Szukana fraza:
Rafał Glapiak
-
Kultura
„Wszystko wszędzie naraz”. I jeszcze trochę. Hollywoodzkie powroty do korzeni
Dzięki realizowanym dziś filmom Azjaci w USA odzyskują podmiotowość, a międzynarodowa widownia ma szasnę zaznajomić się z ich perspektywą, dotąd pomijaną. Ale nie zawsze wychodzi.
najlepszego filmu, aktorki (Michelle Yeoh) i aktora drugoplanowego (Ke Huy Quan) – zgarnęło „Wszystko wszędzie naraz” (reż. Dan Kwan, Daniel Scheinert, 2022), które od 1 grudnia można oglądać na kilku platformach streamingowych w Polsce. Bajecznie bogaci Azjaci Gesty te unaoczniają
Rafał Glapiak02.12.2023 -
Kultura
Filmy w pętli czasu. „Dzień świstaka” kończy 30 lat i nadal inspiruje
Kino zaadaptowało motyw z „Dnia świstaka”, czyniąc z niego osobny nurt, w dodatku wyjątkowo popularny. I choć filmy te mówią o utknięciu w miejscu, to one same ciągle idą do przodu.
Rafał Glapiak12.02.2023 -
Kultura
Zawód: reżyserka. Ida Lupino, bohaterka American Film Festivalu
Mając Fabrykę Snów u stóp, zamarzyło jej się coś zgoła innego. Chciała robić filmy, i to na swoich warunkach. Jak mało kto zasługuje na retrospektywę w ramach American Film Festivalu.
Rafał Glapiak09.11.2021 -
Kultura
Olivia de Havilland. Ostatnia z gwiazdozbioru
Bette Davis stwierdziła, że każdy w branży ma dług wdzięczności wobec Olivii de Havilland. Ustanowiła precedens, sądząc się z wielkim studiem. Poza tym była świetną aktorką z 49 filmami na koncie. Zmarła dokładnie rok temu.
Art, była piosenkarką i aktorką, działającą w teatrze skupiającym mniejszość brytyjską. Nie byli szczęśliwym małżeństwem, ale mieli dzieci: Olivia urodziła się 1 lipca 1916 r., Joan 15 miesięcy później. W drodze do Europy, gdzie – zdaniem matki – warunki do wychowania córek były lepsze
Rafał Glapiak25.07.2021 -
Kultura
Wędrowczyni Chloé Zhao. Pożądana przez świat kina
Mało kto potrafi dziś tak przejmująco opowiadać o wyrzutkach, dowodząc, że w Fabryce Snów wciąż liczą się przede wszystkim historie. Czy wędrująca Chloé Zhao idzie prosto po Oscara?
Rafał Glapiak07.03.2021 -
Film
Recenzja filmu: „Diabeł wcielony”, reż. Antonio Campos
„Diabeł wcielony” to swoista historia Stanów Zjednoczonych, kilkupokoleniowa opowieść na temat zła.
Rafał Glapiak28.09.2020 -
Kultura
Wszystkie skandale „Mulan”, czyli Disney pod ostrzałem
Premierę aktorskiej wersji „Mulan” Niki Caro przekładano wielokrotnie. Gdy ujrzała światło dzienne, na wydarzenie, też nie po raz pierwszy zresztą, padł cień skandalu.
Rafał Glapiak10.09.2020 -
Kultura
Hollywood w obiektywie Hollywood
Kino chętnie przygląda się sobie z czasów złotej ery Hollywood, kiedy przemysłem rządził system studyjny i model oparty na zakontraktowanych gwiazdach.
Rafał Glapiak01.05.2020 -
Kultura
Nie tylko nowości. Przegląd klasyków z USA dostępnych na VOD
W obliczu pandemii warto sięgnąć po popularne i najbardziej kasowe filmy z czasów Wielkiego Kryzysu. Wtedy kina też świeciły pustkami.
Rafał Glapiak26.04.2020 -
Kultura
Nowi „Nędznicy”. Do wybuchu gniewu wystarczy iskra
Ladj Ly w swoim debiucie tworzy przejmujący, niepokojący thriller, będący obrazem francuskiego społeczeństwa. A może nie tylko francuskiego.
Rafał Glapiak07.03.2020 -
Film
Recenzja filmu: „Sybilla”, reż. Justine Triet
W rękach innego twórcy wyszłaby z tego zapewne całkiem niezła tragifarsa.
Rafał Glapiak21.02.2020 -
Film
Recenzja filmu: „Miłość mojego brata”, reż. Monia Chokri
Słodko-gorzka, melancholijna, momentami zabawna opowieść o samotności, zagubieniu i nieprzystosowaniu.
Rafał Glapiak06.02.2020 -
Kultura
Co pokolenie, to inne „Małe kobietki”
Greta Gerwig dała pokoleniu Z, żyjącemu w nowej erze feminizmu i ruchu #MeToo, kolejną ekranizację „Małych kobietek”. Poprzednie generacje miały swoje wersje. Każde zasługuje wszak na własną Jo.
Rafał Glapiak02.02.2020 -
Film
Recenzja filmu: „Sokół z masłem orzechowym”, reż. Tyler Nilson, Mike Schwartz
„Sokół z masłem orzechowym” to szczere, nienachalnie zabawne kino drogi. Potrzebne w epoce nieżyczliwości i nietolerancji.
Rafał Glapiak05.01.2020 -
Film
Recenzja filmu: „Judy”, reż. Rupert Goold
Reżyser tak koloruje tę opowieść, że jej bohaterka dalej wydaje się niewinną Dorotką z kinowego „Czarnoksiężnika z Oz”.
Rafał Glapiak05.01.2020 -
Kultura
Dlaczego „Historia małżeńska” tak zachwyca?
Przejmująco szczera „Historia małżeńska” Noaha Baumbacha, przywodząca na myśl piosenki Boba Dylana o rozstaniach, to być może najodważniejszy i najdojrzalszy film tego reżysera.
Rafał Glapiak14.12.2019 -
Kultura
Gregory Peck, sumienie Ameryki. Czyli filmy, które warto przypomnieć
W tym roku po raz pierwszy bohaterem osobnego cyklu na American Film Festivalu jest aktor. Gregory Peck nigdy nie był twardzielem, a w Ameryce wciąż jest uznawany za wzór cnót.
Rafał Glapiak02.11.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Złodziej i oszustka”, reż. Matt Aselton
Ani to pastisz kina rabunkowego, ani brutalny kryminał, a skoro coś pośrodku, to wychodzi nijako.
Rafał Glapiak06.09.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Grzeczni chłopcy”, reż. Gene Stupnitsky
Banalna intryga generuje serię szalonych zdarzeń, mniej lub bardziej śmiesznych gagów podawanych przez reżysera w zawrotnym tempie.
Rafał Glapiak06.09.2019 -
Kultura
Disney pobił własny rekord i nie ma na świecie konkurencji
Stało się, niczym za pstryknięciem Thanosa. Zarabiając 7,67 mld dol., korporacja The Walt Disney Company pobiła kolejny rekord, który od 2016 r. i tak należał do niej.
Rafał Glapiak29.07.2019 -
Kultura
„W deszczowy dzień w Nowym Jorku”, nowy, uroczy film Allena
O dzieło reżysera, które właśnie weszło do polskich kin, w USA nadal toczą się boje. Mimo to film powinien usatysfakcjonować tych, którzy czekali na premierę nowego Allena na dużych ekranach i jakimś cudem przeżyli rok bez jego kolejnego tytułu.
Rafał Glapiak26.07.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Diego”, reż. Asif Kapadia
Dokument poświęcony Diego Maradonie przypomina uprawiany przez niego futbol – poetycki, bajeczny i dynamiczny, ale niepozbawiony przecież słabszych momentów.
Rafał Glapiak22.07.2019 -
Kultura
Recenzja filmu: „Zabójczy rejs”, reż. Kyle Newacheck
Film z Jennifer Aniston i Adamem Sandlerem to wakacyjna, zupełnie niezobowiązująca komedia, która może przypaść do gustu miłośnikom klasycznych kryminałów spod znaku Agathy Christie czy Arthura Conan Doyle’a.
Rafał Glapiak17.06.2019 -
Kultura
„Niedobrani”, wreszcie dobry film komediowy
Na ekrany polskich kin wchodzą właśnie „Niedobrani”, rzadki przykład udanej i naprawdę zabawnej komedii. Pewnie nigdy by nie powstała, gdyby nie starsze filmy z popularnego gatunku screwball comedy. Przypomnijmy je.
Rafał Glapiak19.05.2019 -
Kultura
Zrozumieć świat, zaakceptować człowieka. Rusza Millennium Docs Against Gravity
Jak co roku prezentowane podczas festiwalu filmy – a jest ich naprawdę sporo, ponad 150 – starają się uchwycić rzeczywistość.
Rafał Glapiak10.05.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Sklep z jednorożcami”, reż. Brie Larson
Wiara od zawsze była mocną stroną bohaterki, która już w dzieciństwie spędzała czas z wyimaginowanym przyjacielem, jednorożcem.
Rafał Glapiak18.04.2019 -
Kultura
Czy Paryż spłonął? Jak kino upamiętniło Notre Dame
Paryż, wraz z katedrą Notre Dame, w kinie pojawia się często. Prawdopodobnie żadne inne miasto nie było tak chętnie i z taką fascynacją portretowane przez filmowców.
Rafał Glapiak16.04.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Przepraszam, że przeszkadzam”, reż. Boots Riley
Widz jest więc – który to już raz? – świadkiem upadku amerykańskiego snu, a wraz z nim człowieczeństwa.
Rafał Glapiak15.03.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Bracia Sisters”, reż. Jacques Audiard
Główni bohaterowie filmu przedzierają się przez życie niczym Butch Cassidy i Sundance Kid, dostając przy tym finał, na jaki zasługują.
Rafał Glapiak22.02.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Anioł”, reż. Luis Ortega
Parafrazując jeden z przebojów Elvisa Presleya: wygląda jak anioł, chodzi jak anioł, mówi jak anioł, choć w rzeczywistości to istny diabeł w przebraniu.
Rafał Glapiak05.02.2019 -
Film
Recenzja filmu: „Ralph Demolka w internecie”, reż. Rich Moore, Phil Johnston
Historia, która stanowi kolejny wariant dość powszechnie wykorzystywanego przez kino motywu, jest nużąca i aż nazbyt rozwleczona.
Rafał Glapiak20.01.2019 -
Kultura
Dlaczego coraz trudniej o dobry świąteczny film
Trudno dziś o dobry świąteczny film. Nie dlatego, że takie nie powstają, ale dlatego, że powstaje ich za dużo. A ich jakość pozostawia sporo do życzenia.
Rafał Glapiak25.12.2018 -
Film
Recenzja filmu: „Nie otwieraj oczu”, reż. Susanne Bier
Główna bohaterka jest postacią grubymi nićmi szytą.
Rafał Glapiak18.12.2018 -
Film
Recenzja filmu: „Mój piękny syn”, reż. Felix Van Groeningen
Obraz jest opisem trudnej relacji ojca z nastoletnim chłopakiem uzależnionym dosłownie od wszystkiego.
Rafał Glapiak18.12.2018 -
Kultura
Grinch, czyli idą święta. W kinach kolejna wersja tej historii
Każda kolejna wersja historii o tym, jak Grinch najpierw ukradł, a potem oddał święta, dodaje coś nowego, sprzecznego z edukacyjnym efektem, który chciał osiągnąć twórca tej postaci Theodor Geisel.
Rafał Glapiak08.12.2018 -
Film
Recenzja filmu: „Robin Hood: Początek”, reż. Otto Bathurst
Czego tu nie ma! Są zdjęcia do złudzenia przypominające relację z kibolskiej ustawki czy też siłowej demonstracji przeciwko władzy.
Rafał Glapiak06.12.2018 -
Kultura
Bernardo Bertolucci – polityka i erotyka
Bernardo Bertolucci, mistrz włoskiego kina, uważał się za nonkonformistę. Podczas wywiadów drażnił ponoć włoskich dziennikarzy, na pytania odpowiadając wyłącznie po francusku.
Rafał Glapiak26.11.2018 -
Kultura
Po co (i o czym) dwa filmy o wydarzeniach z wyspy Utoya
Czy realizacja filmów o masakrze sprzed zaledwie 7 lat na pewno jest etyczna? Obydwa można już obejrzeć: jeden w kinie, drugi w Netflixie.
Rafał Glapiak17.11.2018 -
Film
Recenzja filmu: „Oblicze mroku”, reż. Assaf Bernstein
Reżyser stara się nie dawać widzowi jednoznacznych odpowiedzi, choć równocześnie sugeruje je w aż nadto klarowny sposób.
Rafał Glapiak04.11.2018 -
Kultura
Kryzysy młodości w filmach Davida Roberta Mitchella
Najnowsze dzieło Davida Roberta Mitchella, „Tajemnice Silver Lake”, podzieliło krytyków. Co nie zmienia faktu, że reżyser należy do ścisłej czołówki filmowców, których karierę należy uważnie śledzić.
Rafał Glapiak23.09.2018 -
Film
Recenzja filmu: „Fatum Elizabeth”, reż. Sebastian Gutierrez
Wizualnie film wygląda bardzo dobrze i spójnie, ale znaczenia przypisane zabiegom technicznym wydają się wyjątkowo płytkie.
Rafał Glapiak17.08.2018 -
Kultura
„Twój Simon”, pierwszy taki gejowski romans
Filmu Grega Berlantiego może i nie potrzebuje zachodnia widownia, ale tam, gdzie kwestie równouprawnienia wciąż nie są normą, nabiera on zupełnie odmiennego charakteru.
Rafał Glapiak17.06.2018 -
Kultura
Joachim Trier, jeden z ciekawszych współczesnych reżyserów
Nowy film Triera – baśniowa „Thelma” – to nieoczekiwana zmiana tonacji w jego twórczości. Zagraniczna prasa zdążyła już obwołać ten utwór thrillerem w stylu Alfreda Hitchcocka.
Rafał Glapiak09.06.2018 -
Kultura
Miloš Forman, najbardziej ceniony twórca z Czech
Miloš Forman, legendarny reżyser, kluczowa postać czechosłowackiej Nowej Fali, zdobywca dwóch Oscarów i trzech Złotych Globów, zmarł po krótkiej chorobie 13 kwietnia tego roku. Miał 86 lat.
Rafał Glapiak14.04.2018 -
Kultura
Reżyserka Greta Gerwig. Nowa Miss America
Kariera Grety Gerwig, choć nie dostała Oscara za reżyserię, jest na najlepszym możliwym etapie i nic nie wskazuje na to, że miałaby zwolnić.
Rafał Glapiak05.03.2018 -
Kultura
Reżyser Martin McDonagh, specjalista od przemocy i przebaczenia
Nominowane do Oscarów „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha są kompromisem między różnymi wizjami kina tego reżysera.
Rafał Glapiak04.02.2018 -
Kultura
„Na karuzeli życia”, nowy, niestety banalny film Allena
Film przypomina pocztówkę z wakacji, którą co roku wysyła ktoś niekoniecznie bliski, a która nie zawiera żadnej treści wartej zapamiętania.
Rafał Glapiak02.12.2017 -
Kultura
Samuel Fuller bohaterem retrospektywy 8. edycji American Film Festival
Filmy Samuela Fullera stanowiły i najpewniej stanowią zwierciadło, w którym odbijają się najgorsze przywary Ameryki i Amerykanów.
Rafał Glapiak24.10.2017 -
Kultura
W filmach Grzegorza Królikiewicza widz także był reżyserem
Jego filmy opowiadają o ludziach skrzywdzonych i poniżonych, wyjętych z piwnicy.
Rafał Glapiak26.09.2017 -
Kultura
Jeanne Moreau była „najwybitniejszą aktorką w historii”
Była przede wszystkim spontaniczna, naturalna, miała w sobie coś z naturszczyka, z osoby, którą można bez problemu spotkać na wielkomiejskiej ulicy.
Rafał Glapiak31.07.2017