Szukana fraza:Janusz Wróblewski z Cannes
Janusz Wróblewski z Cannes
-
Kultura
Palmy pod napięciem. W Cannes wszystko było polityczne, rewolucja wisiała na włosku
Werdykty jury, zmiany regulaminowe, wypowiedzi gwiazd, a nawet dramatyczne wydarzenia ostatnich godzin festiwalu – w tym roku w Cannes wszystko miało wymiar polityczny.
Dramatyczne napięcia związane z sytuacją na świecie prowokowały do refleksji, czy nie była to najbardziej upolityczniona edycja festiwalu w Cannes od pamiętnego 1968 r. Z powodu protestów filmowców doszło wtedy do zerwania imprezy. Aż tak radykalnego rozstrzygnięcia się nie doczekaliśmy, ale
Janusz Wróblewski z Cannes27.05.2025Polityka 22.2025 (3516) z dnia 27.05.2025; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Palmy pod napięciem” -
Kultura
Cannes: epicki „Tajny agent”, kandydat do Złotej Palmy. Gwiazdor „Narcos” zachwyca
Gdyby canneński festiwal kończył się już teraz, Złotą Palmę prawie na pewno zdobyłby „Tajny agent” Klebera Mendonça Filho.
nagradzane w Cannes), ale dopiero w tym zadziwiającym widowiskowością i licznymi odniesieniami do kultury masowej filmie prezentuje się jako wytrawny twórca, podejmujący ryzykowną grę z wyzwaniami historii, uprzedzeniami widzów i estetycznymi oczekiwaniami. Czytaj też: Jennifer Lawrence jako matka w
Janusz Wróblewski z Cannes21.05.2025 -
Kultura
Cannes: Jennifer Lawrence jako matka w psychozie. Ta rola może dać jej Oscara
„Zgiń, kochanie” z Jennifer Lawrence w roli popadającej w psychozę świeżo upieczonej matki to jedno z mniej przyjemnych, za to bardzo pozytywnych zaskoczeń konkursu. Jeśli Lawrence nie otrzyma nagrody aktorskiej, może być pewna nominacji oscarowej.
!” Darrena Aronofsky’ego. Miłosne zbliżenia z jej udziałem nawiązują do pamiętnej zabawy nago w tygrysie zaloty w „Jeżeli...” Lindsaya Andersona – kluczowym dziele epoki kontestacji (nagrodzonym Złotą Palmą w Cannes w 1969 r.). Wówczas wywołało to poruszenie i skandal
Janusz Wróblewski z Cannes19.05.2025 -
Kultura
Cannes: Linklater pokazał nowy film. Ta podróż w przeszłość tylko tu może się podobać
We Francji, ojczyźnie nowej fali, gdzie jej kult nigdy nie został podważony i wciąż kusi swoją anarchistyczną legendą, film, który o tej legendzie opowiada, musiał wywołać zainteresowanie graniczące z histerią.
. Czytaj też: Cannes już ma faworyta. „Sound of Falling” zachwyca, szokuje, wysadza reguły w powietrze Sztuka jest wieczna Odtwarzając z pieczołowitością dokumentalisty atmosferę końca lat 50. XX w. i dosyć zabawne z dzisiejszego punktu widzenia zmagania Godarda z materią filmową
Janusz Wróblewski z Cannes18.05.2025 -
Kultura
Cannes: „Eddington”, dzień świra po amerykańsku. Zjadliwa, bezczelna satyra
„Eddington”, jeden z najgorętszych i najbardziej wyczekiwanych tytułów w tym sezonie, zbiera mieszane recenzje, nie ulega jednak wątpliwości, że to najlepsza jak dotąd diagnoza choroby, jaka dotknęła podzieloną Amerykę pod rządami Trumpa.
Cannes, ani Ari Aster jeńców nie biorą. Polacy na podobne doświadczenie mają swoje antidotum: „Dzień świra”. Czy Amerykanie dowiedzą się z tego czegoś nowego na temat dojrzałej w epoce pandemii dysfunkcji swojego narodu? Oby, bo inaczej czeka nas to, co w profetycznym finale „Eddington”.
Janusz Wróblewski z Cannes17.05.2025 -
Kultura
Cannes już ma faworyta. „Sound of Falling” zachwyca, szokuje, wysadza reguły w powietrze
Wiele wskazuje na to, że „Sound of Falling”, druga pełnometrażowa fabuła niemieckiej reżyserki Maschy Schilinski, która otworzyła canneński konkurs, ma już zapewnione miejsce w gronie ścisłych faworytów.
Szok wywołany tym dwuipółgodzinnym filmem, wysadzającym w powietrze dotychczasowe reguły klasycznego kina, ciężko z czymkolwiek porównać. Otwarci na eksperymenty wizualne anglojęzyczni krytycy piszą, że „Sound of Falling” kwestionuje samą ideę tego, czym może być film. Nazywają go
Janusz Wróblewski z Cannes16.05.2025 -
Kultura
Cannes żegna „Mission: Impossible”. Mistrzowski finał serii, najlepsze kino akcji od dekad
Fani Toma Cruise’a, który po 31 latach oficjalnie kończy przygodę z rolą Ethana Hunta, nie zawiodą się. Pożegnanie z serią „Mission: Impossible” wypada dokładnie tak, jak się tego wszyscy spodziewali: okazale, brawurowo, mistrzowsko puentując cykl.
„Mission: Impossible – The Final Reckoning”, ósmą i ostatnią część serii – po spektakularnej londyńskiej premierze w ubiegłym tygodniu i pokazach w Japonii i Korei – w Cannes przyjęto gorąco, wiedząc, że to tylko miłe urozmaicenie wyjątkowo wyrafinowanego programu
Janusz Wróblewski z Cannes15.05.2025 -
Kultura
Rusza Cannes. Czy obroni się przed Trumpem? Festiwal otwartość ma w DNA
Ubiegłoroczna selekcja festiwalu w Cannes udowodniła, że kino artystyczne nie tylko wraca do łask, ale też bez problemu pokonuje oscarowych konkurentów, a przy okazji coś ważnego przekazuje widzom. Rozpoczynająca się wieczorem 78. edycja imprezy ma być jeszcze wspanialsza.
, czyniąc z Cannes bezpieczną wyspę: osoby stosujące jakąkolwiek formę przemocy nie mają wstępu. To również kolejny krok w kierunku oczyszczenia środowiska. Niedawno francuska akademia filmowa przyznająca Cezary wykluczyła ze swojego grona kilka znanych osób, którym postawiono zarzuty o molestowanie
Janusz Wróblewski z Cannes13.05.2025 -
Kultura
Cannes 2024: Kino i kontrowersje. Festiwal zaskoczył, ale o pomyłce nie ma mowy
Złota Palma dla komedii o Kopciuszku świadczącym usługi seksualne to zaskoczenie, ale nie pomyłka. Temat tożsamości, gorzkiego losu kobiet i dyskryminowanych mniejszości zdominował tegoroczny festiwal filmowy w Cannes.
Większość obserwatorów upatrywała zwycięzcy festiwalu w Cannes w hiszpańskojęzycznym queerowym musicalu kryminalnym „Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda z popisową rolą transpłciowej aktorki Karli Sofii Gascón. Jury pod przewodnictwem amerykańskiej reżyserki Grety Gerwig
Janusz Wróblewski z Cannes28.05.2024Polityka 23.2024 (3466) z dnia 28.05.2024; Kultura; s. 100Oryginalny tytuł tekstu: „Kino i kontrowersje” -
Kultura
Cannes 2024: Wreszcie filmy lżejszego kalibru. Wywołujące śmiech, szok i łzy
Po wielu przygniatających ambicjami tytułach prezentowanych w pierwszych dniach festiwalu pojawiły się wreszcie filmy nieco lżejszego kalibru. Krytycy się nimi zachwycają, a z rankingów wynika, że mogą zawalczyć o nagrody.
Na największą niespodziankę wyrasta entuzjastycznie przyjęty body horror „Substancja” 48-letniej Francuzki Coralie Fargeat z Demi Moore i Margaret Qualley w rolach głównych. To dopiero druga pełnometrażowa fabuła reżyserki idącej w ślady nieco młodszej Julii Ducournau („Titane
Janusz Wróblewski z Cannes22.05.2024 -
Kultura
Cannes 2024: „Limonow. Ballada”. Trzeba odwagi, żeby kręcić film o chorej rosyjskiej duszy
W czasach cancelowania Rosji i rosyjskiej kultury trzeba mieć sporo odwagi, by przyjrzeć się na nowo chorej rosyjskiej duszy. W świetnie przyjętym filmie Kiryła Sieriebriennikowa uosabia ją Eduard Wieniaminowicz Sawienko.
zdolniejszy. Prawdę mówiąc myślał, że wszystkich ich przerasta nie tylko talentem, a jego społeczne nieprzystosowanie, dekadencki styl życia, upodobanie do alkoholu to oczywiste symptomy geniuszu. Nie wyrzucił Rosji z serca Tak jak Brodski był synem niskiego rangą enkawudzisty i podobnie jak wielu
Janusz Wróblewski z Cannes20.05.2024 -
Kultura
Cannes 2024: Lanthimos łamie reguły kina, dzieli widzów. Jakim cudem mu się to udaje?
Nowy film Yorgosa Lanthimosa podzielił canneńską publiczność. W „Rodzajach życzliwości” zamiast lekkości „Faworyty” i finezji „Biednych istot” jest zwrot w kierunku tajemniczej, lodowatej satyry wczesnego etapu twórczości greckiego reżysera.
. Lojalność, miłość, wiara. Ufność, bezpieczeństwo, nadzieja. Lub po prostu – granice wolności właśnie. Film składa się z trzech nowel (każda trwa prawie godzinę), w których grają zawsze ci sami aktorzy wcielający się w różne role, co z jednej strony jest zabiegiem komediowym, ale w tym
Janusz Wróblewski z Cannes18.05.2024 -
Kultura
Cannes 2024: „Megalopolis” arcydziełem nie jest. Coppola postawił na swoim i słono za to zapłacił
Chyba najbardziej wyczekiwany film festiwalu, „Megalopolis” Francisa Forda Coppoli, nie zdobędzie Złotej Palmy – to więcej niż pewne. Na pocieszenie 85-letniemu reżyserowi pozostało to, że schodzi ze sceny z poczuciem spełnionego marzenia.
. „Megalopolis” arcydziełem nie jest Zanim odbył się uroczysty pokaz w Cannes, zwieńczony kurtuazyjną owacją, wielu obserwatorów zastanawiało się, czy Coppola zaliczy powtórkę z historii. Trudności przypominały dramatyczne okoliczności powstawania „Czasu apokalipsy
Janusz Wróblewski z Cannes17.05.2024 -
Kultura
Cannes 2024: „Dziewczyna z igłą” wywołała sensację. Emocje podgrzewa Vega i jego „Putin”
Duńsko-polsko-szwedzka koprodukcja „Dziewczyna z igłą” zadziałała jak kubeł zimnej wody wylany na dość jeszcze nierozgrzane słońcem, ale już przepełnione szampańskimi nastrojami głowy uczestników festiwalu. W Cannes głośno o Polakach jest także z powodu nowego filmu Patryka Vegi, który łamie wszelkie zasady trzymania się granic rozsądku.
czy inaczej, w tym przepełnionym najczarniejszą refleksją filmie, dającym na końcu upragnioną iskierkę nadziei, nic nie wydaje się czarno-białe. „Putin” Vegi: największy gangster naszych czasów W Cannes głośno o Polakach jest także z powodu nowego filmu Patryka Vegi, obecnego na targach
Janusz Wróblewski z Cannes16.05.2024 -
Kultura
Cannes 2024: zanosi się na niespodzianki. O tych filmach wkrótce będzie głośno
Na 22 konkursowe tytuły zaledwie cztery wyreżyserowały kobiety. Spore szanse na wywołanie poruszenia ma jedyna w tym towarzystwie debiutantka. Polskim akcentem w walce o Złotą Palmę będzie zwłaszcza szwedzko-polsko-duńska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna.
Naszpikowany atrakcjami program rozpoczynającego się we wtorek canneńskiego festiwalu wydaje się barwniejszy niż kiedykolwiek. Na gali otwarcia pojawi się jedna z najsłynniejszych hollywoodzkich gwiazd, Meryl Streep, która odbierze honorową Złotą Palmę. Spośród wielu sensacyjnie zapowiadających się
Janusz Wróblewski z Cannes14.05.2024 -
Kultura
Cannes 2023: Haynes i Moretti pokazują nowe filmy. Czy wypada się śmiać?
Kreatywność filmowców, nawet gdy flirtują z autotematyzmem w sztuce, nie zna granic, chociaż efekty bywają różne. Świetnie wypadł typowany do grona canneńskich laureatów „Maj grudzień” Todda Haynesa, ale już Nanni Moretti poległ w tym temacie.
„przewodnią rolę ZSRR w ruchu robotniczym”. Ciekawe, kto się myli. Tak czy inaczej, Moretti nakręcił reklamówkę wiecznie żywej idei komunizmu, zrealizowaną przez wynoszącego się ponad innych, wierzącego w swoją nieomylność artystę. Tylko czy wypada się z tego jeszcze śmiać? Cannes 2023: wybitna „Anatomia upadku”, sensacja festiwalu
Janusz Wróblewski z Cannes25.05.2023 -
Kultura
Cannes 2023: wybitna „Anatomia upadku”, sensacja festiwalu
Cała uwaga w Cannes kierowana jest na celebrytów, tymczasem najwyższe uznanie zdobywają filmy mniej znanych twórców. Sensacja ostatnich dni to wybitny kameralny dramat „Anatomia upadku”, wpisujący się w debatę na temat wymiaru sprawiedliwości i trudności z ustaleniem prawdy, w reżyserii Francuzki Justine Triet.
”: Jesteśmy zwierzętami stadnymi Cannes musi to zauważyć Dojrzały, dwuipółgodzinny dramat psychologiczny z elementami thrillera zrealizowany został surową, niemal paradokumentalną metodą, co tym bardziej jest mylące, bo ta konkretna historia sądowa z miłosnym upadkiem w tle ma wymiar
Janusz Wróblewski z Cannes24.05.2023 -
Kultura
Cannes 2023: Martin Scorsese chwyta za serce. Posypią się Oscary
Trzyipółgodzinny „Killers of the Flower Moon” Martina Scorsesego to chwytające za serce, epickie widowisko o zbrodniach popełnionych na plemieniu Osagów i piekle zgotowanym Indianom przez białych ludzi. Dziewięciominutowa owacja na stojąco zwiastuje pewną oscarową ścieżkę dla jego twórców.
Nawet zdobywając Złotą Palmę za „Taksówkarza”, Martin Scorsese nie miał tak gorącego przyjęcia, ale jego nowa produkcja żadnych nagród w Cannes nie otrzyma. O tym, że „Killers of the Flower Moon” będzie wyświetlane poza konkursem, zdecydował sam reżyser, powodów jednak nie
Janusz Wróblewski z Cannes22.05.2023 -
Kultura
Cannes 2023: mizerny Indiana Jones. I budzące szok arcydzieła o Zagładzie
Indiana Indianą – głównym problemem jest tu logika i efekty specjalne wyglądające jak ze starego kina. Równocześnie pojawiają się jednak w Cannes rzeczy wybitne. Obezwładniające, dotykają tematu Zagłady z nowej perspektywy.
” – usprawiedliwiał się na konferencji prasowej Mangold. Wzbudzającemu nostalgię widowisku nie przeszkodzi to stać się wakacyjnym przebojem (wchodzi do kin pod koniec czerwca), ale czy na miarę pokazywanego premierowo rok temu w Cannes „Top Gun: Maverick” z Tomem Cruise′em
Janusz Wróblewski z Cannes20.05.2023 -
Kultura
Cannes 2023: Johnny Depp wrócił na czerwony dywan. Miał być skandal, były uściski
Johnny Depp wrócił na czerwony dywan, owacyjnie witany przez tłumy, choć jego rola w dramacie kostiumowym „Jeanne du Barry”, pokazanym na otwarcie canneńskiego festiwalu, szału nie budzi.
ironiczny duch powieści łotrzykowskiej, tyle że dla współczesnego świata, dla feministek niewiele niestety z tego wynika. Cannes 2023: powrót wielkiego kina. Wrażeń i kontrowersji nie zabraknie
Janusz Wróblewski z Cannes17.05.2023 -
Kultura
Cannes 2023, czyli powrót wielkiego kina. Wrażeń i kontrowersji nie zabraknie
„Czas krwawego księżyca” Scorsesego, z Leonardem DiCaprio i Robertem De Niro, piąta część przygód Indiany Jonesa, a w konkursie głównym galeria reżyserskich sław: od Wesa Andersona, Aki Kaurismäkiego, Jessiki Hausner po Japończyka Hirokazu Koreedę. Atrakcji na rozpoczynającym się 16 maja canneńskim festiwalu nie zabraknie.
prawdopodobnie nie mógłby walczyć o nagrody, gdyż został wyprodukowany przez jedną z platform streamingowych (Apple TV +). Cannes konsekwentnie od lat broni tradycyjnych kin i nie zezwala na udział w konkursie filmów przeznaczonych do rozpowszechniania online. Chwaląc festiwal za promocję kina
Janusz Wróblewski z Cannes16.05.2023 -
Kultura
Sukces Skolimowskiego w Cannes. „IO” to hipnotyzujący film
„IO” to przejmujący protest przeciwko niehumanitarnemu traktowaniu zwierząt, zabijaniu, niszczeniu przyrody. W drugiej kolejności – smutna bajka, w której przeglądają się sprawcy, ofiary i świadkowie. Film otrzymał Nagrodę Jury (ex aequo zostali wyróżnieni Felix Van Groeningen i Charlotte Vandermeersch za „Le otto montagne”). Złotą Palmę odebrał Ruben Östlund za „Triangle of Sadness”.
”. W Cannes już zagościła polityka Osiołek. Czuły obserwator nieszczęść „IO” jest hołdem złożonym przedostatniemu dziełu wielkiego francuskiego mistrza Roberta Bressona z 1966 r. W przygotowanych materiałach dla prasy (reżyser odwołał w ostatniej chwili przyjazd do Cannes, podobno z
Janusz Wróblewski z Cannes28.05.2022 -
Kultura
Najważniejszy film w Cannes pokazał Siergiej Łoźnica
Czy potrafimy sobie wyobrazić wojny bez systematycznego mordowania dzieci, kobiet, starców? Co zrobić, by obudzić zbiorowe poczucie winy? Film „Naturalna historia zagłady” nie podaje odpowiedzi, ale wywołuje dyskusję.
wzięło się to znikąd. Mój film pokazuje korzenie tego zjawiska. I poddaje je refleksji – twierdzi Łoźnica. Czytaj też: Ekscytujący „Boy From Heaven” w Cannes Stosy trupów, zrujnowane miasta Najpierw oglądamy więc obrazki idylli z regionu Allgäu niedaleko granicy szwajcarskiej, w
Janusz Wróblewski z Cannes25.05.2022 -
Kultura
Obsceniczny David Cronenberg w Cannes. To nie czas na takie filmy
Przez takie filmy jak „Crimes of the Future” poczucie schizofrenii wywołane dyskomfortem wojny w Ukrainie, z drugiej strony zabawą i beztroską panującymi na festiwalu, osiągnęło swoje apogeum.
motyw reżysera – niebezpiecznych eksperymentów z ludzkim ciałem pod wpływem rozwoju nowoczesnych technologii. Czytaj też: Ekscytujący „Boy From Heaven” w Cannes Atak paniki w kinie? „To jest OK” Wszystko to w otoczce poważniejszej refleksji z zamysłem przyjrzenia się
Janusz Wróblewski z Cannes23.05.2022 -
Kultura
Szwedzki potop. Ekscytujący „Boy From Heaven” w Cannes
Ulubieńcy i faworyci Cannes raczej nie zawodzą, ale największe niespodzianki przynoszą filmy, na które nikt nie stawiał. Jeden z nich to rewelacyjny szwedzki dramat polityczny „Boy From Heaven” Tarika Saleha.
dotyczy oficjalnego śledztwa prowadzonego przez wojskowe służby za murami muzułmańskiej uczelni, mającego wyjaśnić tajemnicze morderstwo jednego ze studentów, asystenta powszechnie szanowanego szejka. Zbiega się ono z nagłą śmiercią najwyższego duchowego przywódcy religijnego Wielkiego Imama
Janusz Wróblewski z Cannes21.05.2022 -
Kultura
Świetna „Żona Czajkowskiego”. W Cannes już zagościła polityka
„Żona Czajkowskiego” Rosjanina Kiriłła Sieriebriennikowa na pewno będzie się liczyć w rozgrywce o nagrody w Cannes. To imponujące widowisko poświęcone nieudanemu małżeństwu narodowego kompozytora Rosji.
, zapewnia, że kocha swego męża duszą i ciałem, a on może z nią zrobić wszystko. Co to za miłość? Czytaj też: Pora lepiej poznać ukraińskich kompozytorów W Cannes o Rosji taką, jaka jest Trudno tego pytania nie zadać, patrząc na rozwijające się ponad 20 lat szaleństwo tytułowej bohaterki, świetnie granej
Janusz Wróblewski z Cannes18.05.2022 -
Kultura
Cannes 2022. Skolimowski, Smoczyńska, Kłyszewicz i cała reszta świata
Mocno poturbowany przez pandemię festiwal w Cannes wraca do formy, której – mimo toczącej się wciąż wojny w Ukrainie – znowu może mu pozazdrościć każda szanująca się impreza rozrywkowa. Atrakcyjny i bardzo zróżnicowany program obejmie największe tegoroczne hity oraz wyczekiwane premiery kina autorskiego. Z mocnym udziałem Polaków.
rosyjskich czołgach i sprzęcie bojowym został na prośbę Ukraińców zmieniony. Nie tak dawno, bo trzy lata temu, groteskę „Truposze nie umierają” – też o wstających z grobu żądnych krwi istotach – prezentował Jim Jarmusch. Nie została najlepiej odebrana. Jak będzie teraz? Cannes
Janusz Wróblewski z Cannes17.05.2022 -
Kultura
Cannes 2021. Udało się! Zwyciężyła sztuka, oryginalność i młodość
Nagradzając Złotą Palmą bodyhorror „Tytan”, zaledwie drugi pełnometrażowy film mało znanej Francuzki Julii Ducournau, jury postawiło na młodość i zmianę.
się z zarzutami, że przekracza dozwolone granice w odcinaniu się od rodzinnych korzeni, a w nowym konsekwentnie podążą tą samą ścieżką, zajmując się problem wolności słowa w swojej ojczyźnie, gdzie cenzura uniemożliwia artyście wypowiadanie na głos tego, co myśli. Cannes – festiwal
Janusz Wróblewski z Cannes19.07.2021 -
Kultura
Cannes 2021. „Grypa Piotra”. Halucynacyjna podróż w krainie absurdu
Inspiruje mnie wszystko, a moim największym problemem jestem ja sam, wyznał na konferencji prasowej rosyjski dysydent Kirył Sieriebriennikow, którego najnowsza surrealistyczna tragikomedia „Grypa Piotra” podejmuje temat moralnej degrengolady postsowieckiej Rosji.
Urodzony w Rostowie 51-letni Sieriebriennikow to jeden z najwybitniejszych twórców teatralno-filmowych w Rosji, znany opozycjonista i działacz na rzecz praw obywatelskich. Swego czasu protestował m.in. przeciwko uwięzieniu feministycznej grupy Pussy Riot oraz wojnie w Gruzji. W jednym z wywiadów
Janusz Wróblewski z Cannes13.07.2021 -
Kultura
Cannes 2021. Słaby Sean Penn, piękne skandynawskie klimaty
Oczekiwany z dużymi nadziejami nowy film Seana Penna mocno rozczarował, ale Cannes ma już swoich silnych faworytów.
, udało mu się podrobić kilkadziesiąt milionów dolarów. Czytaj też: Powrót do kina. Przegląd najciekawszych premier „Flag Day”. Mało zgrabna metafora Ameryki Narracja prowadzona jest z punktu widzenia wpatrzonej w niego córki, która jako młoda, zbuntowana dziewczyna, uciekająca od
Janusz Wróblewski z Cannes12.07.2021 -
Kultura
Cannes 2021. Święta lesbijka w głośnym filmie Paula Verhoevena
Przemoc i erotyzm w perwersyjnej otoczce zawsze kusiły Holendra Paula Verhoevena. W „Benedetcie”, chyba najbardziej skandalizującym filmie konkursowym, zakazany seks uprawia stygmatyczka uznana przez otoczenie za świętą.
Już w „Nagim instynkcie”, „Showgirls” czy ostatnio w „Elle” Verhoeven epatował wyzwolonym z poczucia grzechu podejściem do cielesności. Jednak w „Benedetcie” upodobanie do przedstawiania rozwiązłej kobiecej seksualności reżyser łączy z autentycznym
Janusz Wróblewski z Cannes10.07.2021 -
Kultura
Cannes 2021. Nowy film Nadava Lapida uderza w podwaliny Izraela
Pokazywany w głównym konkursie w Cannes „Ahed’s Knee” to gorący, wielopoziomowy film nakręcony przez 46-letniego Izraelczyka Nadava Lapida, dzieło bezkompromisowe, skromne, chwilami drażniące.
orientacji seksualnych i ras, odbijała się wielka złożoność współczesnego, podzielonego, pełnego napięć świata, a zarazem zjednoczonego w solidarnym geście dążenia do prawdy i wierze w sztukę powołaną do tego, by mówić to, co najważniejsze. Czytaj też: Super-Cannes po długiej przerwie. „Kino nie
Janusz Wróblewski z Cannes08.07.2021 -
Kultura
To będzie super-Cannes po długiej przerwie. „Kino nie umarło”
Po dwuletniej przerwie wymuszonej lockdownem na Croisette wróciło życie. Nietypowo, bo w lipcu i z dwumiesięcznym opóźnieniem, we wtorek rusza największa, długo oczekiwana 74. edycja festiwalu, bez którego branża filmowa przypominała jedynie swój cień.
, ściskanie się, a także inne przejawy bliskości w strefie publicznej. Przy wchodzeniu i wychodzeniu z kina ma obowiązywać dystans społeczny: minimum 1 m odległości. Organizatorzy zapowiadają skrupulatne przestrzeganie porządku, lecz jak i czy w ogóle sobie poradzą z napierającymi tłumami fotoreporterów i
Janusz Wróblewski z Cannes06.07.2021 -
Kultura
Cannes zostawia z niedosytem. Złota Palma dla czarnej komedii „Parasite”
Nie faworyzowany Almodóvar, nie wielbiony Tarantino, tylko czarna komedia „Parasite” Koreańczyka Bong Joon-ho zdobyła Złotą Palmę. Zwycięstwo zasłużone, pozostawiające jednak spory niedosyt.
fenomenalną formą. Każdy z nich pokazał jedno z najlepszych dzieł w karierze. Niestety albo stety pierwszeństwo mieli w tym roku młodzi i outsiderzy. Cannes stawia na debiuty Aż dwie prestiżowe nagrody przypadły francuskim debiutantom. Wychowana w Senegalu trzydziestoparoletnia Mati Diop pięknie
Janusz Wróblewski z Cannes26.05.2019 -
Kultura
Kino lepsze niż narkotyk. Nowy film Tarantino w Cannes
Chociaż wszyscy kochają Quentina Tarantino, „Pewnego razu... w Hollywood” zostało przyjęte nieco chłodniej niż jego poprzednie dokonania.
katastrofa. W Cannes nowy film Jima Jarmuscha Co w nowym filmie Tarantino? Przebiegu masakry wraz z całą jej ponurą otoczką i mętną, diabelską ideologią, kończącej w symboliczny sposób amerykańską epokę niewinności i dzieci kwiatów, w filmie jednak nie ujrzymy. Albo inaczej – Tarantino zastosował
Janusz Wróblewski z Cannes22.05.2019 -
Kultura
Siła pamięci, moc wyobraźni. Nowy film Almodóvara święci triumfy w Cannes
W festiwalowych rankingach nowy film Pedro Almodóvara „Ból i blask” bije na głowę wszystko, co do tej pory pokazywano w Cannes.
. Czytaj także: Zapracować się na śmierć. Nowy film Kena Loacha w Cannes Almodóvar subtelnieje na starość Zastanawiając się, jak uspokoić emocje, zaakceptować siebie, uzdrowić relacje, odkupić winy, korzysta m.in. z pomocy narkotyków. A potem przy różnych okazjach wspomina dzieciństwo spędzone w
Janusz Wróblewski z Cannes18.05.2019 -
Kultura
Zapracować się na śmierć. Nowy film Kena Loacha w Cannes
„Sorry We Missed You” 83-letniego Kena Loacha poświęcony trudnej sytuacji biednej rodziny w północno-wschodniej Anglii zbiera świetne recenzje. Trzy lata po zdobyciu drugiej Złotej Palmy Loach znów staje w obronie klasy robotniczej bezwzględnie wykorzystywanej przez konkurujących ze sobą pracodawców.
najbardziej potrzebujących. Wiele wskazuje na to, że ich sytuacja w ogóle nie ulega poprawie, przeciwnie. Dwie trzecie tworzonych nowych miejsc pracy jest zagrożonych, niepewnych”. Cannes 2019: Planetarna katastrofa. Nowy film Jima Jarmuscha Ricky haruje na swoim Ricky z kameralnego dramatu
Janusz Wróblewski z Cannes17.05.2019 -
Kultura
Planetarna katastrofa. W Cannes nowy film Jima Jarmuscha
„The Dead Don’t Die” to zrodzony z buntu, podszyty zwątpieniem i bezsilnością ironiczny homage składany przez Jarmuscha samemu sobie. Czarna polewka dla jego fanów i przykra niespodzianka dla wielbicieli horrorów.
, których nie było w czytanym przez nich scenariuszu. To obrazuje sens tego przedsięwzięcia – nieoczekiwanie, zaskakująco zbliżonego do tego, co także wyraziła niedawno Jagoda Szelc w swoim debiucie „Wieża. Jasny dzień”. Czytaj także: O co chodzi w sporze Netfliksa z festiwalem w Cannes?
Janusz Wróblewski z Cannes15.05.2019 -
Kultura
Cannes 2019. Emocje, napięcie i wielkie oczekiwania na czerwonym dywanie
Złotą Palmę przyzna dziewięcioosobowe jury pod przewodnictwem meksykańskiego reżysera Alejandro G. Iñárritu. Łatwego wyboru nie będą mieli. O tytuł najlepszego filmu ubiega się aż sześciu zwycięzców poprzednich edycji, w tym trzech podwójnych.
, pozakonkursowym hitem powinien się okazać musical „Rocketman” Dextera Fletchera o burzliwych związkach i karierze piosenkarskiej Eltona Johna (geja wychowującego syna wspólnie z poślubionym partnerem). Gwiazdor przyjedzie, weźmie udział w koncercie. W Cannes mało Europy Wschodniej i
Janusz Wróblewski z Cannes13.05.2019 -
Kultura
Lars von Trier wywołał (artystyczny) skandal swoim nowym filmem
Publiczność festiwalu w Cannes wychodziła po seansie „The House That Jack Built” wstrząśnięta i zniesmaczona.
torturą. Skandal większy niż w przypadku „Nimfomanki” Równo siedem lat upłynęło od szokującej konferencji prasowej, na której duński reżyser dworował sobie z Hitlera, przyznając w pewnym momencie, że jakoś na swój sposób go rozumie, za co z hukiem został wyrzucony z festiwalu. Teraz
Janusz Wróblewski z Cannes16.05.2018 -
Kultura
„Szczęśliwy jak Lazzaro” – ambitna baśń czy nieskomplikowana metafora?
Nowa fabuła Alice Rohrwacher to metafora wiecznej krzywdy i wyzysku Dobra. Czy baśń ta ma szanse na zwycięstwo w głównym konkursie festiwalu w Cannes?
Pochodząca z Toskanii 36-letnia włoska reżyserka i scenarzystka Alice Rohrwacher witana była na festiwalu, który ją wykreował na gwiazdę europejskiego kina, bardzo gorąco. Wydaje się, że to właśnie ona spośród zaledwie trzech autorek zakwalifikowanych do głównego konkursu powinna mieć największe
Janusz Wróblewski z Cannes14.05.2018 -
Kultura
Godard znów na barykadach. „Księga obrazów” w Cannes
W rankingu „Screen Daily” „Księga obrazów” nieznacznie wyprzedziła „Zimną wojnę” i obecnie przewodzi stawce najlepszych filmów konkursowych.
. Eksperyment polega na tym, że Godard tworzy coś w rodzaju strumienia świadomości, niewiele się przejmując, ile z tego zrozumie widz. Obchodzi go wyłącznie jego własna antynarracja prowadzona dwutorowo. Wbrew regułom kina rozrywkowego Na obraz składają się strzępy wybranych przez reżysera scen z
Janusz Wróblewski z Cannes13.05.2018 -
Kultura
Czym zachwyca „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego
„Zimna wojna” to wspaniały film, który może się podobać każdemu, co nie znaczy, że jest prosty i łatwy w oglądaniu.
„Zimna wojna” nie miała do tej pory konkurencji. To wspaniały film, który może się podobać każdemu, co nie znaczy, że jest prosty i łatwy w oglądaniu. Pawlikowski składa hołd „Zimna wojna” wyrasta z tradycji szkoły polskiej. Jednak zagranicznym dziennikarzom, którzy pytali
Janusz Wróblewski z Cannes12.05.2018 -
Kultura
Gorąca wojna w Cannes. To będzie inny festiwal
Najbardziej cieszy sukces „Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego. To pierwszy od 28 lat polskojęzyczny obraz zakwalifikowany do głównego konkursu.
do życia Europie. O nieosiągalnym uczuciu niszczonym przez system i marzeniach nie do zrealizowania. Z Joanną Kulig i Tomaszem Kotem w rolach głównych. Czytaj także: „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego z szansami na Złotą Palmę Polacy zdobyli uznanie w Cannes W Tygodniu Krytyki (Semaine
Janusz Wróblewski z Cannes07.05.2018 -
Ludzie i style
Cannes 2017: triumf kina myślącego
Zasłużona Złota Palma dla błyskotliwej komedii „The Square” Rubena Östlunda to triumf kina myślącego, mającego ambicję zabierania głosu w najważniejszych sprawach, niekoniecznie związanych z bieżącą polityką.
Spodziewano się w Cannes trochę innego werdyktu, wyraźniej podkreślającego, czym żyje współczesny świat, uwikłany w nierozwiązywalne problemy z uchodźcami, dramatycznie odczuwający radykalizację nastrojów społecznych, zmagający się z budowaniem murów między narodami. „The Square
Janusz Wróblewski z Cannes30.05.2017Polityka 22.2017 (3112) z dnia 30.05.2017; Ludzie i Style; s. 100Oryginalny tytuł tekstu: „Piękno w cieniu uchodźców ” -
Kultura
Cannes 2017: Złota Palma dla szwedzkiej satyry „The Square”
Film Rubena Östlunda podobał się nielicznym, bo budzi skrajne emocje, drażni i prowokuje.
konkursu, mocno zaznaczyli swoją obecność. Na zakończenie festiwalu pokazano „Prawdziwą historię” Romana Polańskiego, francusko-polską koprodukcję, ciepło przyjętą przez krytykę. Projekt „Sorry Polsko” Kuby Czekaja wyjechał z Cannes z tytułem najlepszego scenariusza z Europy
Janusz Wróblewski z Cannes29.05.2017 -
Kultura
Cannes 2017: Gwizdy na widowni po pokazie. Zbyt dosadna wizja?
Na kilka dni przed zakończeniem festiwalu wyraźnych faworytów do głównych nagród wciąż brak. Zdarzają się niespodzianki, ale o arcydziełach nie słychać.
Jedno z ciekawszych zaskoczeń to „Łagodna” Siergieja Łoźnicy, dramat luźno inspirowany prozą Fiodora Dostojewskiego. W literackiej „Łagodnej” winę za śmierć młodej, głęboko emocjonalnej żony ponosi jej nieczuły, racjonalnie myślący i dużo od niej starszy mąż. Nowy film
Janusz Wróblewski z Cannes25.05.2017 -
Kultura
Cannes 2017: Rozczarowujący Haneke, nieco lepszy Lanthimos
Cannes solidaryzuje się z rodzinami ofiar zamachu w Manchesterze. We wtorek o godzinie 15.00 uczestnicy festiwalu razem z mieszkańcami wyszli na ulice, by minutą ciszy oddać hołd zabitym i zaprotestować przeciwko aktom terroru.
Michaela Hanekego były ogromne. Zawiedzione reakcje mówią wszystko. Haneke nakręcił sequel „Miłości”, z którego wyparowała poezja – to najczęstszy zarzut. Trzeciej Złotej Palmy dla Austriaka więc raczej nie będzie. Nowy Haneke rozczarowuje Spodziewano się, że dramat
Janusz Wróblewski z Cannes23.05.2017 -
Kultura
Cannes 2017: Pytania o sens sztuki i rewolucyjne wrzenie
Coraz gorętsza atmosfera przynosi coraz ciekawsze propozycje. W Cannes czuć rewolucyjne wrzenie. W niedzielę wieczorem pokazano „Człowieka z żelaza” w obecności Lecha Wałęsy i Krystyny Jandy.
przyjaznej wystawy, która pomoże widzom zbadać i zrozumieć relacje łączące Szwedów z otoczeniem. „Ciekawi mnie na przykład, czy jeśli umieszczę torebkę w galerii, to jak będzie ona postrzegana” – zastanawia się w telewizyjnym wywiadzie. Całkiem niedawno hiszpański
Janusz Wróblewski z Cannes21.05.2017 -
Kultura
Cannes 2017: Rosyjski dramat o rozpadzie małżeństwa i wybuczany film z Węgier
Przy całej jednoznaczności „Loveless” nie jest interwencyjnym melodramatem o zaniku odpowiedzialności rodzicielskiej. To równocześnie bolesna metafora upadku współczesnej, skorumpowanej, pogrążonej w kryzysie moralnym Rosji.
Kornéla Mundruczó, poplątana, wybuczana w Cannes historia nawiedzenia kraju, gdzie przestało się wierzyć w Boga. Rolę mesjasza (Chrystusa) odgrywa w filmie młody syryjski uchodźca, syn cieśli, którego rodacy są więzieni albo zabijani na granicy z Europą. Młodzieniec potrafi lewitować. Nabył tę
Janusz Wróblewski z Cannes19.05.2017