Co pokazało 400 mln zł przyznane branży w ramach Funduszu Wsparcia Kultury? Na razie konflikty pomiędzy artystami estrady i brak świadomości tego, jak wiele osób pracuje na ich sukces.
Od kilkunastu lat chodzę na demonstracje dopominające się o prawa kobiet czy mniejszości. Grzecznie już było – mówi grafik Jarek Kubicki, twórca plakatów, które stały się wizualnymi symbolami obecnego protestu.
JAKUB KNERA: Ellen Ripley z „Obcego”, Sarah Connor z „Terminatora”, Panna Młoda z „Kill Billa” i Lara Croft z „Tomb Raider” w miejsce Gary′ego Coopera, kowboja z ikonicznego plakatu „W samo południe” Tomasza Sarneckiego, symbol
Ciekawe, że trzeba było epidemii, żeby zatrzymać się przy wydarzeniach bardziej ambitnych, nierozrywkowych – mówi Joanna Cichocka-Gula, dyrektorka festiwalu Literacki Sopot i nowej instytucji kultury, Art Inkubatora.
JAKUB KNERA: – Jaki był Sopot, gdy pandemia najbardziej się nasiliła? JOANNA CICHOCKA-GULA: – Wyludniony jak reszta świata. W końcu było miejsce do parkowania i dużo wolnych przestrzeni. Miasto wróciło do swoich korzeni i było po prostu sennym uzdrowiskiem. Z biegiem czasu pojawiły się
Cały czas siedzi we mnie metalowiec – mówi klarnecista Paweł Szamburski, członek zespołu Bastarda, który odkrywa dla sceny alternatywnej renesansowe utwory o śmierci.
JAKUB KNERA: – Pandemia przerwała wasze plany koncertowe w marcu, ale 1 lipca zagraliście w końcu z zespołem Bastarda w ramach cyklu Ladom. Jakie to uczucie? PAWEŁ SZAMBURSKI: – To było bardzo wzruszające i mocne dla nas doświadczenie. Człowiek niby wie, co jest najważniejsze w życiu
Zamrożeni? Nie do końca. Nie czekając na programy ministerialne, artyści potraktowali przymusową izolację jako sygnał do działania. Oto 10 twórców swoistych kronik ostatnich dwóch miesięcy.
głośnego dramatu „Ostatnia rodzina”. „W domu” jest dużym, międzynarodowym przedsięwzięciem, którego producentem jest HBO Europe. Autorzy: Aneta Kyzioł, Justyna Sobolewska, Dorota Szwarcman, Bartek Chaciński, Jakub Demiańczuk, Jakub Knera, Piotr Sarzyński, Janusz Wróblewski
O cyklu koncertów w streamingu, klasyce z XVIII w., muzyce międzywojennej Warszawy i życiu w czasie pandemii opowiada pianista i kompozytor Marcin Masecki.
JAKUB KNERA: – Skąd masz koszulkę Chopina, w której grałeś muzykę Bacha w cyklu „Masecki z domu”?MARCIN MASECKI: – Zrobiłem sobie! Szukałem takiej, ale nie znalazłem. Chyba świat nie jest na nie jeszcze gotowy. Na razie można kupić koszulki zespołów metalowych albo
Trwają próby ratowania sytuacji artystów, którzy na wiele miesięcy – w części lub w całości – stracili źródła dochodu. Nieoczekiwanie epidemiczny kryzys może być zaczynem do zmian w finansowaniu kultury.
wsparciu w wysokości 1,8 tys. zł pomoc otrzyma maksymalnie 1,6 tys. osób. Jednorazowo. Ministerstwo obiecuje, że jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, będzie można zwrócić się o pomoc ponownie. Na wypłatę z pierwszej puli wnioskujący ciągle czekają. – Dzwoniłem do ministerstwa 1 kwietnia, środków
Pandemia dotknęła także artystów, których główne, a czasem jedyne źródła utrzymania zostały odcięte na wiele tygodni. Przygotowaliśmy przegląd miejsc, w których mogą ubiegać się o wsparcie.
scenach i prowadząc edukację w instytucjach kultury, domach kultury i innych ośrodkach. Poniżej prezentujemy przegląd miejsc, w których można ubiegać się o wsparcie finansowe w czasie pandemii. Czytaj też: Sztuka przeniosła się do sieci 1. Zwiększony zakres pomocy socjalnej (zapomóg) przez
Pandemia wymusiła odwołanie koncertów, spektakli, zamknięcie kin i muzeów. Ale pobudziła kreatywność, jak w takich warunkach dotrzeć ze sztuką do ludzi.
, w przypadku transmisji umożliwiają nam zbliżenia i odpowiednie ujęcia. Atrakcyjnych sposobów pokazywania kultury muszą się nauczyć wszyscy – i muzycy, i galerie, i pracujące w wyjątkowych warunkach teatry. Ale zdobywają dziś tę wiedzę w przyspieszonym tempie, co może zmienić formy prezentacji sztuki na dłużej niż tylko do odwołania stanu pandemii. JAKUB KNERA, WSPÓŁPRACA BARTEK CHACIŃSKI
Blokada rozbiórki gdańskiego budynku LOT przez wojewódzkiego konserwatora zabytków to szansa na uświadomienie, że warto dbać o powojenny modernizm.
To najpotężniejszy ze wszystkich symboli – mówi Rose George, autorka bestsellerowej książki o społecznych dziejach krwi.
JAKUB KNERA: – Pamięta pani, kiedy po raz pierwszy oddała krew? ROSE GEORGE: – Nie pamiętam dokładnie, to było ponad 30 lat temu. To dla mnie coś całkiem naturalnego. W Polsce, kiedy ktoś ją oddaje, dostaje czekoladę. Kiedyś można było sprzedawać pobraną krew, teraz nie wolno. Właściwie
W 30. rocznicę ustrojowego przełomu temat solidarności wrócił... na parkiecie. W gestach poparcia sceny elektronicznej, która po Marszu Równości w Białymstoku reaguje na to, jak traktowane są w Polsce mniejszości.
Zapomnijmy o elektronicznych scenach Berlina, Detroit, Londynu, Paryża czy Chicago. Muzyka przyszłości powstaje w Kampali.
Portret czasów, dokumentacja dekad transformacji, która ogniskuje się w przypadkowych sytuacjach, ale najczęściej właśnie w stoczni.
Poginęli i poumierali z dezynwoltury, którą powodował alkohol, ale też z pecha i bezczelności – mówi o ponurej serii zapoczątkowanej śmiercią Krzysztofa Komedy Magdalena Grzebałkowska, autorka książki „Komeda. Osobiste życie jazzu”.
JAKUB KNERA: – 23 kwietnia mija 50 lat od śmierci Krzysztofa Komedy, która co roku, a zwłaszcza przy okrągłych rocznicach, wywołuje żywe zainteresowanie. Dlaczego?MAGDALENA GRZEBAŁKOWSKA: – Komeda jest klasycznym i świetnym bohaterem ze względu na jego „romantyczną śmierć
Czekaliśmy na wejście polskiego artysty do prestiżowego katalogu amerykańskiego Sub Popu długo. A kiedy się już udało, to od razu podwójnie.
Stocznia Gdańska była już miejscem wydarzeń historycznych, później – warsztatem kultury, teraz stała się gigantycznym centrum życia towarzyskiego.
aktywnością. W stoczniowych halach czasem nic nie musisz mówić i robić. Wystarczy, że się tam jest – są poruszające, piękne i magiczne. Niezależnie od tego, czy masz wystarczającą wiedzę na temat historii, jaka się tu wydarzyła. Tekst Jakub Knera, fotografie Anna Rezulak
Tegoroczna, bardzo prestiżowa nagroda holenderskiej księżniczki Małgorzaty po raz pierwszy w historii trafi do Polski. Do Sejn. Do Ośrodka Pogranicze. To im się po prostu należało.
O Bolesławie Biegasie, artyście dzisiaj trochę zapomnianym, po raz pierwszy głośno zrobiło się podczas Salonu Niezależnych w Paryżu w 1907 r.
Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej – to czeka nas podczas 8. Dni Muzyki Nowej.
Records. To, co znalazło się na płycie, nie jest jedynie połączeniem dotychczasowej twórczości obu muzyków, ale może mocno zaskoczyć fanów ich muzyki. Podobnie więc jak przy wszystkich koncertach przyjrzymy się ich nowemu obliczu. Kuratorem 8. Dni Muzyki Nowej jest Jakub Knera. Sprawdź szczegóły »
Muzycy z Gdańska upodobali sobie tematykę ostateczną, robiąc jeszcze z tego polski towar eksportowy.
Festiwal w Salzburgu pokazuje, co się dzieje w światowej operze, i napędza gospodarkę Austrii.
połowa budżetu imprezy, który wynosi 62,5 mln euro. Resztę uzupełnia wsparcie mecenasów z sektora prywatnego (20,5 mln), a zaledwie 1/6 pochodzi ze środków publicznych. O ten budżet dba Helga Rabl-Stadler – już od 1995 r. Wcześniej angażowała się w politykę: od 1983 r. była w Austriackiej Partii
Przed 10 laty zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie POLITYKI na pamiętniki emigrantów. Dzisiaj znów mieszka w Polsce. Grażyna Hanna Sadowska opowiada o życiu na emigracji i aklimatyzacji w ojczyźnie na nowo.
Jakub Knera: – Skąd decyzja o powrocie?Grażyna Hanna Sadowska: – Wyjeżdżając w 1988 r. do Niemiec z mężem i córką, chcieliśmy dać sobie kilka lat, żeby sprawdzić, czy to miejsce dla nas. W 1995 r. pojawiła się myśl o powrocie. Akurat skończył się kontrakt w mojej pierwszej pracy, nasza
Swingująca Etiopia rozpala dziś wyobraźnię muzycznego świata i polskiego reżysera, który kręci o niej film. Ale jazzowa przyjaźń polsko-etiopska to długa i fascynująca opowieść.
Michael Gira o szczerości muzyki i nowej płycie jego zespołu Swans.
Jakub Knera: – Pamiętasz, jak i dlaczego zacząłeś grać?Michael Gira: – Dostałem od kogoś harmonijkę ustną. Grałem na niej, kiedy jeździłem autostopem po Stanach Zjednoczonych. Po prostu stałem przy drodze i grałem. Traktowałem to jak rozrywkę. Stopniowo zrodził się z tego
Rozmowa z Elvinem Flamingo, artystą hodującym 20 tysięcy mrówek i występującym z nimi na scenie.
Jakub Knera: – Ludzie mają w domu psa, kota. Ale mrówki?Elvin Flamingo: – Mam psa i mrówki. Psem w domu opiekujemy się wszyscy i każdy chodzi z nim na spacery, natomiast mrówek nie tyka nikt poza mną. Moja rodzina po dość długim czasie
Saksofonistka Matana Roberts, najciekawsza i najbardziej wielowymiarowa postać nowej sceny jazzowej, postanowiła opowiedzieć muzyką historię Ameryki. W październiku wystąpi na krakowskim festiwalu Unsound.
Rozmowa z gitarzystą Raphaelem Rogińskim o Polsce z marzeń i graniu Coltrane’a, Bacha, muzyki żydowskiej i bluesa.
Jakub Knera: – Kiedy w twoim życiu pojawiła się muzyka?Raphael Rogiński: – Pewnie w momencie przecinania pępowiny. Ale w wieku 15 lat miałem widzenie – musiałem się określić i zdecydować, czego chcę, jednocześnie pamiętając, że zawsze będę dryfował. Bluesmani nazywają to zjawisko
Pomysł, by oddać mieszkańcom we władanie przestrzeń publiczną, przyniósł w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie zaskakujące efekty i zamienił się w nową tradycję.
Sezon festiwalowy przynosi nowe pomysły na to, żeby widz słuchał i oglądał, zamiast nagrywać czy robić selfie. Świat ciągle pisze w tej dziedzinie nowy savoir-vivre.
Gigantyczny budynek, który stanął na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej, ma odpowiedzieć na równie wielkie pytanie: Jak upamiętnić ruch Solidarności, a zarazem nie zamienić tego miejsca w muzeum?
Łowcy dźwięków uważają, że cisza nie istnieje. Z mikrofonami i słuchawkami tropią odgłosy miast, fabryk, natury. A potem tworzą z tego muzykę.
Rozmowa z saksofonistą i klarnecistą Mikołajem Trzaską o tym, jak muzyka może reagować na rzeczywistość i jak powstaje muzyka do filmów Smarzowskiego.
Jakub Knera: – Czym jest free jazz?Mikołaj Trzaska: – To granie tu i teraz. Muzyka, w której decydujesz się na komentowanie obecnej sytuacji, korzystając z własnego instynktu i doświadczenia. Muzyka free wychodzi ze mnie pod wpływem inspiracji wszystkim, czego
Rozmowa z Michałem Szlagą, fotografującym od 13 lat Stocznię Gdańską, o niszczeniu substancji tego historycznego miejsca.
Jakub Knera: – Kiedy pierwszy raz zobaczył pan stocznię?Michał Szlaga: – Pochodzę z Kaszub, z leśnej miejscowości pod Przywidzem. Od drugiego roku życia przyjeżdżałem do Gdańska mniej więcej na miesiąc w ciągu roku. Jeździłem SKM, tramwajami i ciągle mijałem dźwigi
Nagrywał Londyn, śmieci, rośliny i kapuśniak. Rozmowa z Krzysztofem Topolskim, trójmiejskim muzykiem alternatywnym.
"Jakub Knera (Gazeta Wyborcza):Ta płyta to niesamowity dźwiękowy przewodnik po współczesnym, wielkomiejskim chaosie. (...) Wystarczy zamknąć oczy i dzięki wyobraźni znajdziemy się na jednej z londyńskich arterii. (...) Arszynowi w doskonały sposób udało się pokazać zagubienie w