Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kraj

Europa boi się uchodźców z Syrii, PiS kopiuje strategię Trumpa. 5 tematów, o których warto wiedzieć

Syryjscy uchodźcy, 2019 Syryjscy uchodźcy, 2019 Carsten Koall / Getty Images
Nawrocki podbija internet; dotkliwy cios dla Solorza; Zachód nie wie, co zrobić z Syrią; Młodzieżowe Słowo Roku 2024; kolejarze kontra drogowcy.

1. „Swój chłop” z PiS podbija internet

Wzorem sztabu Donalda Trumpa Prawo i Sprawiedliwość postawiło na internet i to przede wszystkim tam prowadzi kampanię prezydencką swojego kandydata. Analitycy serwisu Polityka w sieci – Europejskiego Kolektywu Analitycznego Res Futura zwrócili uwagę na rozpoczętą w weekend masową falę poparcia dla Karola Nawrockiego i ataku na Rafała Trzaskowskiego. Jak czytamy, „bardzo wysoka aktywności strony konserwatywno-narodowej w kanałach Facebook, X, TikTok” doprowadziła do sytuacji, w której kandydat PiS wygrywa z kandydatem PO w wojnie na memy stosunkiem 5 do 1. W praktyce oznacza to, że „krytykę Rafała Trzaskowskiego na Twitterze będzie widzieć 40 proc. całej jego bazy obserwujących dziennie, a w grupie aktywnych użytkowników ten odsetek może wzrosnąć do nawet do 75 proc. lub więcej”.

Sztab Karola Nawrockiego skorzystał także z tzw. farmy zasięgu, o czym pisze Michał Tomasik. Jak zauważył prof. Dominik Batorski, 7 grudnia nazwa „Prezydent Karol Nawrocki 2025” została nadana fan page′owi istniejącemu na Facebooku od 2013 r. Wcześniej nosił nazwy: „Milutko”, „Forum Polskiej Gospodarki”, a ostatnio „Fitness Arena”. Strona posiada prawie 100 tys. obserwujących, najwyraźniej obojętnych wobec prezentowanej aktualnie tematyki, ale dzięki temu kandydat nie zaczyna od zera i prezentuje się poważnie. Podobne zagranie – kupowanie stron i zmiana nazwy oraz treści – stosowali inni politycy, m.

Reklama