Szukana fraza:Joanna Brych
Joanna Brych
-
Teatr
Recenzja spektaklu: „Korsarz”, chor. Manuel Legris
Zespół jest w świetnej formie – lepszej nawet niż przed pandemią.
Joanna Brych29.09.2020Polityka 40.2020 (3281) z dnia 29.09.2020; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Piraci w Operze” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Trucizna”, chor. i reż. Marta Ziółek
Koncepcja spektaklu Marty Ziółek i Polskiego Teatru Tańca jest oryginalna, realizacja wciąga w akcję, choć nie jest to jeszcze wyczyn na poziomie „Ballet for Life”, voguingowo-baletowego show Maurice’a Béjarta.
Joanna Brych03.03.2020Polityka 10.2020 (3251) z dnia 03.03.2020; Afisz. Premiery; s. 69Oryginalny tytuł tekstu: „Ballroom w teatrze tańca” -
Kultura
Rzeczywistość w szkołach baletowych
Tegoroczny nabór do szkół baletowych należy do najmniej udanych od lat. Powody? Upadający prestiż zawodu i gorące dyskusje dotyczące samych metod kształcenia.
odpowiedzialności dyscyplinarnej – od 1 września wszedł w życie przepis obligujący zawiadamianie rzecznika dyscyplinarnego „o popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka” nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od dnia otrzymania informacji o
Joanna Brych12.11.2019Polityka 46.2019 (3236) z dnia 12.11.2019; Kultura; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Taniec w lustrze” -
Historia
Hadyna z Koszęcina i przeboje Śląska, które przetrwały czasy PRL
Zespół Pieśni i Tańca Śląsk dzięki Stanisławowi Hadynie stał się fenomenem, który przetrwał PRL. 31 sierpnia wystąpi w Chorzowie z okazji 100-lecia powstań śląskich.
w Koszęcinie burzą oklasków uniósł tylko ku górze dwa palce na znak zwycięstwa. Oficjalne powołanie nastąpiło dopiero 1 września 1991 r. Sześć tygodni później przystąpił do pracy. I znów dyrygował w tym samym fraku. Po powrocie Próbował dogonić stracony czas. Świat się jednak zmienił. Nastały
Joanna Brych27.08.2019Polityka 35.2019 (3225) z dnia 27.08.2019; Historia; s. 58Oryginalny tytuł tekstu: „Hadyna z Koszęcina” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Don Kichot”, chor. Henryk Konwiński i Liliana Kowalska
Przedstawienie dostarcza przyjemnych wrażeń.
Joanna Brych14.05.2019Polityka 20.2019 (3210) z dnia 14.05.2019; Afisz. Premiery; s. 76Oryginalny tytuł tekstu: „Powrót klasyki” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Fredriana”, chor. Conrad Drzewiecki i Anna Hop
Genialnie zainscenizowane miłosne perypetie bohaterów.
Joanna Brych16.04.2019Polityka 16.2019 (3207) z dnia 16.04.2019; Afisz. Premiery; s. 95Oryginalny tytuł tekstu: „Wieczór obyczajowy” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Masakra”, chor. Paweł Sakowicz
Po udanym „Thrillerze” ciekawie zapowiadany nowy spektakl Pawła Sakowicza okazał się dziwacznie ponurą wizją tańca towarzyskiego.
Joanna Brych15.01.2019Polityka 3.2019 (3194) z dnia 15.01.2019; Afisz. Premiery; s. 71Oryginalny tytuł tekstu: „Królowe parkietu” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Nasz Chopin”, chor. Liam Scarlett i Krzysztof Pastor
Dwa utrzymane w podobnym stylu i mało oryginalne balety złożyły się na najnowszą premierę Polskiego Baletu Narodowego zrealizowaną z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Joanna Brych27.11.2018Polityka 48.2018 (3188) z dnia 27.11.2018; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Bez emocji” -
Kultura
Kultowy balet „Giselle”
Na przykładzie „Giselle”, dzieła wracającego właśnie na polskie sceny, da się opowiedzieć sporą część historii baletu, także tej naszej.
Joanna Brych23.10.2018Polityka 43.2018 (3183) z dnia 23.10.2018; Kultura; s. 88Oryginalny tytuł tekstu: „Z Harzu na Kaszuby” -
Film
Recenzja filmu: „Coppélia”, chor. Siergiej Wichariew
Akcja dzieje się w małym miasteczku w Galicji w połowie XIX w.
Joanna Brych10.07.2018Polityka 28.2018 (3168) z dnia 10.07.2018; Afisz. Premiery; s. 64Oryginalny tytuł tekstu: „Dziewczyna o szklanych oczach” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Szeherezada/Medea”, chor. Robert Bondara
Doskonała muzyka Samuela Barbera została skomponowana dla Marthy Graham w 1946 r. A temat dla baletu odkrył w 1763 r. Jean-Georges Noverre. I nadal jest wyzwaniem.
Joanna Brych28.05.2018Polityka 22.2018 (3162) z dnia 28.05.2018; Afisz. Premiery; s. 83Oryginalny tytuł tekstu: „Miłość, zdrada i zemsta” -
Kultura
Kim jest patron dnia tańca
29 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tańca. Jego patronem jest Jean-Georges Noverre.
Joanna Brych24.04.2018Polityka 17/18.2018 (3158) z dnia 24.04.2018; Kultura; s. 135Oryginalny tytuł tekstu: „Tajemniczy patron” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Romeo i Julia”, chor. Jacek Tyski
Choreografia warsztatowo jest poprawna i Jacek Tyski świetnie odnajduje się w szekspirowskim repertuarze.
Joanna Brych13.03.2018Polityka 11.2018 (3152) z dnia 13.03.2018; Afisz. Premiery; s. 71Oryginalny tytuł tekstu: „Znany balet w nowej formie” -
Społeczeństwo
Polscy artyści baletowi liczą na emerytalne przywileje
Czy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przywróci artystom baletu prawo do wcześniejszych emerytur?
Joanna Brych20.02.2018Polityka 8.2018 (3149) z dnia 20.02.2018; Społeczeństwo; s. 36Oryginalny tytuł tekstu: „Ciemno na scenie” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Polka”, reż. Igor Gorzkowski
Pierwszą w tym sezonie premierę Polskiego Teatru Tańca należy zaliczyć do jednych z najciekawszych propozycji naszej sceny tańca współczesnego ostatnich lat.
Joanna Brych13.02.2018Polityka 7.2018 (3148) z dnia 13.02.2018; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Smutna Polka” -
Kultura
Carlos Acosta, tancerz niezwykły: Nie boję się upadku
Rozmowa z Carlosem Acostą, wybitnym tancerzem baletowym i pedagogiem, o pozycji tańca w dzisiejszym świecie, walce o życiowy rozwój i perfekcję.
Joanna Brych: – 11-letni Gabe w filmie z serii 60 Second Docs mówi: „Chciałbym, aby więcej chłopców odważyło się tańczyć, ale większość z nich myśli, że taniec jest dla maminsynków”, porównując zawody tancerza i piłkarza. Pan też w dzieciństwie wolał grać w piłkę nożną i walczył z
Joanna Brych28.11.2017Polityka 48.2017 (3138) z dnia 28.11.2017; Kultura; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Nie boję się upadku” -
Kultura
Polemika: taniec klasyczny a taniec współczesny
Taniec klasyczny i współczesny to dwa nieporównywalne obszary – wiceszefowa Instytutu Muzyki i Tańca polemizuje z autorką POLITYKI.
osiąganych na scenie. Wcześniej ukończyła Folkwangschule Kurta Joossa, a taniec klasyczny stanowił tam główny przedmiot edukacji. Tymczasem wielu młodych twórców uważa, niestety, że może zacząć tam, gdzie ona skończyła. Mimo to mam nadzieję, że dzięki działaniom IMiT nadal będą mogli eksperymentować, a polski taniec współczesny nie będzie „najbardziej niedofinansowaną dziedziną sztuki”. JOANNA BRYCH
Joanna Brych, Joanna Szymajda15.08.2017Polityka 33.2017 (3123) z dnia 15.08.2017; Kultura; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Mity i hity” -
Kultura
Polski taniec współczesny: wzloty i bolesne upadki
Co nowego znajdziemy na rozwijającej się dziś w Polsce nowej scenie tańca? I czy nowość może zastąpić jakość?
Joanna Brych25.07.2017Polityka 30.2017 (3120) z dnia 25.07.2017; Kultura; s. 82Oryginalny tytuł tekstu: „Solo i w balecie” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Jezioro łabędzie”, chor. Krzysztof Pastor
Po latach nieobecności „Jezioro łabędzie” powróciło na scenę Teatru Wielkiego w Warszawie, w autorskiej choreografii Krzysztofa Pastora, z zachowaniem najcenniejszych fragmentów rosyjskiej wersji.
Joanna Brych30.05.2017Polityka 22.2017 (3112) z dnia 30.05.2017; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Jezioro: powrót” -
Kultura
24. Łódzkie Spotkania Baletowe
Fabularne i abstrakcyjne, klasyczne i hiphopowe, kameralne i widowiskowe, przygodowe i refleksyjne – 14 różnorodnych spektakli złoży się na taneczne biennale w Łodzi.
Joanna Brych25.04.2017Polityka 17/18.2017 (3108) z dnia 25.04.2017; Afisz. Premiery; s. 121Oryginalny tytuł tekstu: „Awangardowo i klasycznie” -
Kultura
Niezwykłe losy Marii Krzyszkowskiej
Maria Krzyszkowska była jedną z największych gwiazd polskiego baletu. 40 lat temu pożegnała się ze sceną. Od tego czasu nie mamy primabalerin, trudno też znaleźć postać, która wywołuje podobne emocje i kontrowersje.
Joanna Brych11.04.2017Polityka 15.2017 (3106) z dnia 11.04.2017; Kultura; s. 92Oryginalny tytuł tekstu: „Ostatnia primabalerina” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Lamaila”, chor. Andrzej Morawiec
Łódzki spektakl ma formę widowiska tanecznego.
Joanna Brych04.04.2017Polityka 14.2017 (3105) z dnia 04.04.2017; Afisz. Premiery; s. 69Oryginalny tytuł tekstu: „Między nocą a dniem” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Pinokio”, chor. Giorgio Madia
Przed oczami widzów pojawiają się szybko zmieniające się obrazy, różne formy tańca i popisy akrobatyczne.
Joanna Brych07.03.2017Polityka 10.2017 (3101) z dnia 07.03.2017; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Sezon włoski” -
Film
Recenzja filmu: „Balerina”, reż. Eric Summer, Eric Warin
Film świetnie się ogląda. Animowana forma, w której został nakręcony, przemawia do wyobraźni widzów w każdym wieku.
Joanna Brych20.02.2017 -
Wystawy
Recenzja wystawy „Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności”
W zasadzie każdy z prezentowanych artystów zasługiwałby na osobną (jemu tylko poświęconą) wystawę.
Joanna Brych24.01.2017 -
Kultura
„Dziadek do orzechów”, klasyczna baśń w wersji baletowej i bajkowej
Książkowy „Dziadek do orzechów”, świąteczny przebój wielu pokoleń, ma 200 lat. Ale znamy go jako baśń zamienioną w balet i opowiadaną wciąż na nowo przez różnych artystów.
Joanna Brych18.12.2016Polityka 52/53.2016 (3091) z dnia 18.12.2016; Kultura; s. 120Oryginalny tytuł tekstu: „„Dziadek” i jego ojcowie” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Chopiniana/Bolero/Chroma”, chor. Michaił Fokin, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor
Geometryczna, a jednocześnie pełna emocji, tylko pozornie oszczędna, choreografia zaskakuje nowoczesnymi rozwiązaniami.
Joanna Brych06.12.2016Polityka 50.2016 (3089) z dnia 06.12.2016; Afisz. Premiery; s. 78Oryginalny tytuł tekstu: „Architektury ciała” -
Kultura
Protest w Operze Bałtyckiej. Związkowcy odwołają dyrektora?
Wszystkie związki zawodowe działające w operze podpisały wniosek o odwołanie dyrektora Warcisława Kunca.
”. Problem polega na tym, że Warcisław Kunc stanął na czele Opery Bałtyckiej 1 września tego roku i przejął ją, wybrany przez komisję konkursową, z rąk poprzednika, Marka Weissa, z całym dobrodziejstwem inwentarza. Między innymi z długiem sięgającym 1 mln 250 tys. zł. Sprawę zrelacjonowała szczegółowo
Joanna Brych15.11.2016 -
Kultura
„Tancerka” w hołdzie polskim artystom baletu. Nowa rzeźba pod Teatrem Wielkim
„Tancerka” wykonana jest z brązu, ma rozpuszczone włosy, w delikatny sposób wyraża piękno ruchu i ciała ludzkiego.
im. Romana Turczynowicza, przy ulicy Moliera 1 w Warszawie. – Jej sylwetka w naturalny sposób wpisuje się w przestrzeń kulturalnego centrum stolicy i dopełnia znaczeniowo otoczenie gmachu, w którym współistnieją Teatr Narodowy, Opera Narodowa i Polski Balet Narodowy
Joanna Brych17.10.2016 -
Kultura
Światowy Dzień Baletu: Co się będzie działo?
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Baletu. Przez cały dzień zespoły baletowe ze świata będą prowadzić transmisje za pomocą Facebook Live.
Joanna Brych04.10.2016 -
Wystawy
Recenzja wystawy: „Saga Rodu Sobczaków”
Na wystawę zaprasza plakat z wizerunkiem Alicji Boniuszko, wielkiej indywidualności polskiego baletu.
Joanna Brych29.09.2016 -
Kultura
Jacek Przybyłowicz o trudnym zawodzie choreografa
Rozmowa z choreografem Jackiem Przybyłowiczem o promocji Polski przez taniec, pracy w Izraelu i w Chinach.
Joanna Brych: – W Konkursie Piosenki Eurowizji zdobywamy ósme miejsce i mówią o tym wszyscy. Tymczasem dzięki pana choreografiom Viktoria Nowak bez medialnego szumu zdobyła pierwsze miejsce w Konkursie Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2015. Zaskoczenie?Jacek
Joanna Brych28.06.2016Polityka 27.2016 (3066) z dnia 28.06.2016; Kultura; s. 84Oryginalny tytuł tekstu: „Taniec na eksport” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Święto wiosny/Krzesany”, chor. Martha Graham i Henryk Konwiński
Mocnym akcentem zakończył się sezon baletowy w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Joanna Brych28.06.2016Polityka 27.2016 (3066) z dnia 28.06.2016; Afisz. Premiery; s. 73Oryginalny tytuł tekstu: „Magia rytuału” -
Kultura
Zapowiedź festiwalu: „20. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca”
Holandia to jeden z najważniejszych ośrodków sztuki tańca i baletu.
Joanna Brych21.06.2016Polityka 26.2016 (3065) z dnia 21.06.2016; Afisz. Premiery; s. 71Oryginalny tytuł tekstu: „Holendrzy w Lublinie” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „Burza”, chor. Krzysztof Pastor
Szekspirowska „Burza” w choreografii Krzysztofa Pastora po raz pierwszy została wystawiona w 2014 r. w Amsterdamie. Teraz zainaugurowała Festiwal Szekspirowski Polskiego Baletu Narodowego.
Joanna Brych19.04.2016Polityka 17.2016 (3056) z dnia 19.04.2016; Afisz. Premiery; s. 83Oryginalny tytuł tekstu: „Uroda ruchu” -
Ludzie i style
Niezwykła kariera Gerarda Wilka
Charyzmatyczny, długowłosy, seksowny, był idolem w czasach, gdy występy tancerzy fascynowały szeroką publiczność. Zmarły przed 20 laty Gerard Wilk u szczytu popularności wyjechał z Polski, by tańczyć u Béjarta.
Joanna Brych22.03.2016Polityka 13.2016 (3052) z dnia 22.03.2016; Ludzie i Style; s. 118Oryginalny tytuł tekstu: „Czas pas” -
Teatr
Recenzja spektaklu: „we are not superheroes”, reż. i chor. Kamil Wawrzuta
Teatr Ochoty umożliwia niezależnym grupom teatralnym wyjście z cienia. Czas pokaże czy są w stanie stworzyć coś wartościowego i oryginalnego.
Joanna Brych15.03.2016Polityka 12.2016 (3051) z dnia 15.03.2016; Afisz. Premiery; s. 87Oryginalny tytuł tekstu: „Bohaterowie w wersji instant” -
Teatr
Zapowiedź spektaklu: „Poskromienie złośnicy”, chor. John Cranko
Utwory Szekspira to doskonałe struktury dramaturgiczne, komedia baletowa stanowi jednak nie lada wyzwanie.
Joanna Brych19.01.2016Polityka 4.2016 (3043) z dnia 19.01.2016; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Szekspir taneczny” -
Teatr
Zapowiedź spektaklu: „Giselle”, chor. Jurij Grigorowicz
Dzięki nowym technologiom tytuł trafił niedawno, w ramach transmisji z Teatru Bolszoj, na kinowe ekrany.
Joanna Brych27.10.2015Polityka 44.2015 (3033) z dnia 27.10.2015; Afisz. Premiery; s. 75Oryginalny tytuł tekstu: „Mścicielki z baletu” -
Film
Zapowiedź książki: Misty Copeland, „Balerina. Życie w tańcu”
Pozycja nie tylko dla baletomanów.
Joanna Brych06.10.2015Polityka 41.2015 (3030) z dnia 06.10.2015; Afisz. Premiery; s. 86Oryginalny tytuł tekstu: „Prawdziwy łabędź” -
Kultura
Polski Balet Narodowy ruszył w trasę
Rozmowa z Krzysztofem Pastorem, dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego, o balecie popularnym i elitarnym oraz blaskach i cieniach zawodu tancerza.
Joanna Brych: – Polski Balet Narodowy zadebiutował niedawno w Nowym Jorku i Waszyngtonie. Czy to znaczy, że pański zespół osiągnął już poziom eksportowy?Krzysztof Pastor: – Tak sądzę. Zostaliśmy bardzo dobrze przyjęci przez amerykańską publiczność. W programie
Joanna Brych12.09.2015Polityka 31.2015 (3020) z dnia 28.07.2015; Kultura; s. 74Oryginalny tytuł tekstu: „Pierwszy krok” -
Książki
Recenzja książki: Jan Stanisław Witkiewicz, „Maria Krzyszkowska. Taniec był moim życiem”
Dokumentacja największych osiągnięć Krzyszkowskiej, ale nie tylko czarno-białe zdjęcia decydują o jego wartości.
Joanna Brych25.08.2015Polityka 35.2015 (3024) z dnia 25.08.2015; Afisz. Premiery; s. 72Oryginalny tytuł tekstu: „Primabalerina z Ochoty” -
Kultura
VI Dni Sztuki Tańca: Boris Ejfman
W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej trwa właśnie VI edycja Dni Sztuki Tańca.
Joanna Brych18.11.2014Polityka 47.2014 (2985) z dnia 18.11.2014; Afisz. Premiery; s. 77Oryginalny tytuł tekstu: „Odtańczyć Dostojewskiego”