Na początku tego roku prestiżowy tygodnik naukowy „Nature” opublikował sensacyjny artykuł napisany przez badaczy z DeepMind (laboratorium AI Google’a) oraz New York University. Stworzyli oni program komputerowy AlphaGeometry, czyli nawiązujący nazwą do spektakularnych osiągnięć informatyków Google’a z ostatniej dekady: algorytmów AlphaZero i AlphaFold. Pierwszy nauczył się grać m.in. w go, szachy i niektóre gry komputerowe, a następnie pokonał najlepszych ludzkich graczy oraz inne programy. Drugi potrafi przewidywać strukturę przestrzenną białek, co jest niezwykle ważne dla biologii i farmakologii.
Czytaj także: Rollercoaster w świecie AI. Ta coraz bardziej zacięta rywalizacja budzi ekscytację i lęk
AlphaGeometry mógł zaś pochwalić się umiejętnością dowodzenia twierdzeń z geometrii euklidesowej. Ucząc się, AI sama „syntetyzowała” miliony twierdzeń i dowodów geometrycznych o różnym stopniu złożoności. Podobnie jak AlphaZero, który również sam rozgrywał ze sobą miliony partii, np. szachów, by opracować jak najlepsze ruchy i strategię. Przed AlphaGeometry postawiono zadanie udowodnienia 30 twierdzeń z geometrii euklidesowej pochodzących z międzynarodowych olimpiad matematycznych (na poziomie przeduniwersyteckim). Program świetnie poradził sobie z 25, a w jednym przypadku (pochodzącym z olimpiady z 2004 r.) wykazał się nawet kreatywnością, gdyż podał bardziej uogólnioną wersję twierdzenia matematycznego.
Sztuczna inteligencja opanowała algebrę, geometrię i teorię liczb
W ostatnich dniach DeepMind poinformowało o kolejnym postępie w rozwoju sztucznej inteligencji potrafiącej rozwiązywać problemy matematyczne.