Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Świat

Mediolan bez dymka? Włosi walczą z nałogiem i emisjami. Warszawa się nie pali

Unia Europejska chce ograniczać palenie papierosów w miejscach publicznych. Unia Europejska chce ograniczać palenie papierosów w miejscach publicznych. Smarterpix/PantherMedia
Drugie największe miasto we Włoszech 1 stycznia 2025 r. chce prawie wszędzie zakazać palenia papierosów. Unia Europejska popiera takie rozwiązania, Polska stawia opór.

To decyzja absolutnie przełomowa, nie tylko z punktu widzenia legislacji, ale też norm społecznych. Palenie jest we Włoszech wciąż integralnym elementem życia publicznego, stereotypowym wręcz fragmentem krajobrazu. Według danych Istituto Superiore di Sanità, narodowego instytutu badań nad zdrowiem, papierosy pali regularnie aż jedna czwarta populacji. W niektórych kategoriach wiekowych, zwłaszcza wśród dorosłych między 25. a 33. rokiem życia, odsetek dochodzi nawet do 33 proc. Najwięcej palą młodzi mężczyźni i starsze kobiety; w wielu częściach społeczeństwa palenie, podobnie jak konsumpcja alkoholu, nie jest uważane za szkodliwe. I chociażby z tego powodu decyzja władz Mediolanu, który ma zredukować emisje dwutlenku węgla o połowę do 2050 r., wybrzmiewa echem praktycznie w całej Europie.

Strefa z dymkiem

Nie jest to pierwsze tego typu rozwiązanie we Włoszech. W kwietniu podobny zakaz wprowadzili samorządowcy w Turynie, jednej z przemysłowych stolic kraju. Znamienne, że rewolucja dzieje się na północy, w miastach bogatszych, sprawniej zarządzanych, gdzie zdolność władz lokalnych do wyegzekwowania zakazu jest znacznie większa niż na południu. W nowym roku w Mediolanie na dymka wyjść będzie można tylko w specjalnie wyznaczonych strefach, w których da się zachować dystans co najmniej 10 m od osób niepalących. Za omijanie nowych regulacji będą grozić mandaty – od 40 do 240 euro.

Nie jest jeszcze przesądzone, czy legislacja wejdzie w życie, bo została zaskarżona do sądu regionalnego właściwego dla Lombardii przez Włoski Związek Producentów Produktów Tytoniowych.

Reklama