
Stanisław Szukalski wraca do łask. Skandale towarzyszyły mu przez całe życie
Stanisław Szukalski był przez lata w polskiej sztuce postacią marginalizowaną ze względu na różnego rodzaju kontrowersje. Teraz jednak w Gdyni otwarto poświęcone mu muzeum, a w Lublinie – wystawę.
Piotr Sarzyński18.11.2025Polityka 47.2025 (3541) z dnia 19.11.2025; Kultura; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Stach aż strach” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Sobiescy i Stuartowie. Blask i widmo korony”
Pretekstem do tej wystawy było melodramatyczne wydarzenie historyczne.
Piotr Sarzyński10.11.2025Polityka 46.2025 (3540) z dnia 10.11.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Miłe złego początki” -
Kultura
Grzegorz Piątek: Architektura powinna o nas dbać. Chciałem pokazać, że w Polsce „się da”
Chciałem przekonać czytelników, że na architekturę musimy patrzeć nie tylko w kategoriach „podoba mi się lub nie podoba”. Ważniejsze jest, czy się z niej dobrze korzysta – mówi Grzegorz Piątek o swojej nowej książce „Świątynia i śmietnik”.
PIOTR SARZYŃSKI: – Już sam tytuł książki brzmi intrygująco, podobnie jak jej początek, w którym zestawia pan ze sobą pałacową altanę ogrodową w Łazienkach z altaną śmietnikową na jednym z warszawskich osiedli. Czym właściwie jest architektura cienia i dlaczego warta jest poważnej publikacji
Piotr Sarzyński09.11.2025Polityka 45.2025 (3539) z dnia 04.11.2025; Kultura; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Wyjście z cienia” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Sposoby widzenia. Kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi”
Kolekcja Muzeum Sztuki uchodzi za jeden z najbardziej wartościowych zbiorów sztuki XX i XXI w. w Polsce.
Piotr Sarzyński04.11.2025Polityka 45.2025 (3539) z dnia 04.11.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Puzzle z awangardy” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Abakanowicz. Bez reguł. Arrasy i abakany”
Gdy w 2008 r. we wnętrzach i ogrodach Wersalu stanęły dmuchane, kolorowe zwierzątka Jeffa Koonsa, nie brakło głosów zdziwienia i oburzenia.
Piotr Sarzyński28.10.2025Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Afisz. Premiery; s. 71Oryginalny tytuł tekstu: „Rozmowa tkanin” -
Kultura
Niewidoczne obrazy Cwenarskiego. Jego życie było naznaczone tragedią. Sławę zyskał dopiero po śmierci
We wrocławskim Muzeum Narodowym otwarto wystawę Waldemara Cwenarskiego. To świetny przyczynek do rozważań o twórcach niedocenianych, choć na uznanie zasługujących.
Piotr Sarzyński28.10.2025Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Niewidoczne obrazy” -
Kultura
Nie przegap! Polecamy: Warszawa w budowie, „Światłoczuła” w streamingu i operowy „Zły”
Piotr Sarzyński, Janusz Wróblewski21.10.2025Polityka 43.2025 (3537) z dnia 21.10.2025; Afisz. Premiery; s. 85Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Bliski Wschód, daleki Zachód. Kijowskie Biennale”
Kijowskie Bennale ma międzynarodowe grono kuratorów i takiż parasol ochronny.
Piotr Sarzyński14.10.2025Polityka 42.2025 (3536) z dnia 14.10.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Walka o pokój” -
Kultura
Czy warto jesienią jechać do Wiednia? Po trzykroć tak! Kuszą muzea i zupa dyniowa
To prawda, że o tej porze roku jest to miasto, które nie rozpieszcza pogodą, więc o spacerach po cesarskich ogrodach i szerokimi bulwarami wypada raczej zapomnieć. A mimo to odpowiedź na tytułowe pytanie brzmi: po trzykroć tak. A każdy z powodów takiej wyprawy związany jest z innym zmysłem.
listopadzie Adam Pałka w „Łucji z Lammermoor”. A dopiero w przyszłym roku nasi najwięksi eksportowi gwiazdorzy śpiewu: Piotr Beczała pojawi się na deskach Staatsoper w styczniu, a Tomasz Konieczny w kwietniu. Czytaj też: Yoko Ono nadal walczy o pokój. To artystka przegranej sprawy? Wiedeń
Piotr Sarzyński08.10.2025 -
Kultura
Jak sztuka romansowała z okultyzmem. W XIX wieku duchy były progresywne
Fascynacja tym, co nadprzyrodzone, przyszła w czasach naukowych odkryć. Wystawa w wiedeńskim Leopold Museum opowiada o wielkim romansie sztuki i okultyzmu.
Piotr Sarzyński07.10.2025Polityka 41.2025 (3535) z dnia 07.10.2025; Kultura; s. 85Oryginalny tytuł tekstu: „Dinozaury aury” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Czarny karnawał. Ensor/Wojtkiewicz”
Jeden z ulubionych patentów muzealników to tzw. wystawy konfrontacyjne.
Piotr Sarzyński07.10.2025Polityka 41.2025 (3535) z dnia 07.10.2025; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Maskarada” -
Kultura
Co robić z zielenią? Warszawa otwiera nowy park. Miasta są w Polsce miejscem napięć
Wkrótce otwarty zostanie w stolicy nowy park – Żerański. A wraz z nim odżyją pytania o zieleń w urbanistycznej tkance miast: jaka właściwie ma być i czemu służyć?
Piotr Sarzyński02.10.2025Polityka 40.2025 (3534) z dnia 30.09.2025; Kultura; s. 76Oryginalny tytuł tekstu: „Gra w zielone” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Ciało. Rozkosz i ból”
Pomysł był bardzo ciekawy: skonfrontować cztery wybitne twórczynie, dla których kobiece ciało było (a w jednym przypadku – pozostaje nadal) głównym obiektem artystycznych dociekań.
Piotr Sarzyński30.09.2025Polityka 40.2025 (3534) z dnia 30.09.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Z gwiazdą w tle” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „mam(Y) kompleksy”
Jest w tych pracach przenikliwość, lapidarność, autoironia, a nawet odwaga. Jest też nowa forma.
Piotr Sarzyński23.09.2025Polityka 39.2025 (3533) z dnia 23.09.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Tropem duszy” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Andy Warhol. A Kind of Retrospective”
Puszka jako tekstylny nadruk, a aktorka jako animacja stworzona przez artystę na komputerze Commodore. Osobliwie, ale ciekawie.
Piotr Sarzyński16.09.2025Polityka 38.2025 (3532) z dnia 16.09.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Warhol inaczej” -
Kultura
Pod napięciem. Kolekcja CSW Elektrownia w Radomiu
Od klasyków polskiego modernizmu po współczesnych laureatów Paszportów POLITYKI. CSW Elektrownia w Radomiu obchodzi 20-lecie istnienia
Piotr Sarzyński16.09.2025Polityka 38.2025 (3532) z dnia 16.09.2025; Kultura+; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Pod napięciem” -
Kultura
Katarzyna Jordan o szansach polskiego dizajnu. „Nasi twórcy w końcu są dostrzegani na świecie”
Ważne, by nie przegapić tego momentu – mówi o szansach polskiego dizajnu Katarzyna Jordan, założycielka Fundacji Visteria.
PIOTR SARZYŃSKI: – W materiałach stworzonej przez panią Fundacji Visteria czytam, że ma ona „wspierać rozwój rzemiosła artystycznego i designu, promować polskich twórców za granicą”. Czy w tych kwestiach jest jeszcze wiele do zrobienia? KATARZYNA JORDAN: – Znajdujemy się w
Piotr Sarzyński16.09.2025Polityka 38.2025 (3532) z dnia 16.09.2025; Kultura+; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Powrót ze świata” -
Kultura
Stare i nowe szaty króla. Wystawa strojów z historycznym rozmachem
Kluczowe porzekadło „Jak cię widzą, tak cię piszą” mogłoby być mottem ciekawej wystawy, która zostanie otwarta jesienią w Zamku Królewskim w Warszawie.
Piotr Sarzyński16.09.2025Polityka 38.2025 (3532) z dnia 16.09.2025; Kultura+; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Stare i nowe szaty króla” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Drwal. Historie o męskości”
Warto czerpać z bogatych materiałów towarzyszących wystawie, przede wszystkim zapoznać się z wiele wyjaśniającymi rozmowami z samymi artystami.
Piotr Sarzyński09.09.2025Polityka 37.2025 (3531) z dnia 09.09.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Gdzie ci mężczyźni…” -
Kultura
Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920. Cudu nie ma. Rodziło się w bólach, jest małe, ale napuszone
W wizji PiS było miejsce na łuk triumfalny, monumentalny pomnik oraz muzeum. Wszystkie sławiące zwycięstwo nad bolszewikami. Właśnie udało się zrealizować ostatni z pomysłów, choć poślizg jest duży, a efekt… taki sobie.
Pomnik miał stanąć na warszawskim reprezentacyjnym placu Na Rozdrożu. Ogłoszono i rozstrzygnięto nawet konkurs, a zwyciężył kontrowersyjny projekt Mirosława Nizia. Z kolei lansowany przez ówczesnego ministra kultury Piotra Glińskiego pomysł triumfalnego łuku oddano bez konkursu w ręce
Piotr Sarzyński08.09.2025Polityka 36.2025 (3530) z dnia 02.09.2025; Kultura; s. 79Oryginalny tytuł tekstu: „Bez cudu nad Wisłą” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Śluz”
Wszystkim, którzy oburzają się na dzielenie sztuki na męską i kobiecą, odpowiem: ta wystawa jest kobieca na wskroś i do cna.
Piotr Sarzyński19.08.2025Polityka 34.2025 (3528) z dnia 19.08.2025; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Wystawa jednopłciowa” -
Kultura
Nie przegap! „Polityka” poleca: Boznańska, Kieślowski i znowu Kneecap
Kneecap, Warszawa, Klub Stodoła, 1 września Dokładnie miesiąc po gorącym przyjęciu na OFF Festivalu wraca do Polski irlandzkie rapowe trio Kneecap. Najbardziej polityczny zespół tego festiwalowego lata pierwotnie miał wystąpić w Wiedniu, koncert jednak odwołano z powodu towarzyszących grupie
Jakub Demiańczuk, Michał Klimko, Piotr Sarzyński19.08.2025Polityka 34.2025 (3528) z dnia 19.08.2025; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „How far can you see – 100% abstrakcji”
Tytuł wystawy nawiązuje do okresu, gdy przez pewien czas w PRL obowiązywała dyrektywa pozwalająca pokazywać na wystawach co najwyżej 15 proc. dzieł abstrakcyjnych.
Piotr Sarzyński12.08.2025Polityka 33.2025 (3527) z dnia 12.08.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Prostokątny banan” -
Kultura
Nie przegap! „Polityka” poleca: BitterSweet Festival, komandosi i ukraiński modernizm
Ukrainie, ms2, Łódź, do 1 lutego 2026 r. Wcześniej wystawa była pokazywana z dużymi sukcesami w Wiedniu, Madrycie i Londynie. To wielowątkowa opowieść o nowoczesnej sztuce rozwijającej się przed drugą wojną światową. Ukraińscy artyści nie wyważali może drzwi do awangardy, ale przechodzili przez nie na
Bartek Chaciński, Aneta Kyzioł, Piotr Sarzyński12.08.2025Polityka 33.2025 (3527) z dnia 12.08.2025; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Kultura
Nic się nie dzieje, ale trudno oderwać wzrok. Wystawy Billa Violi ogląda się jak film
Czy film, w którym niemal nic się nie dzieje, można oglądać w napięciu jak thriller? Tak, pod warunkiem że jego autorem jest Bill Viola. Duża prezentacja tego artysty została właśnie otwarta w Toruniu.
Piotr Sarzyński09.08.2025Polityka 32.2025 (3526) z dnia 05.08.2025; Kultura; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Efekt spowolnienia” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „29. Międzynarodowe Biennale Plakatu”
Bez wątpienia pozostaje plakat nieocenionym źródłem pomysłowości, kreatywności skojarzeń, bogactwa symboliki.
Piotr Sarzyński05.08.2025Polityka 32.2025 (3526) z dnia 05.08.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Zażywny zombie” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Giorgio Morandi”
Ten niezwykły artysta zasługiwał na to, by pokazać Polakom jego prawdziwą twarz w świetle świec, a nie wiele twarzy w blasku reflektorów.
Piotr Sarzyński29.07.2025Polityka 31.2025 (3525) z dnia 29.07.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Ascetycznie o ascecie” -
Kultura
Rynek sztuki: co kupują Polacy, czego unikają. Oszałamia karuzela zawrotnych cen
Niemal równocześnie ukazały się dwa niezależne raporty podsumowujące rynek aukcyjny i galeryjny w Polsce w 2024 r. Co kupują rodacy?
dorosłość weszli już w XXI w. Tu nie ma niespodzianek. Poza wspomnianą Juszkiewicz w czołówce jest także Paulina Ołowska oraz starzy znajomi: Wilhelm Sasnal i Piotr Uklański. Z „młodzieży” przed czterdziestką wyraźnie odstają od reszty rówieśników Agata Kus i Karol Palczak. Rzeźba to
Piotr Sarzyński28.07.2025Polityka 30.2025 (3524) z dnia 22.07.2025; Kultura; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Słabość do magii” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Gleba i przyjaciele”
Styk antropocenu ze światem przyrody, cywilizacyjne zagrożenia natury i ekologiczne wyzwania coraz częściej stają się tematem ekspozycji organizowanych przez muzea czy galerie.
Piotr Sarzyński22.07.2025Polityka 30.2025 (3524) z dnia 22.07.2025; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Co pod trawą piszczy” -
Kultura
Wystawy na koniec świata. W sztuce dominują dziś złowróżbne tony. Dobrze już było?
Kiedy będzie dobrze? Już było! Taki przekaz zdominował tegoroczne wielkie wystawy w Wenecji, Mediolanie, Londynie. Okazały się wielką stypą antropocenu – z odrobiną nadziei.
Piotr Sarzyński13.07.2025Polityka 28.2025 (3522) z dnia 08.07.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Wystawy na koniec świata” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Przestrzenie”
Tematem wystawy jest environment, czyli anektujący przestrzeń kierunek sztuki uchodzący ponad pół wieku temu za niezwykle awangardowy.
Piotr Sarzyński08.07.2025Polityka 28.2025 (3522) z dnia 08.07.2025; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Dla zanurzonych” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Let’s Face It”
Udało się zgromadzić wiele interesujących dzieł, które poprzez portret dużo mówią nie tylko o duszy artysty, ale i o otaczającym nas świecie.
Piotr Sarzyński01.07.2025Polityka 27.2025 (3521) z dnia 01.07.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „W lustrze” -
Kultura
„Ajnfart”, czyli brama do sąsiadów. A zaczęło się w sklepie papierniczym
Konkursy są ważne, ale nie tylko po to, by je wygrywać – mówią Aleksander Bednarski i Mariusz Komraus z pracowni SLAS Architekci, laureaci Grand Prix Nagrody Architektonicznej za budynek wielorodzinny TBS „Ajnfart” w Rybniku.
PIOTR SARZYŃSKI: – Obaj panowie są Ślązakami? ALEKSANDER BEDNARSKI: – Mało tego, pochodzimy z tego samego miasta, czyli Siemianowic Śląskich. A poznaliśmy się chwilę przed egzaminem na studia architektoniczne. W sklepie papierniczym, w którym kupowaliśmy jakieś ostatnie linijki czy
Piotr Sarzyński01.07.2025Polityka 27.2025 (3521) z dnia 01.07.2025; Kultura; s. 80Oryginalny tytuł tekstu: „Brama do sąsiadów” -
Kultura
Radek Kotarski: Staram się tłumaczyć sztukę prosto. Z tych ziarenek coś wyrasta
Wychodzę z założenia, że na niczym się nie znam, ale wiele mnie interesuje – mówi Radek Kotarski, popularny youtuber, który zajmuje się m.in. kolekcjonowaniem sztuki.
PIOTR SARZYŃSKI: – Pamiętam taki dowcip o Leonardzie Bernsteinie. Słynny dyrygent wsiada do taksówki. „Dokąd jedziemy?” – pyta taksówkarz. „Wszystko jedno – odpowiada Bernstein – wszędzie mam coś do załatwienia”. RADEK KOTARSKI: – Świetne! To w
Piotr Sarzyński24.06.2025Polityka 26.2025 (3520) z dnia 24.06.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Obraz na siedem minut” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Kto chciał wiedzieć wszystko, nie zobaczy nic”
W powojennej historii sztuki polskiej trudno znaleźć formację artystyczną, która obrosłaby taką legendą jak GRUPPA.
Piotr Sarzyński16.06.2025Polityka 25.2025 (3519) z dnia 16.06.2025; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Portret gruppowy” -
Kultura
Wygraliśmy! Czyli znów wręczyliśmy Nagrodę Architektoniczną
Po raz 14. wręczyliśmy Nagrodę Architektoniczną. Tym razem gala odbyła się w pięknie odrestaurowanym Pałacu Rzeczypospolitej.
Piotr Sarzyński16.06.2025Polityka 25.2025 (3519) z dnia 16.06.2025; Kultura; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Wygraliśmy!” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Rubens na Śląsku”
Praktycznie tylko ryciny (głównie miedzioryty) inspirowane obrazami Rubensa reprezentowane są prawdziwie obficie.
Piotr Sarzyński10.06.2025Polityka 24.2025 (3518) z dnia 10.06.2025; Afisz. Premiery; s. 79Oryginalny tytuł tekstu: „Na tropach Mistrza” -
Kultura
Nie przegap! „Polityka” poleca: festiwal w Opolu, malarki polskie i komiks feministyczny
Jakub Demiańczuk, Mirosław Pęczak, Piotr Sarzyński10.06.2025Polityka 24.2025 (3518) z dnia 10.06.2025; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Kultura
Nagroda Architektoniczna przyznana. Rybnik górą! Można zerkać z zazdrością
Po raz pierwszy w 14-letniej historii Nagrody Architektonicznej POLITYKI tytułem Grand Prix jury postanowiło uhonorować wielorodzinny budynek mieszkalny, rybnicki TBS „Ajnfart”.
Piotr Sarzyński10.06.2025Polityka 24.2025 (3518) z dnia 10.06.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Rybnik górą!” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Malowanie jest radością”
W maju minęła setna rocznica urodzin wybitnego polskiego malarza Stefana Gierowskiego. Niestety, sam artysta zmarł niecałe trzy lata temu.
Piotr Sarzyński03.06.2025Polityka 23.2025 (3517) z dnia 03.06.2025; Afisz. Premiery; s. 71Oryginalny tytuł tekstu: „Klasyk abstrakcji” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Gościnności”
Gość w dom to nie zawsze „Bóg w dom”. Choć ze wzruszeniem szykujemy na Wigilię dodatkowe nakrycie dla nieznajomego wędrowca, to w praktyce z tą otwartością bywało i bywa różnie.
Piotr Sarzyński27.05.2025Polityka 22.2025 (3516) z dnia 27.05.2025; Afisz. Premiery; s. 69Oryginalny tytuł tekstu: „Chleb i zasieki” -
Kultura
Biennale w Wenecji: przedobrzyli. A jak wypadła Polska? Wolę cegły z kupy słonia
Czy organizując wielką wystawę, można przedobrzyć? Kurator tegorocznego Biennale Architektury w Wenecji Carlo Ratti dowiódł, że to możliwe.
Piotr Sarzyński z Wenecji27.05.2025Polityka 22.2025 (3516) z dnia 27.05.2025; Kultura; s. 70Oryginalny tytuł tekstu: „Słoń w podkowach” -
Kultura
Kulturalnie polecamy i ostrzegamy: Noc Muzeów z „Polityką”. Gdzie zajrzeć i czego unikać
Z Nocą Muzeów jest jak z urlopem w Sopocie: już dawno przestała być tym, czym była u zarania. Najlepiej byłoby zmienić więc nazwę na ciut przydługą, ale celnie oddającą stan rzeczy: Noc Włóczenia Się Ze Znajomymi Pod Pretekstem Oglądania Czegokolwiek.
Piotr Sarzyński16.05.2025 -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Nostalgia. Poszukiwacze gasnących gwiazd”
To bodaj pierwsza wystawa przygotowana po odejściu w aurze skandalu poprzedniej wieloletniej szefowej muzeum Maszy Potockiej. Powinna więc być sygnałem nowego otwarcia. Czy jest?
Piotr Sarzyński13.05.2025Polityka 20.2025 (3514) z dnia 13.05.2025; Afisz. Premiery; s. 81Oryginalny tytuł tekstu: „Cichosza” -
Kultura
Nie przegap! „Polityka” poleca: saskie wizje, powrót Lyncha i dzicy detektywi
Atrakcje na Zamku Królewskim, arcydzieło w kinach i wznowienie powieści Roberta Bolańo.
Jakub Demiańczuk, Piotr Sarzyński, Justyna Sobolewska13.05.2025Polityka 20.2025 (3514) z dnia 13.05.2025; Afisz. Premiery; s. 83Oryginalny tytuł tekstu: „Nie przegap” -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Fenomenalny. Zdzisław Beksiński”
Publika uwielbia malarstwo Zdzisława Beksińskiego, ale krytyka mocno kręci nań nosem. Z jego dorobkiem fotograficznym jest inaczej – budzi entuzjazm środowiska, choć powszechnie jest dużo mniej znany.
Piotr Sarzyński06.05.2025Polityka 19.2025 (3513) z dnia 06.05.2025; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Inny Beksiński”