Przy okazji świetnie przyjmowanych nagrań Henryka Debicha rozmawiamy o tym, jak wyjątkowa była rola polskich orkiestr rozrywkowych i skąd taki renesans ich muzyki właśnie dziś.
(Astigmatic Records). Rozmawia Bartek Chaciński. „Monika” Henryka Debicha i The Łódź Orchestra of Polish Radio and Television (p) 2021 Henryk Debich i Astigmatic Records
Druga płyta młodego rodzeństwa Sienkiewiczów robi lepsze wrażenie niż debiut.
Warszawscy muzycy surfują po gatunkach, grając to, na co mają ochotę, a słuchacz próbuje za nimi nadążyć.
Skrzyknęli się z nudów. Intensywnie zapowiadający się sezon koncertowy uciął lockdown, a trzeba było coś robić. Gitarzysta Bartek Tyciński (m.in. Starzy Singers, Mitch&Mitch, New Cage) założył więc nowe trio z perkusistą Hubertem Zemlerem i basistą Piotrem Domagalskim, muzykami niesłychanie
Całość jest już fantastycznie zaskakująca, ale jeszcze nie zaskakująco fantastyczna.
To raczej bardziej dopracowany eksperyment naukowy niż spontaniczny, romantyczny gest dawnej gwiazdy new romantic.
28. edycja Paszportów POLITYKI była najdziwniejszą i być może najtrudniejszą w historii. Ale talent, praca i zaangażowanie nagradzanych artystów okazały się niezmienne.
Podsumowujemy Paszporty POLITYKI 2020, rozmawiamy o walce realu z online′em w kulturze. W 50. wydaniu naszego podkastu zastanawiamy się też, czego nagrodom kulturalnym brakuje.
Piotr Sarzyński oraz prowadzący rozmowę Bartek Chaciński. Sponsorem specjalnej nagrody Kultura Zdalna 2020 jest główny partner Paszportów POLITYKI Sebastian Kulczyk.
Niewiele jest w tym tytułowej rewolucji, za to romantyzm owszem.
Stan klęski 2020 r. podniósł poprzeczkę wymagań dla twórców kultury. Nasza nagroda reaguje podwyższonymi dietami i większym wsparciem dla tych najbardziej utalentowanych.
W święta zmarł Sławomir Wesołowski, twórca brzmienia polskiego popu lat 80. Zapomniany i pozbawiony praw rodzicielskich do swojego największego sukcesu: grupy Papa Dance.
wokalistę w „Marszu robotów” w „Podróżach pana Kleksa” oraz fragmencie „Wielkiego Szu”, gdzie początkowo wystąpił jako Zenek Czubaty. Wspólnie z Wesołowskim realizowali też albumy 2+1: „Bez limitu”, z piosenkami „Superszczur” i „XXI
Serialowy poradnik dla poszukiwaczy krzepiącej telewizji. A przy okazji ekranowy przewodnik po miastach: od Nowego Jorku, przez Paryż i Tokio, aż po... Ankh-Morpork.
miejsce idealnie wymyślone do tego, by odreagować codzienne gry pandemii? Na tych trzech przykładach nasza lista propozycji z kręgu comfort TV się nie kończy, a podsuwają je tym razem Aneta Kyzioł, Justyna Sobolewska, Jakub Demiańczuk i prowadzący rozmowę Bartek Chaciński.
Razem z przysięgą dostaliśmy ścieżkę dźwiękową inauguracji prezydentury Bidena – poważniejszej, choć zarazem niestroniącej od show w stylu typowym dla demokratów.
Jeśli ktoś chce się dowiedzieć, co nowego w Wielkiej Brytanii, może wykorzystać płytę Sleaford Mods zamiast gazety.
W minionym roku zawodowy artysta ucierpiał za sprawą zamknięcia branży. Ale ostateczny cios zada mu najazd amatorów i spadek wartości jego pracy.
do 1 proc. najpopularniejszych. A Amazon nie poszerzył pola widzenia, tylko je zawęził, ograniczając szanse na niespodziewane odkrycia. „Przeglądanie oferty w serwisie jest w istocie trudniejsze niż w fizycznej księgarni, gdzie wzrokiem łatwo omieść większą liczbę tytułów, a przy okazji wpaść
Na trzeci album The Avalanches nie kazali nam już czekać 16 lat, jak na drugi. Ale muzycznie pozostają sensacją.
Na półmetku serial TVP „Osiecka” wydaje się mniej kontrowersyjny, niż się zapowiadało, ale też mniej ekscytujący i przekonujący, niż mogłoby być.
, które za temat biorą sobie prawdziwe postaci w realiach najnowszej historii? Czy aby – paradoksalnie – ta sfera działalności TVP nie pozostała trochę za słabo dofinansowana? A może mogło być gorzej i tak czy owak, choćby dla postaci głównej bohaterki, mimo zastrzeżeń da się to oglądać? Z Anetą Kyzioł i Mirosławem Pęczakiem rozmawia Bartek Chaciński.
Jaki był miniony rok w kulturze? To jasne, że przebiegał pod dyktando problemów i ograniczeń, ale też wiele rzeczy nas ucieszyło.
. – opowiadają dziennikarze działu kultury „Polityki”: Aneta Kyzioł, Justyna Sobolewska, Dorota Szwarcman, Bartek Chaciński, Jakub Demiańczuk, Mirosław Pęczak, Piotr Sarzyński i Janusz Wróblewski. Dziękujemy, że byli Państwo z nami w pierwszym sezonie naszego podkastu i zapraszamy na kolejny.
Lemowski sceptycyzm i kreatywność są ciągle potrzebne, a w stulecie jego urodzin pamięć o największym polskim fantaście będziemy obudowywać w instytucjonalne ramy.
Ogłaszając dość bezczelną wobec rządowych zakazów formułę „Sylwester marzeń”, Jacek Kurski powiedział kilka słów prawdy na temat polityki kulturalnej swojej firmy.
Autorskie podsumowanie 2020 roku w muzyce popularnej na świecie.
1. Fiona Apple, Fetch the Bolt Cutters, Epic. Amerykańska wokalistka nagrywa rzadko, ale zawsze z perfekcją. Nawet gdy chce spontanicznie uchwycić domowość – a tak było na tym albumie, gdzie słychać jej willę, w której zamieszkała w Kalifornii, jej gości, domowe sprzęty, psy. Przypadkiem
Na nową grę polskiego studia CD Projekt RED czekaliśmy od lat. W końcu jest – spóźniona i niewolna od błędów. Zadowolenie klientów miesza się ze złością. O powodach obu tych reakcji opowiadamy w naszym kulturalnym podkaście.
na przyszłość, jaki niesie w sobie Night City, czyli miejsce akcji gry polskiego studia. W dwugłosie na temat najbardziej oczekiwanej gry roku udział biorą pisujący na łamach „Polityki” Olaf Szewczyk i Michał R. Wiśniewski, którzy zdążyli już dobrze poznać ten świat. Pytania zadaje Bartek Chaciński.
W tej wielowątkowej opowieści znajdzie się miejsce na brutalną samoocenę.
Kto zdobył nominacje do Paszportów POLITYKI? Komu udało się w wyjątkowym dla całej kultury roku 2020 podtrzymać kontakt z publicznością?
W tym roku przed Świętami odbyły się premiery dwóch nowych domowych konsol do gier – firm Sony i Microsoft. Czy naprawdę ich potrzebujemy? I dlaczego?
technologiami, oraz z Michałem R. Wiśniewskim, pisarzem i dziennikarzem znanym z łamów „Pixela”, Dwutygodnika i „Polityki”, przeprowadził Bartek Chaciński.
Oceniamy ważne i popularne seriale z ostatniego miesiąca: „Gambit królowej”, „Od nowa”, „Dolina łez” i czwarty sezon „The Crown”.
na swoją historię najnowszą patrzą brytyjscy, a jak izraelscy twórcy współczesnych seriali? Dyskutują i spierają się Aneta Kyzioł, Justyna Sobolewska, Jakub Demiańczuk i prowadzący rozmowę Bartek Chaciński.
2700 metrów kwadratowych powierzchni i tylko Cave z fortepianem.
Kto wie, czy to nie ten szyderczy śmiech nas połączył – mówią raperzy Wojciech „Sokół” Sosnowski i Andrzej „Jędker” Wawrykiewicz, świętujący dwie dekady w branży jako WWO.
BARTEK CHACIŃSKI: – Obchodzicie 20-lecie pierwszej płyty grupy WWO, czyli najpierw W Witrynach Odbicia, a później W Wyjątkowych Okolicznościach. W jakich okolicznościach zaczynaliście? JĘDKER: – Numer „Jest jak jest, będzie co będzie”, nagrany wspólnie na płytę ZIP Składu
Jak doszło do powstania kulturalnego programu wsparcia ministra kultury, dlaczego i komu pomoc jest naprawdę potrzebna, no i skąd te wszystkie kontrowersje.
przebranżowić. Bartek Chaciński rozmawia z Tomikiem Grewińskim, założycielem wytwórni płytowej i agencji koncertowej Kayax, prezesem Izby Gospodarczej Menedżerów Artystów Polskich, oraz Piotrem Zajkiewiczem, szefem firmy ZiKE Labs i wiceprezesem Polskiej Izby Techniki Estradowej.
Wicepremier Gliński ogłosił, a zaraz potem wstrzymał swój wielki program pomocy branży kulturalnej. Ogólne intencje były dobre, ale styl realizacji rozpętał wizerunkowe piekło.
Sojusz różnych wątków pod feminizującym szyldem zaowocował znakomitym debiutem.
Chcieliśmy polskich superseriali, ale czy je mamy? W kolejnym odcinku naszego podkastu toczymy – kulturalną! – batalię o serial na podstawie prozy Szczepana Twardocha.
+, wnioskujemy więc na podstawie tego, co znamy. A temperatura tej dyskusji pozwala zakładać, że i odbiór najnowszego polskiego serialu będzie bardzo gorący. Głos zabierali: Aneta Kyzioł, Justyna Sobolewska i Janusz Wróblewski. Nad emocjami usiłował zapanować prowadzący rozmowę Bartek Chaciński.
Tekst o takim natężeniu wulgaryzmów, jak poniżej, można usprawiedliwić tylko wyższą koniecznością. Ale ta właśnie przyszła – w postaci nowego języka protestu i szybkiej kariery słowa na „w”.
To nie będą tylko transmisje koncertów, jakie znamy z filharmonii – mówi kurator Sacrum Profanum, Krzysztof Pietraszewski. – To może być forma nawiązująca do seansu relaksacyjnego, gry komputerowej, a nawet relacji sportowej.
jest w ogóle przyszłość tej dziedziny, kurator festiwalu opowiedział Bartkowi Chacińskiemu. Ten odcinek należy do osobnej serii podkastów o historii Sacrum Profanum, przygotowanych przez „Politykę” wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym. Pozostałych można posłuchać na kanałach festiwalowych, m.in. w serwisie Spotify. O festiwalu pisała także Dorota Szwarcman.
Sun Ra, prywatnie Herman P. Blount, zmarł 27 lat temu, ale pozostawił po sobie wielki mit najdziwniejszego lidera jazzowych big-bandów.
Dominik Wania to kolejny polski muzyk, który – jak Tomasz Stańko czy Marcin Wasilewski – nagrał płytę dla legendarnej wytwórni ECM. I jest to pierwszy polski solowy album w jej barwach.
pod okiem Eichera swój solowy album „Lonely Shadows”, ustawił sobie poprzeczkę wysoko – na dwa dni do szwajcarskiego Lugano przyjechał bez przygotowania, żeby na miejscu wyimprowizować cały materiał na płytę. O całym procesie nagrywania, o tym, jak w ogóle doszło do tych sesji i o inspiracjach, które były dla niego ważne, ale też o życiu pianisty w pandemii, Dominik Wania opowiedział w naszym kulturalnym podkaście Bartkowi Chacińskiemu.
Eddie Van Halen zmarł, ale przed śmiercią ocalił gitarę elektryczną, czyniąc z niej na nowo przedmiot pożądania.
Złe czasy dla debiutów? Niekoniecznie.
Koncertów warszawskiego festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju tym razem można posłuchać we własnym pokoju.
Na całkiem udanej jak na ostatnie swoje dokonania płycie autor błyszczy w roli gitarzysty.
Drobny przepis tarczy antycovidowej od marca broni przedsiębiorców, ale za to uderza w artystów, przemysł fonograficzny i filmowy.
Oglądamy i recenzujemy najważniejsze serialowe premiery września i spieramy się o to, co jest najlepsze.
właśnie jesteśmy”, „Ratched” i „Kraina Lovecrafta”. W rozmowie udział wzięli: Aneta Kyzioł, Justyna Sobolewska i Bartek Chaciński.
Oglądając ten film, poza ogólnym pojęciem o wielkim pokoleniowym zjawisku, zdobędziemy również szczegółową wiedzę o tym, kto wylądował i na której komendzie.
L.U.C wprowadził swoją międzynarodową orkiestrę dętą na forum ONZ, a teraz polskie kompozycje filmowe w stylu bigbandowym zaprezentuje w Nowym Orleanie.
. Śledzić to będziemy mogli online – podobnie jak sam pomysłodawca koncertu. Takie czasy. O tym wszystkim z Łukaszem Rostkowskim rozmawia Bartek Chaciński.
W sumie wystarczająco udana płyta, by odłożyć na bok pytania o nowy album Molesty.
Włodi, legenda warszawskiego rapu, nagrał płytę z producentem 1988. To z nimi warto porozmawiać o tym, w jaką stronę zmierza hip-hop.
„Włodi” Włodkowski o tej części Polski, która jest mu najbliższa. Obaj opowiadają jednak przede wszystkim o tym, jak wyglądała praca nad ich wspólną płytą „W/88”, wydaną właśnie przez Def Jam Poland – i jak w ogóle powinna wyglądać dziś współpraca w hip-hopie. Rozmowę prowadzi Bartek Chaciński.
Lirycznie jest sprawnie, muzycznie trochę bez wyrazu.
Wszystko w pandemicznych warunkach sanitarnych.
O tym, jak kultura i empatia każą nam wyrzucać „Murzyna” ze słownika – w przededniu prowadzonej przez Teatr Studio i POLITYKĘ akcji Międzynarodowego Czytania.
Letnich festiwali muzycznych brakowało w wakacje, ale niektóre rzutem na taśmę zdążą się jeszcze odbyć w trakcie kalendarzowego lata.
„Tenet” Christophera Nolana już w kinach. Ale czy zdoła ściągnąć do kin szeroką widownię? I jak się ma do innych filmów tego reżysera?
żadnej z większych tajemnic historii napisanej przez Nolana historii. Rozmawiają dziennikarze „Polityki”: Aneta Kyzioł, Janusz Wróblewski i Bartek Chaciński.